Overname NRC door Mediahuis ‘in de laatste lijn’

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis © Belga

“De deal over de overname van NRC Media, de uitgever van het Nederlandse NRC Handelsblad, is nog niet rond, maar we zitten in de laatste lijn”, laat Mediahuis-CEO Gert Ysebaert weten in een reactie aan Belga op een bericht van De Telegraaf.

Die Nederlandse krant schrijft dat de deal “zo goed als rond” is en dat de prijs onder de 100 miljoen euro gezakt is. Eerder was nog sprake van een overnameprijs van 115 miljoen euro.

Over de prijs wil Ysebaert nog geen uitspraken doen. “Alles wat daarover gezegd wordt, is speculatie.”

Bronnen melden aan De Telegraaf dat behalve Mediahuis ook de Stichting Democratie en Media en de Vereniging Veronica in de overname stappen. Mediahuis neemt daarbij een belang van 80 pct, de twee andere partners elk 10 pct.

Egeria wil erg graag van NRC Media af, maar de zaak is nog niet in kannen en kruiken”, zegt Veronicavoorzitter Yoeri Albrecht in De Telegraaf. De 115 miljoen euro, waarvan eerder melding gemaakt werd, was voor Mediahuis alleen niet op te brengen. Vorige maand schreef het Financieele Dagblad dat Mediahuis op zoek ging naar Nederlandse steun.

‘Banenverlies’

“We hebben altijd gezegd dat we met het hele proces van de overname eind dit jaar wilden rond zijn”, laat Ysebaert weten. “In de loop van de komende weken zou het eerste deel van dat proces afgerond moeten zijn.” De Telegraaf schrijft dat een flink aantal van de 400 banen verloren zou gaan bij de deal. Het zou gaan om ondersteunende functies, de redactie zou daarbuiten vallen.

Als ook NRC Handelsblad in Vlaamse handen valt, is een groot deel van het Nederlandse krantenlandschap eigendom van Vlaamse uitgevers. Eerder werd De Persgroep eigenaar van De Volkskrant, Het Parool, Trouw en Algemeen Dagblad.

NRC Handelsblad werd dit voorjaar in de etalage gezet door investeerder Egeria, dat de mediagroep in 2010 kocht.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content