Sotheby’s verrast de kunstmarkt met bijzondere koerswijziging

Danaë door Orazio Gentileschi © GF
Piet Swimberghe

Wie tussen de lijntjes leest weet dat de kunstmarkt soms flink moet bijsturen om boven water te blijven. Het beroemde veilinghuis Sotheby’s verbouwt zijn strategie op markante wijze: minder veilingen en gewoon direct verkopen.

Dat is geen evidente optie voor een veilinghuis. Normaliter breng je collecties samen die je vervolgens laat afhameren. Maar nu verrast Sotheby’s de hele kunstmarkt met het nieuws dat ze voor 85 miljoen dollar een adviesbureau opkochten, dat pas 22 maand oud is en opgericht werd door kaderleden van aartsrivaal Christie’s. Het bedrijf Art Agency Partners gaat nu dus werken voor het 271-jaar oude veilinghuis waarvan de aandelen bovendien sinds juni 50 procent zijn gedaald en waar men ook tientallen personeelsleden de laan heeft uitgestuurd.

De veilingresultaten zijn lager dan verwacht en de winst is gedaald. Het bedrijf kampt met nog een financiële dobber: de veiling van de collectie van de vroegere voorzitter A. Alfred Taubmann die vorig jaar overleed. Het huis maakte een verkoopafspraak met de familie om de verzameling voor 515 miljoen dollar te veilen. Ondanks de vele ronkende namen, zoals Picasso, Rothko, Schiele, Stella, Modigliani, Raphaël en Dürer wordt het eindbedrag niet behaald. Deze week worden in New York nog de Oude Meesters uit de verzameling geveild. Maar de resultaten liggen lager, waardoor er op een verlies van ongeveer 12 miljoen dollar wordt gerekend.

Nieuwe strategie

Dus zet Sotheby’s een stevig tandje bij door de associatie met Art Agency, onder meer geleid door Amy Cappellazzo, eerder verantwoordelijk voor de hedendaagse kunst bij Christie’s en Allan Schwartzman, een topadviseur die tal van topverzamelaars bijstaat.

Dit is zonder meer een aardverschuiving en bewijst dat het in de kunsthandel lang niet altijd van een leien dakje loopt.

Wat gaat er veranderen? Deze nieuwe afdeling zal zich vooral toeleggen op het verkopen van moderne en hedendaagse meesters via veilingen én private transacties. Dat laatste is heel belangrijk. Een van dé basisproblemen van de kunstmarkt, en zeker voor het veilingluik inzake moderne en hedendaagse kunst, is dat ondanks het succes, de winstmarge voor de grote veilinghuizen zeer laag ligt. Er worden allerlei afspraken bedongen met de verkopers. Om belangrijke werken te kunnen veilen verlagen de grote veilinghuizen hun percentages, waardoor ze soms amper iets verdienen aan een recordprijs. Bovendien hebben ze door hun dure infrastructuur flink wat onkosten. Dus gaan ze zich nu toeleggen op de directe verkoop, zoals een kunstgalerie. “Je kunt niet elke maand een topveiling organiseren,” stelt Amy Cappellazzo, “maar je kunt wel elke dag private verkopen realiseren.”

Dit is zonder meer een aardverschuiving en bewijst dat het in de kunsthandel lang niet altijd van een leien dakje loopt. Dat wil ook zeggen dat er flink gewerkt om die hoge prijzen voor moderne en hedendaagse kunst te behalen. De gewone vraag en aanbod zijn daarvoor onvoldoende krachtig en eisen wat extra stimulatie. Het feit dat je ook iedere dag rechtstreeks kunt ingrijpen en inspelen op de markt, is een voordeel.

Gezichtsverlies

Veel private verkopers willen niet dat hun werken via de veiling in de openbaarheid verschijnen. Met die kunnen ze nu dus ook aan de slag gaan. Aan het veilen , zeker van topwerken, hangt een risico vast, want indien iets niet werd afgehamerd, dan kan je het niet meteen elders op de kunstmarkt aanbieden. Misschien gaan ze het nu eerst aanbieden aan hun beste klanten en daarna pas veilen. Als groot veilinghuis word je natuurlijk door heel veel mensen benaderd. Maar een groot deel van het aanbod kan niet aan topprijzen worden verkocht en werd tot nu toe niet door het veilinghuis opgenomen in veilingen, maar kan nu rechtstreeks aan klanten worden aangeboden.

Deze aanpak kan winst opleveren, niet alleen voor Sotheby’s, maar ook voor de kleinere veilinghuizen die zich louter op veilingen concentreren en de laatste jaren trouwens flink aan belang hebben gewonnen. Kijk maar naar ons land waar er zelfs veilinghuizen zijn bijgekomen en de doorsnee op volle toeren draait. Sotheby’s zal zijn veilingen wellicht meer dan ooit gebruiken voor de eyecatchers, de top dus en zich enerzijds concentreren op de topmarkt van de allerrijksten, maar kan zich via de directe verkoop zonder gezichtsverlies ook toeleggen op de middenmarkt die ze de laatste jaren uit het oog verloor. We veronderstellen niet dat het huis nu een soort galerie wordt waarvan je het aanbod rustig op het net zult kunnen bewonderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content