Hoe Jeb Bush 130 miljoen dollar ‘verkwanselde’: de bars, de parkings, de pizza’s, de directeur

Jeb Bush voert campagne in Des Moines, Iowa © REUTERS
Rudi Rotthier

Nadat hij zaterdag een einde maakte aan zijn poging om president te worden, wordt nu bekeken hoe Jeb Bush erin slaagde 130 miljoen dollar uit te geven in een rampzalige campagne. Dat deed hij zo.

The New York Times zet de cijfers op een rij. In totaal zamelde Jeb Bush, die tot de komst van Donald Trump de topfavoriet was in het Republikeinse veld, 150 miljoen dollar in: plusminus 35 miljoen dollar (32 miljoen euro) voor zijn eigen campagne en plusminus 115 miljoen (104 miljoen euro) voor zijn SuperPAC, ‘Right to Rise’. Van al dat geld bleef zaterdag nog zo’n 20 miljoen over, vooral in de SuperPAC.

In een privécampagne zijn de schenkingen tijdens een presidentiële voorverkiezing beperkt tot 2.700 dollar per persoon. Voor een SuperPAC zijn er geen beperkingen, en mogen miljonairs de kassa’s vullen. De wet voorziet een waterdicht beschot tussen SuperPAC en campagne, die geen direct contact mogen hebben, maar Jeb Bush wist dat te omzeilen door heel laat, op 15 juni 2015, zijn kandidatuur officieel bekend te maken. Tot die dag kon Jeb zelf nog financiers aanspreken en tot donaties bewegen.

Dat deed hij met verve. De spectaculaire inzameling werd gevolgd door spectaculaire uitgaven.

15.800 dollar om te parkeren

De campagne gaf in totaal 88 miljoen dollar uit aan advertenties, vooral tv-advertenties. Die advertenties konden zijn teloorgang in de peilingen niet tegenhouden. Eerst waren ze positief bedoeld. Ze wilden de realisaties van Jeb als gouverneur van Florida in de verf zetten en een optimistisch beeld van hem schetsen. Na enkele maanden werden ze voornamelijk negatief, gericht tegen rivalen Marco Rubio en Donald Trump. Trump, doorgaans een onbetrouwbare bron, beweert dat Bush voor 20 miljoen dollar aan advertenties tegen hem heeft laten uitzenden.

94.100 dollar besteedde de Bush-campagne in clubs, bars. De New York Times gaat ervan uit dat dit geld werd uitgegeven terwijl rijke donoren werden gepaaid om schenkingen te doen.

15.800 dollar ging naar parkeergeld. In de VS worden auto’s aan hotels en in clubs geparkeerd door bedienden. Ook dit geld werd wellicht besteed tijdens pogingen om mensen tot schenkingen te bewegen.

4.800 dollar voor pizza

De campagne trok 8,3 miljoen uit voor lonen van medewerkers, plus 10 miljoen voor consulenten. Bush bouwde in het begin van zijn campagne een groot apparaat uit. Na enkele maanden bezuinigde hij op deze uitgaven, zowel door mensen te ontslaan, als door lonen te verlagen.

88.000 dollar werd uitgetrokken om de merknaam Bush (of Jeb!, zoals de campagne prefereerde) te verfijnen of in de verf te zetten. Men kwam onder meer op de proppen met de slogan: ‘Jeb will fix it’.

Dit geld was grotendeels weggegooid, geeft de Times aan, want wat de kiezers bijbleef, was de merknaam die Donald Trump voor Jeb bedacht: ‘Low energy’.

3,3 miljoen ging naar reiskosten, vooral vliegtuigreizen. Honderdduizenden dollars werden besteed aan hotelvernachtingen, waarvan 48.500 dollars naar hotels in Las Vegas gingen. Blijkbaar vergaderde de campagne graag in de gokstad.

4.800 dollar ging naar pizza, want, schrijft de Times, tegen het einde bezuinigde Bush op salarissen, en hoewel ze soms een hongerloon kregen, moesten de personeelsleden niet echt honger lijden.

14 miljoen voor vriend van Bush?

Er is nu zware kritiek op Mike Murphy, een goede vriend van Bush, die directeur werd van de SuperPAC. Die kritiek sloeg gedeeltelijk op de falende aanpak van de campagne. Maar er was meer. Een “insider van de campagne” getuigde anoniem op CNN dat Murphy zichzelf 14 miljoen dollar had laten uitbetalen door de SuperPAC. Dat zou meer zijn dan 10 procent van wat de SuperPac heeft binnengehaald.

Dat werd eerst door Murphy ontkend en vervolgens door een woordvoerder van de campagne, maar, registreerde The Atlantic, de ontkenning kwam neer op: jullie hebben er geen zaken mee. De verloning was vertrouwelijk, gaf een woordvoerder aan. “Er werden beperkingen opgelegd, om te verzekeren dat alle verloning redelijk was op een manier waar de geldschieters zich in zouden kunnen terugvinden”.

The Atlantic vatte de mededeling als volgt samen: “Hoe durven jullie ons van geldverspilling beschuldigen! Maar door ons totaal ondoorzichtig beleid hebben onze supporters geen manier om uit te maken of we hun geld verstandig gebruikt hebben of niet”.

Wat er ook van zij: Jeb Bush heeft volgens medewerkers met de grote geldschieters gebeld en zich verontschuldigd.

Partner Content