‘Hoe de Belgische ervaring met haven van Antwerpen, Guinee vooruit kan helpen’

Drukte in Conakry, Guinee © Reuters
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

11 miljoen inwoners en een haven, tot zover de grootste gelijkenissen tussen het West-Afrikaanse landje Guinee en België.

Twee busjes vol met afgevaardigden, pers én Belgische en Guinese ministers die door de haven van Conakry rijden, geen alledaags gezicht. Hoewel het af en toe eerder op een safari lijkt – zandweggetjes, veel stof en wat verloederde gebouwen – zien we ook bedrijvigheid en zoals overal ter wereld de gekende lading Maersk-containers.

En hoewel dit “uitje” tijdens de gemeenschappelijke missie in Guinee, eerder aansluit bij Pieter De Crems (CD&V) departement Buitenlandse Handel, is het vicepremier en minister voor Ontwikkelinssamenwerking Alexander De Croo (Open VLD) die het woord neemt tijdens een ontmoeting met de Guinese minister van Transport. ‘Humanitaire ontwikkeling kan niet gebeuren zonder economische vooruitgang’, benadrukt hij.

Ook het Belgische Ontwikkelingsagentschap BTC vindt dat het plaatje “haven – handel” ruimer bekeken moet worden. De ontwikkeling van de haven kan namelijk het economisch belang overstijgen. De aanwezigheid van een haven verbetert de infrastructuur en creëert werkgelegenheid.

Antwerpen

De haven van Conakry in Guinee ligt onderaan het schiereiland waar de stad gevestigd is. Nabij de haven bevindt zich het diplomatieke gedeelte. Hoe dieper landinwaarts, hoe dichter bevolkt en armer de stad. De uitbreiding van de haven is dus één zaak, verbinding met de rest van de stad en het binnenland, is iets anders.

‘Een aspect dat ongetwijfeld een grote uitdaging wordt’, vertelt Geert Dom, projectcoördinator bij Rent a Port. Dit bedrijf ontwikkelt projecten en industriezones gelinkt aan havens en hun activiteiten. Hij vergelijkt de situatie met Antwerpen, daar werd destijds gekozen voor een duidelijke opsplitsing van activiteiten tussen de rechter- en linkeroever. ‘De haven in geeft een boost aan de stad, zonder de woonmogelijkheden van de Antwerpenaren te beperken of verstoren.’

‘Voorlopig is het nog onduidelijk hoe de aanleg van een spoorlijn zal gebeuren. Maar dat het een impact zal hebben op de stad met zo’n twee miljoen inwoners, zoveel is duidelijk.’ Rent a Port, met onder meer ervaring in Vietnam en Oman en gevestigd in Antwerpen, hoopt zelf haalbaarheidsstudie te mogen uitvoeren naar de best mogelijke locatie voor een haven voor de bauxietexport (mijnbouw). ‘Concreet zullen wij samenwerken met het mijnbouwproject van de overheid, Sogapuimi. Ons advies moet ervoor zorgen dat niet alleen de mijnbouwbedrijven geld verdienen aan de trafiek, ook voor de overheid moet het een winstgevend project worden. Geld dat zij op hun beurt kunnen investeren in andere zaken, die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de ontwikkeling van het land.’ Een voorakkoord werd in Conakry gesloten.

Deuren openen

Dom is alvast enthousiast over de link tussen Ontwikkelingssamenwerking en Handel tijdens deze missie. Hij verwijst naar de goodwill die gecreëerd wordt door de Belgische inspanningen op vlak van ontwikkelingen. ‘Dat opent deuren, die de economische relaties ten goede komen. Gisteren hebben we de Guinese president ontmoet, dat is toch niet niets.’

Volgens De Crem is het dan ook ‘uitzonderlijk’ dat de delegatie de mogelijkheid had om president Alpha Condé twee keer te ontmoeten. ‘Hij heeft de beslissing om een samenwerkingsdeal met de Antwerpse haven te sluiten dan ook in een stroomversnelling gebracht’, voegt De Crems woordvoerder Joren Vandeweyer toe. Dit akkoord houdt in dat de Antwerpse haven binnenkort zo’n 40 medewerkers naar Conakry uitstuurt om de haven te adviseren.

Door Annelies Van Erp in Conakry, Guinee.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content