Playboy stopt met naaktfoto’s

Dani Mathers, Playmate van het jaar 2015, op en naast de cover © REUTERS

De Amerikaanse editie van Playboy zal vanaf maart 2016 niet langer foto’s van volledig naakte vrouwen publiceren. Het blad is ingehaald en voorbijgestoken door het internet, aldus de redacteur die de verandering uittekende.

Naakte vrouwen waren tot dusver, of daar ging men toch van uit, een voornaam verkooppunt van het blad dat in 1953 door Hugh Hefner was opgericht, een handelsmerk, vaak verguisd door feministen (Gloria Steinem ging undercover in de Playboy Mansion, en deed in 1963 verslag van misbruiken). Voor Hefner was het (in 1953) onder meer de bedoeling om via bloot de seksuele moraal van de VS aan te vechten, maar ook “om mezelf te plezieren”. In de eerste editie stonden foto’s van Marilyn Monroe.

Maar het blad, dat ooit als guilty pleasure voor mannen gold, dat fantasievrouwen opdiste, en met maten dweepte, is niet langer bij de tijd, en dat blijkt uit de verkoop. Van een gemiddelde verkoop van 5,6 miljoen per maand in 1975 is het blad in de VS teruggezakt tot 800.000 exemplaren. De Amerikaanse editie maakt een miljoenenverlies, dat echter goedgemaakt wordt door buitenlandse edities. De naaktfoto’s zijn irrelevant geworden voor de meeste kopers, en aanstootgevend gebleven voor anderen.

Foto’s: kinderen toegelaten

Cory Jones, de topredacteur van de Amerikaanse Playboy (Hugh Hefner is officieel nog hoofdredacteur) ging, zegt hij in een gesprek met The New York Times, vorige maand op bezoek bij de intussen 89-jarige Hefner met het voorstel om het bloot uit het blad te weren.

Hefner stemde in met het voorstel.

Er blijft wel een playmate van de maand, maar die zal ‘kinderen toegelaten’ zijn, en meer natuurlijk poseren. “Instagram maar opwindender”, is hoe Cory Jones de geplande playmatefoto’s omschrijft. Er blijven ook wel “provocerende foto’s” in het blad staan. Of de Centerfold, de uitklapfoto in het midden van het blad, behouden blijft, is nog niet uitgemaakt.

Er komt ook een columniste die “een seksvriendelijk vrouwelijk perspectief biedt” en verder wat er vroeger al was: interviews, verhalen. De doelgroep is de werkende man.

(RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content