Eva Schram

‘Ik doe niet mee aan een boycot van United’

Eva Schram Correspondent voor Knack.be in Noord-Amerika.

‘Accepteer dat de luchtvaart een ingewikkelde industrie is waar soms de ‘klant is koning’-regel niet geldt’, zegt VS-correspondent Eva Schram.

Iedereen zal de beelden inmiddels gezien hebben. Dr. David Dao gaf vorig weekend zijn stoel op een overgeboekte vlucht van United Airlines niet op, en werd met dwang het vliegtuig uitgesleept. Het leidde overal in de VS (en de wereld) tot geschokte reacties. Ik zag talloze Facebookberichten van vrienden voorbijkomen om United te boycotten. Ik doe daar niet aan mee.

Natuurlijk storen de beelden me. Niemand zou met geweld van een vlucht gehaald moeten worden. Maar United verwijderde de man niet van de vlucht. Het was de politie die Dao uit het vliegtuig sleepte, nadat hij meerdere malen had geweigerd vrijwillig mee te werken.

Daar kan je boos over worden, en ik geef je niet direct ongelijk, maar besef wel dat een vliegtuig niet zomaar een vervoersmiddel is. In en rondom het vliegtuig gelden verhoogde veiligheidsmaatregelen. Een daarvan is dat je de instructies van het vliegpersoneel te allen tijde volgt. Ook als ze je opdragen het vliegtuig te verlaten. Als je weigert, kunnen ze niet anders dan de autoriteiten erbij halen.

u0022Ik doe niet mee aan een boycot van Unitedu0022

En naar politieagenten hoor je altijd te luisteren. Wil dit zeggen dat ze geweld mogen gebruiken? Dat is een beladen vraag. In principe mogen agenten proportioneel geweld gebruiken als iemand weerstand biedt, maar wat is proportioneel? Ik betwijfel of dat hier het geval was, maar dat is uiteindelijk aan een rechter om te beoordelen. Een van de agenten die Dao van de vlucht haalden, is naar verluid geschorst. Of hij ook voor de rechter moet verschijnen, is niet bekend.

Overboeken is goed beleid

Punt is: United heeft wat mij betreft niet meteen schuld aan het feit dat Dao met een hersenschudding en gebroken ribben achterbleef. Valt hen dan helemaal niets te verwijten?

Jawel. Ze hadden beter uit kunnen leggen waarom vier personeelsleden op de vlucht moesten. Dat als zij niet konden meevliegen, duizenden andere passagiers vertraging hadden opgelopen. Daar zaten vast ook dokters tussen die hun patënten moesten zien. Het is niet alleen de logische keuze, het is ook wettelijk vastgelegd dat personeelsleden van de vliegmaatschappij in een geval als deze voorrang krijgen op betalende passagiers.

Als United dit beter had uitgelegd, had een van de overige tweehonderd passagiers op de gewraakte vlucht misschien wel vrijwillig z’n stoel opgegeven. Daar hadden ze ruimschoots de tijd voor. Elke minuut dat Dao in gesprek was met United, had iemand kunnen opstaan om alsnog zijn stoel op te geven. Ik vrees dat ze niet genoeg beseften waarom dat nodig was.

Op het moment dat de agenten in beeld kwamen, had Dao waarschijnlijk sowieso niet meer mogen meevliegen, ook al had iemand anders z’n stoel opgegeven, omdat hij instructies van het vliegpersoneel geweigerd had.

Waar mensen misschien wel het kwaadst om zijn, is dat United z’n vluchten overboekt. Dat is onzinnig. Vrijwel elke maatschappij doet het en de redenering erachter is logisch. Gemiddeld komt namelijk 5 procent van de mensen die een ticket boeken niet opdagen. Soms loopt het op tot 15 procent. Een vliegtuig laten vliegen met lege stoelen kost geld. De vliegmaatschappij loopt daardoor inkomsten mis, maar wie denk je dat daarvoor zou betalen? Wij, de passagiers. Zonder overboekingen zou je gemiddeld een vijfde meer voor een ticket betalen. Het overboekingsbeleid is doorgaans ook in ons voordeel.

u0022Ik kan me niet voorstellen dat er niemand was opgestaan als de vergoeding 2000 dollar was geweestu0022

Geen boycot

Wat United natuurlijk had moeten doen, is een hoger bedrag bieden aan vrijwilligers om hun stoel op te geven. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand was opgestaan als de vergoeding 2000 (in plaats van 800) dollar was geweest. De CEO van United zal zich voor z’n kop slaan dat ze dat niet gedaan hebben, en concurrent Delta heeft inmiddels aangekondigd de limiet voor grond- en cabinepersoneel tot 10.000 dollar te verhogen. Zo ver mogen zij gaan om jou vrijwillig uit je stoel te krijgen.

Delta is overigens de maatschappij waarbij ik drie keer, of 60 procent van de keren dat ik met ze vloog, een overboekingssituatie heb meegemaakt. Wees gewaarschuwd.

United heeft aangekondigd het beleid voor overboekingssituaties en compensatie te herzien, maar het is niet bekend of ze hun limiet net als Delta zullen verhogen.

Een boycot van United is in mijn ogen niet het antwoord, hoe geschokt en kwaad je ook bent over wat er vorige week gebeurd is.

Kom in actie tegen ongeoorgeloofd politiegeweld. Accepteer dat de luchtvaart een ingewikkelde industrie is waar soms de ‘klant is koning’-regel niet geldt. En boek je vlucht indien mogelijk met een beetje speelruimte zodat je de bruiloft/begrafenis/werkafspraak niet mist indien je je stoel zou moeten opgeven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content