Kende u deze vijf luchtvaartgeheimen al?

© Reuters
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Met de verdwijning van het vliegtuig van Malaysia Airlines is vliegen opnieuw een beetje mysterieuzer geworden. Daarom is het soms nuttig om ‘het waarom’ te weten achter sommige dingen in de luchtvaart.

Een nieuwsgierige gebruiker van de Amerikaanse sociale nieuwswebsite Reddit lanceerde onlangs aan mensen uit de luchtvaartsector de vraag of ze opmerkelijke vliegverhalen kenden die we misschien nog niet kennen. De antwoorden (van cabinepersoneel, piloten, ingenieurs en regelmatige vliegtuigpassagiers) onthulden een reek ‘geheimen’ waarvan de waarachtigheid moeilijk te achterhalen valt. Onderstaande feiten komen echter van de Amerikaanse luchtvaartspecialist en journalsit George Hobica in de Huffington Post en zijn misschien wel nuttig om te weten.

Reddingsvesten worden gestolen

Mensen nemen de reddingsvesten onder de stoeltjes al eens mee als souvenir. Dat is opmerkelijk, maar ook strafbaar. Hoewel de luchtvaartmaatschappijen aan het begin van elke dag elke stoel controleren, kan het dus gebeuren dat een vliegtuig verschillende vluchten op een dag maakt waarbij een passagier een reddingsvest kan meenemen. Het is dus geen slecht idee om voor het opstijgen even onder uw stoel te kijken. Niet dat het veel uitmaakt. Slechts enkele passagiers op vlucht 1549 van US Airways deden de moeite om hun reddingsvest aan te doen toen gezagvoerder Chesley Sullenberger zijn Airbus A320 in de Hudson rivier in New York neerzette.

Hoezo, eerst uw eigen zuurstofmasker?

In de veiligheidsvideo zegt de lieftallige stewardess meestal om eerst uw eigen zuurstofmasker op te zeggen vooraleer anderen te helpen. Als diezelfde stewardess er ook zou bijzeggen waarom dat zo is, dan zouden vliegtuigpassagiers al heel wat aandachtiger zijn tijdens de demonstratie van de veiligheidsvoorschriften. In het geval van het uitvallen van de cabinedruk, waarbij alle zuurstof uit het vliegtuig (en uw longen) worden gezogen, hebt u mogelijk maar 15 tot 20 seconden de tijd vooraleer u duizelig wordt. Op dat moment vergeet u alles wat u tijdens de veiligheidsdemonstratie hebt gehoord en gezien (als u al geluisterd hebt). Binnen de 30 tot 45 seconden verliest u uiteindelijk het bewustzijn, dus is het van uiterst belang snel te handelen.

De juiste noodhouding is niet wat u denkt

Op de veiligheidskaart van de luchtvaartmaatschappij in het zakje van de stoel voor u, staat altijd de juiste noodhouding afgebeeld. De correcte positie is naar voren gebogen met de handen op het hoofd , maar niet zomaar en zeker niet met gekruiste vingers. Op de illustratie is te zien dat een hand boven de andere hand ligt. Wanneer er tijdens een noodlanding iets op uw hoofd valt, kan u op die manier één hand beschermen (bij voorkeur uw schrijfhand) omdat u daarna eventueel nog uw gordel moet losmaken.

Waarom vliegen we niet achterwaarts?

Maar wat als luchtvaartmaatschappijen hun zitjes achterwaarts oriënteerden, dan hoeven we die noodhouding toch niet te maken? Het cabinepersoneel neemt immers ook om die reden bij het opstijgen en landen plaats in achterwaartse stoeltjes. Maar mensen associëren achterwaartse zitjes met een trein en het gevoel om op een trein in de lucht te zitten, geeft passagiers wellicht een minder veilig gevoel.

Lichten uit. Niet voor uw slaapcomfort

Luchtvaartmaatschappijen doven doorgaans bij het nachtelijk opstijgen of landen de lichten om uw ogen te helpen aanpassen aan de duisternis voor het geval u in een noodsituatie uit het vliegtuig moet geëvacueerd worden.

Partner Content