De Italiaanse minister van Transport, Danilo Toninelli, eiste maandag op Twitter dat het Verenigd Koninkrijk zijn 'verantwoordelijkheid voor de bescherming van de schipbreukelingen' opneemt. Het schip vaart immers onder de vlag van Gibraltar, het Britse overzeese gebied aan de Spaanse zuidkust.

Hulporganisaties Artsen Zonder Grenzen en SOS Méditerranée hadden vrijdag in totaal 141 migranten gered voor de Libische kust. Het schip wacht nu op een veilige haven. 'Het schip bevindt zich nu in Maltese wateren en heeft een vlag van Gibraltar. Op dit moment moet het Verenigd Koninkrijk zijn verantwoordelijkheid opnemen voor de bescherming van de schipbreukelingen', aldus Toninelli.

Sinds de Italiaanse populistische regering op 1 juni aantrad, sloot Rome zijn havens voor ngo's die vluchtelingen op de Middellandse Zee redden. Rome wil dat migranten die op zee worden gered, terug naar Libië of naar andere EU-landen worden gebracht. De Italiaanse regering had de Aquarius bij zijn laatste reddingsmissie belet om met honderden migranten een haven van het land binnen te lopen. Het schip was dagenlang op zee geblokkeerd en voer uiteindelijk naar het Spaanse Valencia.

De voorzitster van de ngo SOS Méditerranée, Sophie Beau, riep maandag de Europese lidstaten op om hun verantwoordelijkheid op te nemen voor een vrije haven voor de Aquarius. Naast Italië weigert ook Malta het schip te laten aanmeren. 'We vragen aan alle Europees staten om een oplossing te vinden. We roepen hen op hun verantwoordelijkheden op te nemen om een veilige haven aan de Middellandse Zee te vinden', aldus Beau. Volgens haar is de huidige situatie 'in totale tegenspraak met het internationaal maritiem recht'. 'De geredden hebben verteld dat vijf vaartuigen hen zijn voorbijgevaren zonder te stoppen.'

De voorzitster zegt erg ongerust te zijn. De regering van Gibraltar heeft maandag aangekondigd dat zij haar vlag voor de Aquarius zal intrekken na te hebben gevraagd op te houden met reddingsactiviteiten waarvoor het schip niet op dit Brits grondgebied was geregistreerd. De registratie betrof immers 'onderzoeksschip'.

De Italiaanse minister van Transport, Danilo Toninelli, eiste maandag op Twitter dat het Verenigd Koninkrijk zijn 'verantwoordelijkheid voor de bescherming van de schipbreukelingen' opneemt. Het schip vaart immers onder de vlag van Gibraltar, het Britse overzeese gebied aan de Spaanse zuidkust.Hulporganisaties Artsen Zonder Grenzen en SOS Méditerranée hadden vrijdag in totaal 141 migranten gered voor de Libische kust. Het schip wacht nu op een veilige haven. 'Het schip bevindt zich nu in Maltese wateren en heeft een vlag van Gibraltar. Op dit moment moet het Verenigd Koninkrijk zijn verantwoordelijkheid opnemen voor de bescherming van de schipbreukelingen', aldus Toninelli. Sinds de Italiaanse populistische regering op 1 juni aantrad, sloot Rome zijn havens voor ngo's die vluchtelingen op de Middellandse Zee redden. Rome wil dat migranten die op zee worden gered, terug naar Libië of naar andere EU-landen worden gebracht. De Italiaanse regering had de Aquarius bij zijn laatste reddingsmissie belet om met honderden migranten een haven van het land binnen te lopen. Het schip was dagenlang op zee geblokkeerd en voer uiteindelijk naar het Spaanse Valencia. De voorzitster van de ngo SOS Méditerranée, Sophie Beau, riep maandag de Europese lidstaten op om hun verantwoordelijkheid op te nemen voor een vrije haven voor de Aquarius. Naast Italië weigert ook Malta het schip te laten aanmeren. 'We vragen aan alle Europees staten om een oplossing te vinden. We roepen hen op hun verantwoordelijkheden op te nemen om een veilige haven aan de Middellandse Zee te vinden', aldus Beau. Volgens haar is de huidige situatie 'in totale tegenspraak met het internationaal maritiem recht'. 'De geredden hebben verteld dat vijf vaartuigen hen zijn voorbijgevaren zonder te stoppen.' De voorzitster zegt erg ongerust te zijn. De regering van Gibraltar heeft maandag aangekondigd dat zij haar vlag voor de Aquarius zal intrekken na te hebben gevraagd op te houden met reddingsactiviteiten waarvoor het schip niet op dit Brits grondgebied was geregistreerd. De registratie betrof immers 'onderzoeksschip'.