Al zeker 43 mensen lieten het leven bij het zwaarste verkeersongeluk in Frankrijk sinds 1982. Maar dat cijfer kan nog oplopen als blijkt dat er op de bus niet 41 maar 42 dodelijke slachtoffers zaten. De vrachtwagenchauffeur en zijn zoontje, die naast hem op de passagiersstoel zat, kwamen ook om. Acht mensen raakten gewond, onder wie vier zwaargewonden, maar zij verkeren niet in levensgevaar.

De Franse nationale recherche (IRCGN) is in de vroege ochtend aangekomen op de plek van het ongeval. Zij zullen samen met de wetsdokters de lijken identificeren. "Ze zullen lichaam per lichaam afwerken, op een zeer methodische manier", zegt kolonel Ghislain Réty van de politie van de Gironde-streek. Het hele identificatieproces zou "tot drie weken" kunnen duren, zegt een verantwoordelijke van de IRCGN. Ook experts op het vlak van mobiliteit en pyrotechniek zijn aanwezig om de oorzaak van het ongeval te onderzoeken.

Er heerst verbazing bij de experts over hoe snel beide voertuigen na de botsing brand hebben gevat. De onderzoekers beschikken wel over de zwarte doos van de vrachtwagen maar daaruit zal niet meteen veel nuttige informatie gehaald kunnen worden, want het toestel verkeert in zeer slechte staat, zegt een politieagent. "Het is nog te vroeg om te zeggen of het bruikbaar zal zijn." (Belga/NSK)

Al zeker 43 mensen lieten het leven bij het zwaarste verkeersongeluk in Frankrijk sinds 1982. Maar dat cijfer kan nog oplopen als blijkt dat er op de bus niet 41 maar 42 dodelijke slachtoffers zaten. De vrachtwagenchauffeur en zijn zoontje, die naast hem op de passagiersstoel zat, kwamen ook om. Acht mensen raakten gewond, onder wie vier zwaargewonden, maar zij verkeren niet in levensgevaar.De Franse nationale recherche (IRCGN) is in de vroege ochtend aangekomen op de plek van het ongeval. Zij zullen samen met de wetsdokters de lijken identificeren. "Ze zullen lichaam per lichaam afwerken, op een zeer methodische manier", zegt kolonel Ghislain Réty van de politie van de Gironde-streek. Het hele identificatieproces zou "tot drie weken" kunnen duren, zegt een verantwoordelijke van de IRCGN. Ook experts op het vlak van mobiliteit en pyrotechniek zijn aanwezig om de oorzaak van het ongeval te onderzoeken.Er heerst verbazing bij de experts over hoe snel beide voertuigen na de botsing brand hebben gevat. De onderzoekers beschikken wel over de zwarte doos van de vrachtwagen maar daaruit zal niet meteen veel nuttige informatie gehaald kunnen worden, want het toestel verkeert in zeer slechte staat, zegt een politieagent. "Het is nog te vroeg om te zeggen of het bruikbaar zal zijn." (Belga/NSK)