Dat is aangekondigd nadat een passagiersvlucht met de Dreamliner probleemloos was verlopen. De topmannen van United Airlines, Jeff Smisek, en van Boeing, Jim McNerney, zaten samen met meer dan 250 andere passagiers op de vlucht tussen Houston en Chicago.

'Veel vertrouwen'

"Alle nieuwe vliegtuigen kampen met problemen", verklaarde Smisek na de vlucht. "We hebben met Boeing samengewerkt om die op te lossen. We hebben veel vertrouwen."

De Dreamliner-toestellen werden op 16 januari wereldwijd aan de grond gehouden na twee incidenten met smeltende accu's. Een drietal maanden later keurden de Japanse en Amerikaanse autoriteiten nieuwe batterijen goed.

Ethiopian Airlines was eind april de eerste luchtvaartmaatschappij die de vluchten met de Dreamliner hervatte. Begin juni zal ook de Japanse maatschappij All Nippon Airways (ANA) haar 17 toestellen opnieuw in dienst nemen, snel daarna gevolgd door Japan Airlines.

Paradepaardje

De problemen met de Dreamliner-vloot kostte Boeing ongeveer 600 miljoen euro. Dat is bijzonder genant voor Boeing. De Dreamliner moet het nieuwe paradepaardje van het bedrijf worden: zuiniger, mileuvriendelijker en comfortabeler dan eender welk ander verkeersvliegtuig.

Het was meer dan dertig jaar geleden dat een vliegtuigtype aan de grond was gehouden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit verbood in 1979 alle vluchten met de DC-10 van McDonnell Douglas, na een ongeluk in Chicago waarbij 273 doden vielen. (Belga/TV)

Dat is aangekondigd nadat een passagiersvlucht met de Dreamliner probleemloos was verlopen. De topmannen van United Airlines, Jeff Smisek, en van Boeing, Jim McNerney, zaten samen met meer dan 250 andere passagiers op de vlucht tussen Houston en Chicago. 'Veel vertrouwen' "Alle nieuwe vliegtuigen kampen met problemen", verklaarde Smisek na de vlucht. "We hebben met Boeing samengewerkt om die op te lossen. We hebben veel vertrouwen." De Dreamliner-toestellen werden op 16 januari wereldwijd aan de grond gehouden na twee incidenten met smeltende accu's. Een drietal maanden later keurden de Japanse en Amerikaanse autoriteiten nieuwe batterijen goed. Ethiopian Airlines was eind april de eerste luchtvaartmaatschappij die de vluchten met de Dreamliner hervatte. Begin juni zal ook de Japanse maatschappij All Nippon Airways (ANA) haar 17 toestellen opnieuw in dienst nemen, snel daarna gevolgd door Japan Airlines. Paradepaardje De problemen met de Dreamliner-vloot kostte Boeing ongeveer 600 miljoen euro. Dat is bijzonder genant voor Boeing. De Dreamliner moet het nieuwe paradepaardje van het bedrijf worden: zuiniger, mileuvriendelijker en comfortabeler dan eender welk ander verkeersvliegtuig. Het was meer dan dertig jaar geleden dat een vliegtuigtype aan de grond was gehouden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit verbood in 1979 alle vluchten met de DC-10 van McDonnell Douglas, na een ongeluk in Chicago waarbij 273 doden vielen. (Belga/TV)