Vluchtduur

Zakenkrant Wall Street Journal schrijft dat Amerikaanse onderzoekers aanwijzingen hebben dat het vliegtuig met 239 inzittenden nog uren in de lucht was nadat het plots van de radar verdween. Ze baseren zich daarvoor op rapporten met technische gegevens die door de Trent 800-motoren van constructeur Rolls Royce automatisch naar de grond worden doorgestuurd. Die informatie is echter niet juist, zei de Maleisische minister van Transport Hishammuddin Hussen vanmiddag op een persconferentie.

Satellietfoto's

Gisteren raakte bekend dat een Chinese satelliet drie drijvende objecten gevonden had die mogelijk wrakstukken kunnen zijn van het vermiste vliegtuig. Ze werden ontdekt in de Zuid-Chinese Zee tussen Vietnam en Maleisië. De satellietbeelden zijn zondag genomen. Uiteindelijk werden door vliegtuigen die naar het gebied zijn gestuurd na urenlang zoeken geen brokstukken gevonden. Volgens de Maleisische regering heeft China inmiddels gezegd dat de foto's per vergissing zijn gepubliceerd.

Radardata

Berichten komende van de Maleisische luchtmacht dat het vliegtuig door de militaire radar was opgemerkt boven de Straat van Malakka, ten oosten van het hoofdeiland van Maleisië, werden later ontkend door luchtmachtchef Rodzali Daud zelf ontkend. Dit tot ongenoegen van China. Indien het toestel daar gevlogen zou hebben, betekent dit dat het vliegtuig in de omgekeerde richting van zijn normaal traject richting China vloog.

Rinkelende telefoons

Volgens de Chinese media zijn enkele familieleden erin geslaagd verbinding te maken met de telefoons van passagiers die aan boord van het vermiste vliegtuig waren. Deskundigen hechten daar echter weinig waarde aan. Zo is een perfect logische verklaring dat het om een gsm gaat die een passagier thuis heeft laten liggen. Bij bepaalde toestellen is het ook zo dat een druk op de beltoets sowieso meteen een beltoon geeft. Vindt het netwerk de telefoon niet, dan wordt het gesprek na een tijdje beëindigd, wat de indruk geeft dat de eigenaar zijn telefoon afdrukt.

VluchtduurZakenkrant Wall Street Journal schrijft dat Amerikaanse onderzoekers aanwijzingen hebben dat het vliegtuig met 239 inzittenden nog uren in de lucht was nadat het plots van de radar verdween. Ze baseren zich daarvoor op rapporten met technische gegevens die door de Trent 800-motoren van constructeur Rolls Royce automatisch naar de grond worden doorgestuurd. Die informatie is echter niet juist, zei de Maleisische minister van Transport Hishammuddin Hussen vanmiddag op een persconferentie.Satellietfoto'sGisteren raakte bekend dat een Chinese satelliet drie drijvende objecten gevonden had die mogelijk wrakstukken kunnen zijn van het vermiste vliegtuig. Ze werden ontdekt in de Zuid-Chinese Zee tussen Vietnam en Maleisië. De satellietbeelden zijn zondag genomen. Uiteindelijk werden door vliegtuigen die naar het gebied zijn gestuurd na urenlang zoeken geen brokstukken gevonden. Volgens de Maleisische regering heeft China inmiddels gezegd dat de foto's per vergissing zijn gepubliceerd.RadardataBerichten komende van de Maleisische luchtmacht dat het vliegtuig door de militaire radar was opgemerkt boven de Straat van Malakka, ten oosten van het hoofdeiland van Maleisië, werden later ontkend door luchtmachtchef Rodzali Daud zelf ontkend. Dit tot ongenoegen van China. Indien het toestel daar gevlogen zou hebben, betekent dit dat het vliegtuig in de omgekeerde richting van zijn normaal traject richting China vloog.Rinkelende telefoonsVolgens de Chinese media zijn enkele familieleden erin geslaagd verbinding te maken met de telefoons van passagiers die aan boord van het vermiste vliegtuig waren. Deskundigen hechten daar echter weinig waarde aan. Zo is een perfect logische verklaring dat het om een gsm gaat die een passagier thuis heeft laten liggen. Bij bepaalde toestellen is het ook zo dat een druk op de beltoets sowieso meteen een beltoon geeft. Vindt het netwerk de telefoon niet, dan wordt het gesprek na een tijdje beëindigd, wat de indruk geeft dat de eigenaar zijn telefoon afdrukt.