Of de piloten terug aan het werk gaan is nog niet duidelijk. Hun vakbonden SNPL en Spaf hebben nog niet gereageerd.

De piloten zijn al tien dagen in staking.

Zoals meerdere luchtvaartmaatschappijen probeert Air France-KLM op te boksen tegen de concurrentie van de lagekostmaatschappijen Ryanair en easyJet.

Daartoe werden in eerste instantie Transavia Frankrijk en Transavia Nederland opgericht.

Air France wou de lowcostsectie uitbreiden via Transavia Europe. Transavia Europe zou vluchten inleggen vanuit luchthavens buiten Frankrijk en Nederland. Tegelijk zou Air France verlieslatende vluchten binnen Frankrijk en Europa afbouwen.

De piloten verzetten zich tegen de plannen, omdat ze vreesden dat dit ten koste zou gaan van hun arbeidsvoorwaarden.

300 miljoen euro

De Franse regering, die de ommekeer uren voor de directie tot een beslissing kwam al in het vooruitzicht had gesteld, maande de piloten aan om terug aan de slag te gaan.

Door de staking werden dagelijks honderden vluchten geschrapt. De acties hebben de maatschappij al 300 miljoen euro gekost, zonder de schadeloosstelling van passagiers mee te rekenen.

De actie van de piloten is niet populair bij een deel van het andere personeel, dat zwaar heeft ingeleverd om een sanering mogelijk te maken. Daar vindt men dat de piloten te onbesuisd in staking gegaan zijn en het krediet en de toekomst van de maatschappij op het spel zetten.

(Belga/RR)

(

Of de piloten terug aan het werk gaan is nog niet duidelijk. Hun vakbonden SNPL en Spaf hebben nog niet gereageerd. De piloten zijn al tien dagen in staking.Zoals meerdere luchtvaartmaatschappijen probeert Air France-KLM op te boksen tegen de concurrentie van de lagekostmaatschappijen Ryanair en easyJet.Daartoe werden in eerste instantie Transavia Frankrijk en Transavia Nederland opgericht.Air France wou de lowcostsectie uitbreiden via Transavia Europe. Transavia Europe zou vluchten inleggen vanuit luchthavens buiten Frankrijk en Nederland. Tegelijk zou Air France verlieslatende vluchten binnen Frankrijk en Europa afbouwen. De piloten verzetten zich tegen de plannen, omdat ze vreesden dat dit ten koste zou gaan van hun arbeidsvoorwaarden. De Franse regering, die de ommekeer uren voor de directie tot een beslissing kwam al in het vooruitzicht had gesteld, maande de piloten aan om terug aan de slag te gaan.Door de staking werden dagelijks honderden vluchten geschrapt. De acties hebben de maatschappij al 300 miljoen euro gekost, zonder de schadeloosstelling van passagiers mee te rekenen. De actie van de piloten is niet populair bij een deel van het andere personeel, dat zwaar heeft ingeleverd om een sanering mogelijk te maken. Daar vindt men dat de piloten te onbesuisd in staking gegaan zijn en het krediet en de toekomst van de maatschappij op het spel zetten.(Belga/RR)(