Marianne Thyssen lanceert initiatief om basisvaardigheden op te krikken

EU-commissaris Marianne Thyssen © BELGA

Eurocommissaris Marianne Thyssen lanceert een serie maatregelen die vaardigheden van Europeanen moeten verbeteren. Het moet een “basisrecht” zijn om over basisvaardigheden te kunnen beschikken.

Menselijk kapitaal heet de grootste economische troef van Europa te zijn, maar nog steeds ondervindt één op vijf Europeanen grote moeite met lezen en rekenvaardigheid en beschikt 40 procent niet over de digitale basisvaardigheden die nodig zijn op de hedendaagse arbeidsmarkt. Intussen zoeken vier op tien werkgevers naar mensen met het geschikte profiel. Tegen die achtergrond lanceert eurocommissaris Marianne Thyssen volgende week een reeks beleidsinitiatieven rond vaardigheden.

Naast Werk, Sociale Zaken en Arbeidsmobiliteit steekt ook Vaardigheden in het bevoegdheidspakket waarmee Thyssen twee jaar geleden als eurocommissaris aan de slag ging. “Dat is een uitdrukkelijke keuze van voorzitter Juncker geweest. Vaardigheden zat voordien bij Onderwijs, maar het is nu eenmaal een belangrijk instrument in een beleid dat wil dat niemand achterblijft op de arbeidsmarkt en dat een creatieve, innoverende en competitieve economie nastreeft”, aldus Thyssen.

Traject op maat

Die insteek vertaalt zich nu in de New Skills Agenda. Eén van de pijlers is de zogenaamde Vaardighedengarantie, een echo van de Jeugdgarantie (iedere jongere onder 25 jaar moet binnen de vier maanden na het verlaten van de school of het verlies van een job een aanbod voor een job, opleiding of stage krijgen, nvdr) die de lidstaten moet aansporen om laaggeschoolde volwassenen een op maat gemaakt traject aan te reiken dat hen een minimum aan basisvaardigheden laat verwerven. “Het beschikken over basisvaardigheden moet een basisrecht zijn”, stelt Thyssen. De cijfers leren dat er nog werk op de plank ligt.

Twintig procent van de Europeanen (14 procent van de Belgen) heeft problemen met lezen en schrijven, 24 procent met rekenen (13 procent van de Belgen) en 41 procent (40 procent in België) beschikt niet over de digitale basisvaardigheden die nodig zijn om 90 procent van de hedendaagse jobs uit te oefenen.

‘Geen plan B’

Thyssen plant ook initiatieven om de aantrekkelijkheid van en het respect voor het technisch onderwijs te versterken (“dat mag geen plan B zijn”) en om de vaardigheden van migranten sneller in te schatten en aan te wenden. Zo komt er een speciale toolkit om de vaardigheden van asielzoekers, erkende vluchtelingen en andere migranten aan de Europese kwalificatiesystemen te toetsen. Aan de andere kant ondervindt 40 procent van de werkgevers (bijna 60 procent in België) moeilijkheden om mensen met de juiste vaardigheden te vinden. Thyssen stelt onder meer voor platforms op te richten waar tijdig informatie wordt aangeleverd over de vaardigheden die in de toekomst nodig zullen zijn in een bepaalde sector. In zes sectoren, waaronder de auto-industrie en het toerisme, wordt een pilootproject opgestart. Uiteindelijk zijn het de lidstaten die hiermee aan de slag moeten. Dwingen kan Europa niet. “We geven een richting aan en we proberen engagement los te weken bij de lidstaten”, stelt Thyssen. Financiële stimuli kunnen helpen. De Europese structuurfondsen van 2014 tot 2020 bevatten zo’n 30 miljard euro die geïnvesteerd kan worden in de ontwikkeling van vaardigheden.

Ook België kan geld aanwenden om tweedekansonderwijs, levenslang leren en andere programma’s verder uit te bouwen. “Wij zijn zeker niet de beste leerlingen van de klas als het gaat om leerkansen en kansen op de arbeidsmarkt voor ouderen, migranten en laaggeschoolden”, zo verwijst de Belgische eurocommissaris naar de recente sociaaleconomische aanbevelingen voor dit land.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content