Magnum-fotografe Bieke Depoorter fotografeerde zeven jaar lang haar Egypte

Vertaling in wijzerszin, van boven te beginnen: Je hebt een momentopname meegemaakt, een uur of twee, misschien een nacht. Gewoon een foto. Maar het leven op de foto heb je niet geleefd. Tamer zegt: 'Waarom is de foto in het donker?' Ik beleef hetzelfde. Ik ben verliefd op iemand en ze is niet bij mij.Ik doe het licht uit, zodat ik niemand anders dan haar zie. Dan ben ik gelukkig, want dan ben ik met de mooiste persoon in mijn leven. Tamer zegt: 'Misschien heeft de duisternis een betekenis.' Ik heb ervaren wat op de foto staat. Deze opinie past niet bij de foto, want ze lacht. Ik was verdrietig. Ik was ver van de mensen. © Bieke Depoorter
Stijn Tormans

Magnum-fotografe Bieke Depoorter vroeg achteraf aan de Egyptenaren wat zij vonden van haar beelden. ‘Ik leerde hoe complex hun land in elkaar zit.’

Ze landde voor het eerst in Egypte in 2011. Het land brandde in die dagen, van verwarring en hoop. De meesten van haar collega’s stonden op het Tahrirplein, om de protesterende menigte te vereeuwigen.

Bieke Depoorter trok naar de buitenwijken van het land: op zoek naar de schaduw van de revolutie, het echte hartland van Egypte. ‘Overal waren de mensen vriendelijk, maar het was moeilijk om binnen te dringen in hun levens. Laat staan om die in beeld te brengen: in een Arabisch land mag je vrouwen niet zonder hoofddoek of al slapend fotograferen.’

Mijn vader zit altijd zo. Papa zegt: 'Deze man is blut.' Als iemand op bezoek komt en de man des huizes is niet thuis, heeft de bezoeker niet het recht om binnen te gaan. Dit is de diepste foto. Als er ruzie is tussen de moeder en de vader beïnvloedt dat ook de kinderen. Ze is triestig omdat papa de afstandsbediening heeft genomen. Er zijn veel dingen die we niet hebben, we hebben veel aan ons hoofd, maar wij zeggen gewoon: 'Laat het aan God over.' Is dit één foto of zijn het er twee? Heel goed. In onze cultuur, als er bezoek komt in het huis, moeten ze wachten en de mensen de kans geven om zich te fatsoeneren. Hoe kon hij akkoord gaan om zijn vrouw zo te laten fotograferen? De foto is verkeerd, want de vrouw is gefotografeerd terwijl ze sliep.
Mijn vader zit altijd zo. Papa zegt: ‘Deze man is blut.’ Als iemand op bezoek komt en de man des huizes is niet thuis, heeft de bezoeker niet het recht om binnen te gaan. Dit is de diepste foto. Als er ruzie is tussen de moeder en de vader beïnvloedt dat ook de kinderen. Ze is triestig omdat papa de afstandsbediening heeft genomen. Er zijn veel dingen die we niet hebben, we hebben veel aan ons hoofd, maar wij zeggen gewoon: ‘Laat het aan God over.’ Is dit één foto of zijn het er twee? Heel goed. In onze cultuur, als er bezoek komt in het huis, moeten ze wachten en de mensen de kans geven om zich te fatsoeneren. Hoe kon hij akkoord gaan om zijn vrouw zo te laten fotograferen? De foto is verkeerd, want de vrouw is gefotografeerd terwijl ze sliep.© Bieke Depoorter

Elke avond zocht ze een slaapplaats voor de nacht, liefst bij mensen thuis. In hun huizen maakte ze haar opnames: soms heel intieme. ‘Ook sommige moslims hadden daar geen probleem mee, ondanks hun geloofsregels. Tijdens die overnachtingen leerde ik hoe complex Egypte in elkaar zit.’

Na die eerste keer ging ze nog zevenmaal terug. Ze zag het land veranderen. ‘In 2011 discussieerde iedereen nog luid en openlijk over politiek. Er kwamen democratische verkiezingen aan en alles zou anders worden. De laatste keer werd er alleen nog maar op gedempte toon over politiek gepraat: de hoop van de revolutiedagen was verdwenen. Het was ook zo goed als onmogelijk om nog een slaapplaats te vinden. De overheid waarschuwt iedereen voor vreemdelingen, want dat kunnen spionnen zijn.’

Vorig jaar verzamelde Depoorter al haar Egypte-foto’s, maar ze miste iets. ‘Ik vond dat ik de complexiteit van het land te weinig vatte: er stonden bijvoorbeeld geen rijke mensen op mijn foto’s, want die hadden geweigerd. Ik wilde ook niet het zoveelste boek vanuit een westers perspectief maken.’

Ik vind dat deze op de cover van het boek moet staan, want de het is natuurlijk en toont droefheid, armoede en het samenkomen van de familie. Dat zal de aandacht trekken van mensen om het boek te openen, want het boek heeft het over de realiteit en de foto toont de realiteit. Het vertelt over de tijd van president Morsi, over de dagen van chaos. Ik ben het daar niet mee eens. De reden is niet Morsi, want hij was maar één jaar aan de macht in Egypte. Het gaat over haar mentale toestand en daarom zit ze in het donker. Tijdens mijn adolescentie woedde in mij een groot conflict tussen mijn gevoelens als meisje en mijn opvoeding thuis. Het is beter voor jou om het niet over politiek te hebben in je boek, want dat kan je in de problemen brengen. Ik ben het daarmee eens. Een gevoel van gemis. Laten we het niet hebben over politiek, want we hebben geen ervaring of kennen de geschiedenis niet en we hebben dat niet bestudeerd. Toen iedereen erover begonnen te praten, verloren we veel, ons land heeft veel verloren.
Ik vind dat deze op de cover van het boek moet staan, want de het is natuurlijk en toont droefheid, armoede en het samenkomen van de familie. Dat zal de aandacht trekken van mensen om het boek te openen, want het boek heeft het over de realiteit en de foto toont de realiteit. Het vertelt over de tijd van president Morsi, over de dagen van chaos. Ik ben het daar niet mee eens. De reden is niet Morsi, want hij was maar één jaar aan de macht in Egypte. Het gaat over haar mentale toestand en daarom zit ze in het donker. Tijdens mijn adolescentie woedde in mij een groot conflict tussen mijn gevoelens als meisje en mijn opvoeding thuis. Het is beter voor jou om het niet over politiek te hebben in je boek, want dat kan je in de problemen brengen. Ik ben het daarmee eens. Een gevoel van gemis. Laten we het niet hebben over politiek, want we hebben geen ervaring of kennen de geschiedenis niet en we hebben dat niet bestudeerd. Toen iedereen erover begonnen te praten, verloren we veel, ons land heeft veel verloren.© Bieke Depoorter

Daarom trok ze een laatste keer naar Egypte, met een eerste versie van haar nieuwe boek onder de arm. ‘Overal ging ik aan mensen vragen wat zij ervan vonden. In het begin was ik bang dat ze ze zouden verscheuren, maar het tegendeel gebeurde. Zelfs de meest conservatieven waren blij dat ik naar hun mening vroeg en schreven commentaar op mijn beelden. Zo ontstond er een dialoog tussen mensen die anders niet met elkaar zouden praten.’

Sommige zinnen waren woest, andere grappig. Sommige deden haar ook nadenken. Zoals die ene vrouw die schreef: ‘Je hebt een momentopname meegemaakt, een uur of twee. Misschien een nacht. Gewoon een foto. Maar het leven op die foto heb je niet geleefd.’

Bieke Depoorter, As It May Be, Hannibal, 60 blz. (fotoboek) + 64 blz. (tekstboek), 57,50 euro. Voorstelling in RIOT in Gent op 24/10/2017.

De volledige fotoreeks is te zien in het Fotomuseum van Den Haag, van 21/10/2017 tot 14/01/2018.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content