Automatische update:
Aan
Uit
De nieuwste eerst De oudste eerst
Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Wie vindt vlucht MH370?

Tot zover onze live-verslaggeving over de nog steeds onopgeloste verdwijning van vlucht MH370. Bedankt voor het lezen. U kunt de zaak uiteraard ook de komende dagen blijven volgen op Knack.be.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

MH370 gekaapt door eigen piloot?

"Er zijn maar twee mogelijke conclusies: het vliegtuig is overgenomen door een groep met minstens één professioneel getrainde piloot, of één van de piloten zelf heeft de nieuwe route in de vluchtcomputer geprogrammeerd."

Dat schrijft Robert Goyer, een getrainde piloot en de hoofdredacteur van Flying Magazine, op de website van CNN. Hij neigt naar die laatste mogelijkheid.

Goyer baseert zich op de route die de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines gevolgd zou hebben nadat het toestel het contact met de grond verloor. Volgens de best beschikbare informatie nam het toestel niet zomaar lukraak een westwaartse bocht, maar volgde het zogenaamde 'waypoints'. Dat zijn precieze punten op de kaart die verkeersvliegtuigen volgen om op veilige afstand van elkaar te blijven.

"Als wat we uit de media vernomen hebben over de route die het vliegtuig gevolgd heeft waar is, dan is die route geen toeval", schrijft Goyer. Een bocht nemen met een vliegtuig op automatische piloot is een kwestie van met een draai aan één knop de vliegrichting te veranderen, stelt hij. Maar een route van het ene waypoint naar het andere programmeren, ligt zo goed als zeker "buiten de capaciteiten van iemand die geen professionele piloot is."

"Ik ben een commerciële piloot en ik heb een beetje training gehad op de Boeing 777. Maar zelfs na een paar uur professionele instructie zou ik niet in staat geweest om de vluchtcomputer zo te programmeren dat de automatische piloot de route volgde die vlucht 370 klaarblijkelijk gevolgd heeft."

Goyer acht het onwaarschijnlijk dat kapers of terroristen dat klaargespeeld zouden hebben. Hij haalt daarbij het voorbeeld van 9/11 aan. "Die bestuurden de vliegtuigen met de hand en hadden maanden geoefend voor die precieze missie."

Conclusie, volgens Goyer: het was wellicht een van de Malaysia Airlines-piloten zelf die met het toestel wegvloog.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Steeds meer aanwijzingen voor kwaad opzet

The Wall Street Journal meldt dat om de communicatie van de vermiste Boeing uit te schakelen diepgaande technische kennis van het vliegtuig nodig is. Dat leidt de zakenkrant ertoe om te geloven dat er kapers of sabotage in het spel waren. "Er zijn sterke indicaties dat een of meer mensen het vliegtuig doelbewust een andere koers uit stuurden en probeerden te verbergen waar het zich bevond", schrijft de krant.

De luchtverkeersleiding verloor het contact met het toestel toen de transponders en het datatransmissiesysteem ophielden met werken. De transponders, die de grondradars de identificatie en positie van het vliegtuig doorgeven, kunnen alleen maar uitgeschakeld worden met een zekering die verborgen is achter een paneel boven de hoofden van de piloten. Om het datatransmissiesysteem uit te schakelen, is een serie handelingen op de vluchtcomputers van de piloten nodig.

Volgens de beschikbare bronnen bleef het vliegtuig nog een uur of vijf nadat de andere communicatieapparatuur ophield met werken zogenaamde 'pings' uitzenden naar satellieten. Dat systeem is moeilijker uit te schakelen, schrijft The Wall Street Journal. Dat vereist toegang tot de ruimte onder de vloer van het toestel, iets waar bij veel luchtvaartmaatschappijen een speciale sleutel voor nodig is. Vervolgens moet je weten waar de centrale computer zich bevindt en hoe je daarmee het satellietsysteem uitschakelt. Dat is alleen doenbaar voor mensen die van zeer dichtbij vertrouwd zijn met de ingewanden van de Boeing 777.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

VS gaat zoeken in de Golf van Bengalen

De VS stuurt een schip en een vliegtuig uit om in de Golf van Bengalen op zoek te gaan naar de vermiste Maleisische Boeing. Het gaat om de destroyer USS Kidd en een P-8 Poseidon, melden de internationale media.

De P-8 is een vliegtuig dat gespecialiseerd is in het opsporen van duikboten. Het heeft geavanceerde detectieapparatuur aan boord, waaronder sonarboeien. Die kunnen van pas komen bij het vinden van de zwarte doos, die bij contact met water automatisch een ultrasoon signaal begint uit te zenden. Ook de USS Kidd, die gisteren al in de richting van de Andamanzee voer, heeft hypermoderne sonarapparatuur aan boord.

"Op verzoek van Maleisië bevindt de USS Kidd zich ten noorden van de Straat van Malakka, in wat we nu het westelijke zoekgebied noemen", zei Steven Warren, een woordvoerder van het Pentagon. "De P-8 zal een veel groter gebied doorzoeken. Dat strekt zich uit van het zuidelijke deel van de Golf van Bengalen tot het noordelijke deel van de Indische Oceaan."

Dat het vliegtuig in de Golf van Bengalen kan zijn neergestort, zouden de Amerikanen afleiden uit radardata die ze van de Maleisische overheid kregen. Dat is echter niet officieel bevestigd.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Vliegtuig maakte scherpe manoeuvres

Volgens de New York Times blijkt uit geheime radargegevens die Maleisië met de VS en China deelde dat vlucht MH370 herhaaldelijk bruusk manoeuvreerde. Dat zou erop wijzen dat er wel degelijk iemand achter de stuurknuppel zat

Nadat het contact met de grond verbroken werd, nam het vliegtuig een scherpe westwaartse bocht en klom het tot op 13.700 meter, een stuk boven de aanbevolen maximumhoogte voor een Boeing 777. Boven Maleisië zou het dan weer stapsgewijs gedaald zijn tot 7000 meter, lager dan de normale kruishoogte. Vervolgens steeg het vliegtuig weer, nam het een bocht naar het noordwesten en vloog het over de Straat van Malakka in de richting van de Indische Oceaan.

De Times vraagt zich af waarom Maleisië niet reageerde op een verkeersvliegtuig dat onvoorspelbare manoeuvres maakte boven zijn grondgebied. Maleisische functionarissen bevestigen dat hun militaire radars het toestel mogelijk waargenomen hebben, maar dat de luchtmacht niet in actie kwam, omdat ze geen dreiging zag.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Geheime analyse: twee mogelijke routes

CNN meldt dat geheime analyse van de radargegevens over vlucht MH370 twee mogelijke routes aan het licht brengt. De eerste mogelijkheid is dat het vliegtuig van zijn laatst met zekerheid bekende locatie in de Golf van Thailand over Maleisië en de Straat van Malakka noordwestwaarts naar de Golf van Bengalen gevlogen zou zijn. Een andere mogelijkheid is dat het nadat het over de Straat van Malakka vloog zuidwestwaarts verder ging naar de Indische Oceaan.

Al dat klopt, zou het de zoektocht ietwat vergemakkelijken, maar in beide gevallen zou het vliegtuig in zee gecrasht zijn. Dat veronderstellen de Amerikaanse NTSB (National Transportation Safety Board), FAA (Federal Aviation Authority) en militaire inlichtingendiensten in samenwerking met de Maleisische overheid, stelt CNN.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Nog een piste: oververhitte batterijen in de laadruimte

Volgens een correspondent van The Daily Telegraph in Washington onderzoeken Amerikaanse speurders ook de piste van oververhitte batterijen in de laadruimte. Die zouden een gat in de wand van het vliegtuig gebrand kunnen hebben. Batterijen lagen aan de oorzaak van de crash van een UPS vliegtuig in Dubai in 2010.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Er wordt meer en meer rekening gehouden met een vliegtuigkaping

Nadat de Maleisische overheid al aangaf dat ze de piste van een vliegtuigkaping onderzoekt, blijkt dat ook Amerikaanse onderzoekers meer en meer rekening houden met die mogelijkheid. 'De verdwijning van het vliegtuig is een gevolg van menselijk handelen,' zei een anonieme speurder in verschillende media. 'Het zou om een kaping kunnen gaan en het is niet onmogelijk dat het vliegtuig ergens geland is.'

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Satellietoperator bevestigt dat verdwenen Boeing zijn netwerk contacteerde

De Britse satellietoperator Inmarsat zegt dat het toestel van Malaysia Airlines zijn netwerk heeft gecontacteerd op de dag dat het verdween, zo heeft ABC bericht. De Amerikaanse omroep voegt eraan toe dat dit een doorbraak kan betekenen voor de inspanningen om het vliegtuig te vinden of uit te maken waar het naartoe vloog.

Volgens Inmarsat registreerde zijn netwerk "automatische routine"-signalen van vlucht MH370. Die informatie is gedeeld met SITA, een in een luchtverkeercommunicatie gespecialiseerd bedrijf. Op zijn beurt deelde SITA die details met Malaysia Airlines.

ABC las op de website van Inmarsat dat zijn satellietsysteem "het automatisch rapporteren van de positie in real-time van een vliegtuig, met inbegrip van hoogte, snelheid en koerszetting, via satellieten aan de luchtverkeersleiders" bevordert, zodat deze laatste "hulp krijgen om ten allen tijde te weten waar het vliegtuig is".

Indien deze door de Boeing verstuurde "pings" informatie bevatten over de locatie of vliegrichting, kan dit helpen het mysterie te ontrafelen, aldus ABC.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Is de vermiste Boeing geland op een afgelegen eilandje in de Indische Oceaan?

Is de Boeing 777 van Malaysia Airlines na zijn mysterieuze verdwijning geland op een afgelegen eilandje in de Indische Oceaan? Dat vraagt ondermeer CNN zich af. De Amerikaanse nieuwszender baseert zich voor deze 'suggestie' (want het is op dit moment ook niet meer dan een suggestie, zegt CNN) op de nieuwe informatie zoals u die kan lezen in de vorige post in onze liveblog.

Er is geen enkel bewijs dat het vliegtuig landde op de Andaman Eilanden, maar er zijn wel sterke aanwijzingen dat het toestel in die richting is gevlogen.

CNN citeert luchtvaartspecialisten die zeggen dat het mogelijk is dat terroristen het vliegtuig gekaapt hebben en de crew verplicht hebben om vijf uur lang verder te vliegen en te landen op een eilandje in de Indische Oceaan. 'Het is mogelijk, maar toch heel erg onwaarschijnlijk'.

Het is opvallend dat zes dagen na de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 er nog altijd geen enkel bewijs is van wat er met het toestel gebeurd is, maar dat aanwijzingen die blijkbaar worden gevolgd door onder meer de Amerikaanse overheid toch hoe langer hoe meer naar onwaarschijnlijke pistes leiden.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Nieuwe bronnen: piloten vlogen opzettelijk andere koers met vermiste Boeing

Volgens bronnen die door Reuters en meerdere Amerikaanse media worden aangehaald, ziet het er hoe langer hoe meer naar uit dat de verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden, het gevolg van kwaad opzet is. 'Er zijn nieuwe aanwijzingen dat het toestel met opzet van koers veranderde en in de richting van de Indische Oceaan vloog.'

Dat lijkt ook de piste die de Amerikaanse overheid volgt. Het Witte Huis laat naar het verdwenen vliegtuig zoeken in de Indische Oceaan, op vijf uur vliegen van waar het toestel de laatste keer te zien was op de radar.

Het toestel zou een zeer weinig gebruikte commerciële vliegroute gevolgd hebben. De koers kon enkel met opzet uitgezet zijn. Het vliegtuig werd zo goed als zeker met de hand bestuurd en vloog dus niet op automatische piloot.

Het is niet bekend of de piloten onder druk deze koers volgden of dat anderen de controle over het vliegtuig hebben overgenomen en de plaats van de piloten in de cockpit hebben ingenomen.

Bronnen binnen de Maleisische politie zeggen intussen dat een kaping tot de mogelijkheden behoort en weer hoger op de lijst van waarschijnlijkheden staat.

Het vliegtuig is intussen 6 dagen spoorloos. Temidden van chaos in de communicatie van de Maleisische overheid en elkaar tegensprekende berichten, is er nog geen enkel echt bewijs van wat er na de mysterieuze verdwijning van de Boeing gebeurd kan zijn.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Video: kijk binnen in de cockpit van de Boeing 777

CNN Money nam een kijkje in een simulator van de vermiste vlucht MH370 in de cockpit van een Boeing 777 in Canada.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

De spectaculairste vliegtuigcrashes

Na vijf dagen is er nog steeds geen spoor van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines. Een overzicht in beeld van spectaculaire vliegtuigwrakken.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

De 10 hardnekkigste complottheorieën

Hoe langer het duurt vooraleer het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines wordt gevonden, hoe meer waanzinnige complottheorieën er op het internet opduiken. Totdat we weten wat er écht gebeurd is: een top 10.

© Reuters
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

India stuurt schepen en vliegtuigen naar regio tussen Thailand en Andamanen

Ondanks de ontkenning uit Maleisië over het verdwenen vliegtuig lijkt de theorie dat het toestel honderden kilometer van zijn koers afweek en in de richting van de Indische Oceaan vloog steeds meer vaste voet te krijgen.

India heeft drie schepen en drie zoekvliegtuigen en helikopters naar de regio tussen Thailand en de Andamaneilanden gestuurd. Dat heeft een regeringswoordvoerder in New Delhi gezegd.

Eerder meldde CNN al dat de Verenigde Staten hun destroyer USS Kidd van de Zuid-Chinese Zee naar de Indische Oceaan sturen.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Boeing vloog opzettelijk naar Andamaneilanden'

De vermiste Boeing 777 is volgens Maleisische radargegevens richting de Andamaneilanden in de Indische Oceaan gevlogen. Bronnen rond het onderzoek zeggen tegen persbureau Reuters dat het vliegtuig daarbij vaste navigatiepunten aanhield, zo meldt Elsevier.nl. Dat kan erop wijzen dat het vliegtuig met opzet een andere koers kreeg en dat het werd bestuurd door iemand met vliegtraining of- ervaring.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Het grootste mysterie in de luchtvaartgeschiedenis?

Morgen is het al een week geleden dat vlucht 370 van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord spoorloos van de kaart verdween. De conclusie na nu al zeven dagen zoeken is dat nog geen van de brokstukken die in zee opgemerkt zijn, aan de vermiste Boeing 777 kunnen worden gelinkt, en dat nog geen enkele hypothese kan worden uitgesloten. Een ongeluk? Terrorisme? Een zelfmoordactie van de piloot? Alles kan nog.

Bij de ramp met vlucht 447 van Air France in juni 2009 duurde het vijf dagen vooraleer een reddingsteam een deel van de staart van de Airbus in de Atlantische Oceaan terugvond, en twee jaar, tot mei 2011, vooraleer de zwarte dozen werden gevonden. De kans lijkt dus groot dat het nog een tijdje zal duren tot ook deze mysterieuze verdwijning is opgelost.

© Reuters
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Trilling op zeebodem tussen Maleisië en Vietnam op 8 maart'

Chinese seismologen aan de gereputeerde University of Science and Technology of China melden dat er op zaterdag 8 maart een lichte trilling is waargenomen op de zeebodem tussen Vietnam en Maleisië. Die vond plaats circa 90 minuten nadat het contact met de Boeing wegviel en 116 kilometer ten noordoosten van de locatie waar het toestel zich toen bevond volgens de radar. Dat melden Chinese media. De wetenschappers voegen eraan toe dat in de regio zelden seismische activiteiten zoals zeebevingen voorkomen. De trillingen kunnen dus veroorzaakt zijn door het vliegtuig dat in de zee crashte.

Een en ander zou wel weer ingaan tegen de aanwijzingen van de Amerikaanse autoriteiten dat het vliegtuig mogelijk in de Indische Oceaan crashte.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Geen hogere verwachtingen' na veranderingen in zoekactie

De informatie waarop de Amerikanen zich baseren om hun zoektocht naar de vermiste Boeing te 'verschuiven' naar de Indische Oceaan, 'is niet concreet genoeg voor een verhoging van de verwachtingen'. Dat vernam de Britse openbare omroep BBC.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Waar vliegtuigen verdwijnen (niet in de Bermudadriehoek)

Sinds 1948 zijn 83 vliegtuigen spoorlos verdwenen. Noteer: slechts enkele daarvan raakten zoek in de roemruchte Bermudadriehoek. Ook nu weer cirlculeren er indianenverhalen dat vlucht MH370 daar op mysterieuze wijze opgedoken zou zijn. Niet geloven.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Vliegtuigen continu verbinden met de grond?

Als de Amerikaanse NSA de locatie van vele tientallen miljoenen individuele gsm-gebruikers over de hele wereld kan volgen, waarom kan dat dan niet met vliegtuigen die honderden mensen vervoeren en een paar honderd miljoen euro kosten (om precies te zijn: tot 223 miljoen voor de Boeing 777)?

Die vraag komt nu ook uit de luchtvaartindustrie. "Een incident als dit doet een hoop vragen rijzen", zegt Tony Tyler, de CEO van de International Air Transport Association (IATA) aan Bloomberg. "Wat de waarheid uiteindelijk ook blijkt te zijn, die vragen moeten worden beatwoord."

De laatste uren is er in verband met Malaysia Airlines MH370 een hoop te doen over de 'pings' van de motoren. Die geven met enige regelmaat hun via een satellietverbinding hun status door aan hun fabrikant (in het geval van deze 777 is dat Rolls-Royce). Aangezien die technologie voorhanden is, is het ook geen ondoenbare opdracht om een vliegtuig continu zijn technische status en locatie te laten doorsturen.

"Als we dat willen, kunnen vliegtuigen altijd in verbinding staan met de grond", zegt Tony Tyler. "De vraag is dus: horen we dat niet te doen? Dan weten we precies waar we moeten zoeken als een vliegtuig vermist raakt."

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

VS: MH370 'waarschijnlijk' op de bodem van de Indische Oceaan

"Er is waarschijnlijk een significante kans" dat de vermiste Boeing 777 op de bodem van de Indische Oceaan ligt, zegt een hoogeplaatste Amerikaanse functionaris aan CNN. Dat de VS in die richting denkt, weten we al langer. De Amerikanen denken dat te weten op basis van de signalen van de motoren van het vliegtuig die nog vier-tot vijf uur nadat het van de radar verdween ontvangen zouden zijn.

Nu weten we ook hoe de Amerikanen tot die conclusie zijn gekomen. Het zou gaan om analyse van de inlichtingendiensten, de Federal Aviation Administration (FAA, de instantie die het luchtverkeer binnen de VS regelt) en het National Transportation Safety Board (NTSB). Dat laatste agentschap neemt deel aan het internationale onderzoek, omdat dit een ongeval met een toestel van Amerikaanse makelij is.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

'Communicatiesystemen apart uitgeschakeld'

Volgens anonieme Amerikaanse regeringsbronnen die geciteerd worden door ABC News zijn de communicatiesystemen van vlucht MH370 één voor één uitgeschakeld. Het datatransmissiesysteem zou om 1.07u 's ochtends zijn uitgeschakeld en de transponders, die de positie en identificatie van het vliegtuig continu doorgeven, om 1.21u.

De anonieme bron, die dichtbij het onderzoek staat, stelt dat de communicatiemiddelen 'systematisch' afgesloten zijn.

Dat wijst erop dat de Boeing 77 niet door een catastrofaal defect of een ongeluk aan zijn einde kwam, maar door menselijk toedoen, zegt John Nance, een luchtvaartexpert die door ABC News aan het woord gelaten werd.

Anders gesteld: als dit bericht klopt, moet er zeer ernstig rekening gehouden worden met kwaad opzet.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

VS stuurt schip naar Indische Oceaan

De Amerikaanse marine stuurt de destroyer USS Kidd naar de Indische Oceaan om te zoeken naar de verdwenen vlucht MH370 van Malaysia Airlines. De VS doet dat op verzoek van de Maleisische regering.

Nadat de transponders, die de positie van het vliegtuig doorgeven aan de grond, ophielden met werken, zouden de Maleisiërs een aantal 'pings' ontvangen hebben van de Boeing 777. Dat zijn korte signalen die automatisch de status van de straalmotoren doorgeven, zelfs als de transponders niet werken.

Op basis van radarinformatie en de hoeveelheid brandstof aan boord, is nu een gebied in de Indische Oceaan uitgezet waar het toestel terechtgekomen kan zijn.

De USS Kidd is een hypermodern oorlogsschip dat onder andere met een zeer geavanceerde sonar is uitgerust. Dat is van belang, omdat de zwarte doos van het toestel als ze onder water terechtkomt elke minuut een geluidspuls uitzendt die niet door het menselijke oor, maar wel door een sonar kan waargenomen worden.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Zoekt het Witte Huis naar Boeing op basis van info die wordt ontkend door Maleisië?

Volgens niet bevestigde berichten start het Witte Huis de zoektocht in de Indische Oceaan op basis van de informatie die The Wall Street Journal bekendmaakte. De krant schreef dat het vermiste vliegtuig nog minstens 5 uur lang verder vloog nadat het van de radar verdween. Die info is in de loop van de dag door de Maleisische autoriteiten met klem ontkend. Lees eerder in deze liveblog meer informatie over deze vreemde wendingen.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

GRAFIEK: De mysterieuze verdwijning van een Boeing 777

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Witte Huis: zoeken naar Boeing in Indische Oceaan

De zoektocht naar het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines kan volgens de Amerikaanse regering ook naar de Indische Oceaan uitgebreid worden. De verwijding van de radius zou "op basis van nieuwe informatie" volgen, zei de woordvoerder van het Witte Huis, Jay Carney, in Washington.

"We overleggen met onze bondgenoten welke middelen we ter beschikking zullen stellen", voegde hij eraan toe, zonder in details te treden. Aan de internationale zoektocht naar het passagierstoestel nemen ook schepen en vliegtuigen van de Amerikaanse strijdkrachten deel. De verantwoordelijkheid ligt echter bij de regering in Maleisië, benadrukte Carney.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Hoe zit het nu? Vloog het verdwenen toestel nog uren verder of niet?

De feiten:

1. The Wall Street Journal meldt op gezag van Amerikaanse bronnen dat het toestel nog minstens vijf uur verder vloog nadat het van de radar verdween. Dat is onder meer vast te stellen omdat de motoren van Rolls Royce een signaal uitzenden.

2. De Maleisische minister van Transport Hishammuddin Tun Hussein noemt de berichtgeving eerst 'onnauwkeurig'

3. Daarna zegt de CEO van Malaysia Airlines dat het verhaal niet klopt. Het vliegtuig vloog niet nog uren verder nadat het van de radar verdween.

4. Roll Royce en Boeing weigeren inzage in hun gegevens en geven ook geen commentaar.

5. De Maleisische minister van Transport Hishammuddin Tun Hussein zegt dat ze beter geen foto's van brokstukken hadden vrijgegeven. Ook dat was 'een vergissing'.

6. Verschillende Amerikaanse media trekken het verhaal van The Wall Street Journal niet in twijfel, ook niet na de ontkenning uit Maleisië. Het artikel is geschreven door 'een journalist met een uitstekende reputatie op het vlak van nieuws uit de luchtvaartsector'.

'Ik geloof wat Andy (de journalist) schrijft,' zegt Bob Francis, voormalig ondervoorzitter van de National Transportation Safety Board in The Washington Post. 'Ik heb vertrouwen in hem. Hij heeft geen politieke agenda. De Maleisische overheid heeft dat wel.'

7. De Maleisische overheid geeft toe dat ze 6 dagen na de mysterieuze verdwijning van een Boeing 777 met 239 inzittenden, geen enkele vooruitgang hebben geboekt in de zoektocht. Er is geen spoor.

8. 'Zolang we geen brokstukken hebben gevonden die echt van het vliegtuig zijn, durf ik niet te zeggen dat we iets bereikt hebben in onze zoektocht,' zegt Transportminister Hishammuddin Tun Hussein.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Maleisië vraagt onderdanen om te stoppen met kritiek op de overheid

De Maleisische regering vraagt haar onderdanen om te stoppen met roddelen over de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 met 239 inzittenden. Er wordt best ook niet te veel kritiek geuit op de overheid. 'Dit is een tijd om ons te verenigen onder de vlag van het nationalisme,' zegt minister van Communicatie Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. 'Dit is geen tijd voor kritiek op ons land. We zijn ook maar aan het leren terwijl we actie ondernemen. De mensen moeten de regering en iedereen die betrokken is bij de zoekactie ondersteunen.'

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Misleidende informatie bemoeilijkt zoektocht

De ongeziene zoekactie naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines heeft na zes dagen nog geen enkel spoor opgeleverd. De zoektocht wordt bovendien gehinderd door heel wat misleidende informatie die door officiële instanties wordt verspreid. Een overzicht.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Bewusteloze crew was oorzaak van vliegtuigcrash in 2005

Een van de mogelijke scenario's die circuleren in verband met de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines, houdt rekening met een daling van de cabinedruk waardoor passagiers en crewleden bewusteloos zijn gevallen voor ze hun zuurstofmaskers konden opzetten. Dat is ook de officiële oorzaak van de ramp met vlucht 522 van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios Airways zeven jaar geleden.

Een Boeing 737-31s was op 14 augustus 2005 op weg van Larnaca naar Praag via Athene, toen hij neerstortte in de bergen nabij Grammatikos in Griekenland. Alle 121 inzittenden, 115 passagiers en 6 crewleden, lieten daarbij het leven.

Volgens het officiële onderzoeksrapport van het Griekse ministerie van Transport en Communicatie was de hoofdoorzaak een probleem met de cabinedrukregelaar. Die was tijdens een onderhoudsbeurt de avond voordien per abuis op 'manueel' gezet, terwijl die op 'automatisch' moet staan. De piloten merkten te laat op dat er drukverlies was.

Bewusteloos

Kort na het opstijgen in Larnaca al meldde de gezagvoerder problemen met de airconditioning. Er was gedurende verschillende minuten contact met het grondpersoneel, tot er op een hoogte van 28.900 voet geen reactie meer kwam op de radio-oproepen.

Er werden meteen F-16's naar het vliegtuig gestuurd en die zagen dat de stoel van de piloot leeg was, dat de copiloot bewusteloos op het bedieningspaneel lag en dat de zuurstofmaskers uit het plafond waren gevallen. Ze zagen ook enkele passagiers roerloos zitten. Het toestel vertoonde geen externe schade, aldus het rapport.

De piloten van de F-16's zagen iemand plaatsnemen achter het stuur, vermoedelijk een van de crewleden, maar doordat de linkermotor uitviel maakte het vliegtuig plots een scherpe daling. Het crashte uiteindelijk in de bergen.

Nog volgens het officiële onderzoeksrapport waren eerdere incidenten met de cabinedruk van het toestel niet nauwkeurig genoeg aangepakt.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

De mooiste steunbetuigingen op Twitter

Op Twitter gaan de gedachten van veel gebruikers uit naar de 227 passagiers en 12 bemaningsleden van de vermiste vlucht van Malaysia Airlines. Een overzicht.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Grafiek bewijst dat vliegen veiliger wordt

De mysterieuze verdwijning van vlucht 370 van Malaysia Airlines herinnert aan de gevaren van de luchtvaart, maar incidenten met slechte afloop worden almaar zeldzamer. Dat blijkt ook uit deze grafiek van The Economist. De voorbije vier decennia zijn is het aantal mensen dat is omgekomen bij vliegtuigrampen, hetzij ongelukken hetzij terreuraanslagen, sterk gedaald terwijl het aantal passagiers zowat vertienvoudigd is. Daarmee is de luchtvaart een pak veiliger dan andere vormen van transport: een mens heeft 180 keer meer kans om te sterven in een auto dan in een vliegtuig.

© The Economist
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Waarom theorie over bewusteloze inzittenden ongeloofwaardig is

Een nieuwe mogelijke verklaring voor de verdwijning van de Boeing houdt rekening met een trage daling van de cabinedruk als gevolg van problemen met het toestel. Daardoor zouden de inzittenden bewusteloos zijn gevallen voor ze hun zuurstofmaskers konden opzetten. Waarnemers hechten daar weinig geloof aan.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Boze Chinese families keren zich tegen Maleisische ambassadeur

Chinese familieleden van de passagiers van de vermiste vlucht MH370 hebben de Maleisische ambassadeur in China hardhandig aangepakt. Ze willen dat de man hen antwoorden geeft. Lees meer.

© AFP
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Chinese satellietfoto's waren vergissing'

De Maleisische minister van Transport Hishammuddin Hussein heeft op de persconferentie ook gezegd dat de grote drijvende voorwerpen die door een Chinese satelliet waren gedetecteerd vlakbij de zone waar de Boeing van de radarschermen verdween, geen brokstukken zijn van vlucht MH370. Volgens de minister werden de foto's van de Chinese satelliet volgens China per vergissing gepubliceerd.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Berichten dat Boeing nog uren vloog zijn onnauwkeurig'

Op een persconferentie heeft Malaysia Airlines de berichten dat het vliegtuig nog uren vloog nadat het van de radar verdween, afgedaan als 'onnauwkeurig'.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'China zal niet opgeven'

De Chinese premier Li Keqiang belooft dat zijn land de zoektocht naar het vermiste vliegtuig zal voortzetten 'zolang er ook maar een sprankeltje hoop is'. Het grootste deel van de passagiers van vlucht 730 van Malaysia Airlines waren Chinezen.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Boeing vloog nog uren na verdwijning'

Het mysterie rond de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines wordt nog elke dag groter. Amerikaanse onderzoekers zeggen dat ze aanwijzingen hebben dat het vliegtuig met 239 mensen aan boord nog uren in de lucht bleef nadat het van de radar was verdwenen. Lees meer.

© Reuters
Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Malaysia Airlines verandert kenteken vlucht Kuala Lumpur-Peking

Na de mysterieuze verdwijning van haar Boeing 777-200 verandert luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines het kenteken van haar vlucht vanuit Kuala Lumpur naar Peking. Vanaf zaterdag 15 maart heeft de vlucht het nummer MH318, in plaats van MH370.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Geen brokstukken gevonden in zone van Chinese satelliet

Er zijn geen brokstukken van het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines gevonden in de zone waar "drijvende voorwerpen" gesignaleerd werden door een Chinese satelliet. Dat melden Vietnamese en Maleisische verantwoordelijken.

"We hebben vanochtend twee vliegtuigen uitgestuurd om de zones in de buurt van het eiland Con Dao te onderzoeken waar drie verdachte objecten werden opgemerkt door een Chinese satelliet. Ze zijn na urenlang zoeken teruggekeerd zonder iets te vinden", aldus de vicedirecteur van de Vietnamese burgerluchtvaart.

Ook een Maleisische verantwoordelijke van de burgerluchtvaart verklaarde dat een vliegtuig en schepen geen brokstukken gevonden hebben.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Zoektocht gaat door op satelliet-site

Maleisië en Vietnam hebben vliegtuigen gestuurd naar de plaats waar een Chinese satelliet mogelijke brokstukken van de vermiste Boeing heeft waargenomen. Vietnam meldt dat het dat gebied al eerder doorzocht heeft, maar daar in eerste instantie niks vond.

Oorlogsbodems van de Amerikaanse zevende vloot blijven dan weer zoeken waar ze dat tot nog toe al deden, honderden kilometers ten westen van de satelliet-site.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

'Satellietbeelden geen definitieve bevestiging

De Chinese regering neemt gas terug over wat eerder 'de vermoedelijke crash-site' van vlucht MH 370 heette. China benadrukt nu dat het niet kan bevestigen dat de objecten op de foto's de brokstukken van het Maleisische vliegtuig zijn.

De Maleisische regering toont zich ondertussen ongelukkig dat ze de satellietbeelden niet heeft gekregen van Beijing.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

China blijft zoeken

De Chinese premier Li Keqiang liet op zijn jaarlijkse persconferentie horen dat zijn land doorgaat met de zoektocht naar de vermiste Boeing 77 van Malaysia Airlines, bericht The Guardian. 150 van de 239 inzittenden van het vliegtuig, dat op weg was naar Beijing, zijn Chinees.

"Zo lang er een spoortje van hoop is, zullen wij niet ophouden met zoeken", zei Li. Hij voegde eraan toe dat China nog steeds de satellietbeelden bestudeert die vermeende brokstukken van het toestel tonen.

Li is er zich ook bewust van dat zijn land steeds meer verantwoordelijkheid zal dragen in dit soort zaken. "Een groeiend aantal Chinezen zullen buitenlandse reizen maken. Dat zal een grotere verantwoordelijkheid leggen op de schouders van de Chinese regering. Wij zullen onze plichten ten volle vervullen en de samenwerking verbeteren met andere landen en regio's om de veiligheid van Chinese burgers te verzekeren."

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Twijfels over de brokstukken

Zijn de dingen die de Chinese satelliet heeft aangetroffen in zee de brokstukken van de vermiste Boeing? Daar bestaan onder de experts de nodige twijfels over.

Vooral de afmetingen van de drie vermeende brokstukken die de Chinezen gevonden hebben, heten dubieus. Het grootste daarvan is volgens China 22x24 meter, het kleinste 13x18. Een 777 heeft simpelweg niet zulke grote onderdelen, zeggen luchtvaartkenners in de internationale media.

Ter vergelijking: de romp van het toestel is slechts 6,2 meter in doorsnee. Vanop de grond tot het bovenste puntje van de staart is de 777 18,5 meter hoog. De afstand tussen de punten van de horizontale stabilisatoren (de 'staartvleugels') is 21,5 meter.

Blijft nog de vraag hoe zulke grote stukken metaal een dag na de crash zouden blijven drijven.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Waarom wachtte China 3 dagen om beelden vrij te geven?

De Chinese satellietbeelden van de potentiële crash-site van Malaysia Airlines MH370 zijn drie dagen oud. Hoe kan het dat de wereld ze nu pas te zien krijgt? Meedere verklaringen zijn mogelijk.

1) De Chinezen waren er niet happig op om te laten zien dat ze dit soort capaciteiten hebben. China is in de Zuid-Chinese Zee, de regio waar het vliegtuig volgens Beijing gecrasht zou kunnen zijn, verwikkeld in een aantal territoriale disputen met Japan en de Filipijnen. Observatiesatellieten zijn gevoelig militair materieel. Wat je daarmee kan uitrichten, hou je liefst zo goed mogelijk geheim.

2) In het verlengde daarvan: de Chinezen hebben mogelijk hun tijd genomen om de beelden vager te maken. Bekend is dat bijvoorbeeld Amerikaanse spionagesatellieten veel scherpere beelden kunnen maken. Met een boutade: ze kunnen een golfbal in het gras zien liggen vanuit de ruimte. Er is dus geen reden om aan te nemen dat de Chinezen niet veel beter kunnen dan deze vage foto's, waarop de vermeende, meer dan tien meter lange brokstukken witte vlekjes worden van maar een paar tientallen pixels in doorsnee.

3) De Chinezen wisten zelf niet dat ze de beelden hadden. Spionagesatellieten maken constant foto's. Je zit dus met honderden, zoniet duizenden beelden en het duurt een tijd om die te analyseren.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Mogelijke brokstukken zijn meters groot

De Chinese satelliet heeft drie grote brokstukken waargenomen die mogeijk van de gecrashte Boeing 777 van Malaysia Airlines afkomstig zijn. Die meten 13x18, 14x19 22 en 22x24 meter. De beelden dateren van zondag 9 maart, een dag nadat het vliegtuig van de radars verdween. De Chinese regering heeft niet uitgelegd of ze al langer van deze beelden wist of waarom ze pas nu vrijgegeven zijn.

Opgelet: de juistheid van deze beelden is nog niet bevestigd. Voor dat kan, moet er met vliegtuigen en schepen gezocht worden.

Als dit evenwel inderdaad de plaats is waar het vliegtuig is neergestort, bevindt ze zich ongeveer 150 kilometer ten zuidoosten van de laatste bekende locatie van het toestel en min of meer in de buurt van de voorgenomen koers tussen Kuala Lumpur naar Beijing. Dat zou betekenen dat eerdere vermoedens dat het vliegtuig zou zijn omgekeerd en in de Straat van Malakka of de Andamanzee terechtgekomen niet kloppen.

© sastind.gov.cn
Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Chinese satellietbeelden tonen mogelijke brokstukken

De Chinese regering zegt dat een van haar satellieten de vermoedelijke plaats gevonden heeft waar vlucht MH370 van Malaysia Airlines gecrasht is. Die bevindt zich ten zuiden van Vietnam en dus niet in de Straat van Malakka of de Andamanzee.

De satellietbeelden tonen drie mogelijke brokstukken van de neergestorte Boeing 777. Ze komen qua vorm en afmetingen overeen met delen van een vliegtuig, zeggen de Chinezen.

De mogelijke brokstukken werden opgemerkt in de Zuid-Chinese Zee, grosso modo in hetzelfde gebied waar getuigen eerder zeiden dat ze een brandend vliegtuig hadden zien neerstorten. De beelden dateren van zondag, maar werden nu pas vrijgegeven.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Ook u kan mee helpen zoeken naar de verdwenen Boeing 777

Ook u kan helpen met zoeken naar de verdwenen Boeing 777

Het Amerikaanse bedrijf DigitalGlobe doet een beroep op internauten wereldwijd om te helpen zoeken naar beelden van de verdwenen Boeing 777. DigitalGlobe is eigenaar van één van de meest geavanceerde netwerken van commerciële satellieten. Het bedrijf stelt een massa beelden ter beschikking waar nu duizenden vrijwilligers met een luizenkammetje doorgaan om te zoeken naar beelden die zouden kunnen duiden op brokstukken.

'Het is zoeken naar een speld in een hooiberg,' zei woordvoerder Luk Barrington van DigitalGlobe bij CNN. 'Het vervelende is dat de hooiberg middenin de oceaan ligt.'

DigitalGlobe maakt beelden met satelietten die 500 kilometer boven de aarde hangen. Ze zijn zo gedetailleerd dat je er een klein huis op kan zien. Brokstukken van een vliegtuig in de oceaan moeten dus ook te zien zijn maar het probleem is dat het gebied waarin gezocht moet worden gigantisch groot is. Daarom doet het bedrijf aan crowdsourcing. Het werkt met vrijwilligers die op een website mee helpen zoeken naar 'interessante' beelden.

Wie zelf mee wil zoeken, kan terecht op deze website, maar door de enorme interesse wereldwijd, is de site recent al herhaaldelijk gecrasht.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Vietnam vermindert inspanningen om te zoeken naar verdwenen vliegtuig

Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat de Maleisische autoriteiten geen idee hebben waar ze moeten zoeken naar de verdwenen Boeing. Ze hebben het gebied waarin gezocht wordt verdubbeld. De Vietnamese autoriteiten verminderen intussen de inspanningen tot er een duidelijker beeld is van waar moet gezocht worden.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

39 vliegtuigen en 42 schepen zoeken naar het vermiste vliegtuig

De Maleisische autoriteiten hebben het gebied waarin gezocht wordt naar het verdwenen vliegtuig, uitgebreid. Dat is slecht nieuws. Het betekent dat er geen spoor is van de Boeing 777 en dat er wellicht niet snel een spoor gevonden wordt. Het vliegtuig is nu ruim 5 dagen vermist. Hoe langer er geen betrouwbare informatie opduikt over wat er met het toestel is gebeurd, hoe moeilijker het wordt om het nog terug te vinden. Er zoeken nu 39 vliegtuigen en 42 schepen de klok rond naar de Boeing.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

'Satellietbeelden tonen brokstukken'

Volgens de BBC hebben Chinese autoriteiten gezegd dat drie verschillende satellieten beelden tonen van brokstukken van de verdwenen Boeing 777 van Malaysian Airlines. Verdere details zijn niet bekend. Sinds zondag, een dag na het verdwijnen van het vliegtuig, zijn er verschillende meldingen van brokstukken geweest. Tot nu tot is er officieel nog niets teruggevonden van het vliegtuig.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Geen bevestiging voor claim van medewerker boorplatform

Er is nog geen bevestiging van Vietnamese autoriteiten voor de claim van een medewerker op een boorplatform die zegt dat hij een brandend vliegtuig zag neerstorten.

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

'Een Boeing 777 valt niet zomaar uit de lucht'

'Boeing heeft een uitstekende reputatie op het vlak van veiligheid. Een Boeing 777 valt niet zomaar uit de lucht.' Dat zegt de Amerikaanse technologie-expert Oliver McGee.

'De Boeing 777 heeft de laatste 20 jaar een bijna buitenaards veiligheidspalmares voorgelegd,' zegt McGee. 'Er was in al die jaren geen enkel veiligheidsincident tot de Asiana Airlines crash in San Francisco in juli 2013. Die crash was het gevolg van een menselijke fout. Menselijke fouten liggen overigens aan de basis van 9 van de 10 incidenten met vliegtuigen.' 'Bij de Asiana Airlines crash konden alle passagiers binnen enkele seconden in veiligheid worden gebracht. Boeing leert ons niet alleen hoe we met hun vliegtuigen moeten vliegen, ook hoe we ermee moeten crashen en tegelijkertijd honderden mensenlevens redden.'

'Ook McGee kan op dit moment geen antwoord geven op wat er met de Boeing 777 van Malaysia Airlines kan gebeurd zijn. 'Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het toestel het in volle vlucht liet afweten. Het vliegtuig verdween tijdens een super veilige fase van een heel normale vlucht. De mysterieuze verdwijning van dit toestel is gewoon onbegrijpelijk.'

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

Maleisië: 'Dit wordt een zaak van lange adem'

'De zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysian Airlines wordt een zaak van lange adem.' Dat heeft de Maleisische minister van Defensie en Transport Hishammuddin Hussein gezegd. 'Een verdwenen vliegtuig wordt normaal altijd gevonden. Het kan soms wel even duren. Kijk naar het verdwenen vliegtuig van Air France. Het duurde ook weken voor dat werd gevonden. Ook de zoektocht naar ons vliegtuig kan weken en misschien zelfs maanden duren.'

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Ik zag de Boeing 777 van Malaysia Airlines branden en neerstorten'

Een medewerker op een boorplatform voor de zuidkust van Vietnam beweert dat hij de Boeing 777 van Malaysia Airlines heeft zich neerstorten. Lees meer.

5 akelige verhalen over pilootzelfmoorden in volle vlucht

'De piloot pleegde zelfmoord.' Dat is een van de mogelijke theorieën waar autoriteiten rekening mee houden na de verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines. Pilootzelfmoorden zijn dan misschien wel uiterst zeldzaam, ze komen wel degelijk voor. 5 voorbeelden.

© Reuters
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Maleisië weerlegt kritiek op verwarrende communicatie

De Maleisische overheid wuift de kritiek weg dat de zoektocht naar de vermiste Boeing chaotisch verloopt. Zo zijn de zoekacties intussen ver afgeweken van de geplande vliegroute en beklaagt China zich over 'tegenstrijdige' berichten.

Het hoofd van de Maleisische luchtmacht heeft immers berichten in de media, die uitgerekend hemzelf citeerden dat het vliegtuig op de militaire radar laatst is gezien in de Straat van Malakka, ontkend.

'Er is geen chaos, er zijn gewoon heel wat speculaties die we de voorbije dagen hebben moeten onderzoeken,' zegt de Maleisische minister van Transport Hishammuddin Hussein.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Ze kunnen smartphones opsporen maar geen Boeing 777'

Ook op Twitter blijft het mysterie van het vermiste vliegtuig een hot item

Eddy Eerdekens
door Eddy Eerdekens

10 goede redenen om toch met het vliegtuig te reizen

De mysterieuze verdwijning van een Boeing 777 met 239 inzittenden is geen goed nieuws voor mensen met vliegangst. Toch blijft vliegen een veilige en comfortabele manier van reizen. Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetair, kent 10 goede redenen om met het vliegtuig te reizen.

© BELGA
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Maleisië onderzoekt radarsignaal ten noordwesten van het land

Op de Maleisische luchtmachtradar verscheen 45 minuten na de verdwijning van vlucht MH370 een signaal van een nog ongeïdentificeerd vliegtuig. Het signaal werd opgevangen ten noordwesten van Maleisië, boven de deelstaat Penang. Dat heeft de Maleisische luchtmachtchef Rodzali Daud bekendgemaakt.

Mocht het signaal afkomstig zijn van het met 239 mensen aan boord verdwenen Malaysia Airlines-vliegtuig, zou dit betekenen dat het vliegtuig honderden kilometers van zijn oorspronkelijke koers was afgeweken. Deze lag immers ten oosten van Maleisië, en het laatste contact met het vliegtuig werd ook boven de zee, ten noordoosten van Maleisië, gemaakt.

Dinsdag waren al berichten verschenen dat een signaal van het vliegtuig opgepikt was in de Straat van Malakka, eveneens ten westen van Maleisië. Later werden die berichten echter ontkend.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Rolls Royce heeft mogelijk nuttige info over Boeing'

Het vermiste vliegtuig heeft tijdens zijn vlucht minstens twee pakketten technische data verstuurd die zijn binnengelopen bij de Britse motorenbouwer Rolls Royce, leverancier van de Trent 800-motoren van de Boeing 777. Dat meldt het wetenschappelijk magazine New Scientist. Eén rapport werd ontvangen tijdens het opstijgen in Kuala Lumpur, het andere tijdens de klim op weg naar Peking. Mogelijk is daar meer uit te leren over wat er is misgelopen.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Video: het moment waarop het vliegtuig van de radar verdwijnt

Flightradar24.com, dat op basis van satelliet- en transponderdata de routes van commerciële vluchten in real time weergeeft, registreerde het moment waarop de Boeing 777 van Malaysia Airlines van de kaart verdween.

Dat betekent echter niet dat het vliegtuig daar ook neerstortte, want dan zouden er al brokstukken gevonden zijn. Mogelijk verklaringen zijn dat het vliegtuig daar - om onbekende redenen - lager is gaan vliegen dan de hoogte die de website registreert of dat de transponder van het toestel is uitgevallen.

Bekijk de beelden: vanaf 0:08 verschijnt vlucht 370 op de kaart boven Kuala Lumpur en op 3:23 verdwijnt hij plots.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Maleisië zal de hoop nooit verliezen'

De operaties om de verdwenen Boeing te vinden 'kennen geen voorgaande' en Maleisië gaat ermee door tot op het bot. Dat zegt de Maleisische Verkeersminister Hishammuddin Hoessein. 'Wij zullen nooit de hoop verliezen' om uit te klaren wat er met vlucht MH370 is gebeurd, zei de minister. Hij ontkende ook 'verwarring' in de organisatie van de zoektocht.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

De 5 strafste complottheorieën

De zoektocht naar het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines heeft voorlopig nog helemaal niets opgeleverd. Maar op het internet tieren de complottheorieën welig. Lees de 5 strafste.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

CIA sluit terrorisme niet uit

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA houdt er rekening mee dat er mogelijk terrorisme in het spel is bij de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines. Volgens CIA-directeur John Brennan 'zijn er al opeisingen van verantwoordelijkheid geweest'. Lees meer.

© Reuters
Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

De zoektocht in cijfers

De massale zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines wordt nog verder opgevoerd. Een overzicht in cijfers.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Japan stelt vier legervliegtuigen ter beschikking

Japan heeft beslist vier legervliegtuigen ter beschikking te stellen voor de internationale zoektocht naar de verdwenen Boeing van Malaysia Airlines.

Defensieminister Itsunori Onodera zei dat Japan twee C-130's van zijn 'luchtmacht' en twee P-3C patrouillevliegtuigen van zijn 'marine' stuurt. De bewindsman gaat daarbij prat op de 'uitgebreide ervaring' van het Japanse 'leger' bij zoekacties. Nog voor de ontplooiing reist een achtkoppig team reeds woensdag af naar Kuala Lumpur, dat om samenwerking had verzocht.

China heeft ondertussen twee extra vliegtuigen ingezet in de zoektocht naar de Boeing, meldde het Britse SkyNews.

Uit Vietnam komen er tegenstrijdige berichten over het al of niet opschorten van (een deel) van de speurtocht, aldus het officiële Chinese persbureau Xinhua.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Laatste opgevangen woorden: 'In orde. Goede nacht'

Volgens de Britse krant The Telegraph zijn de laatste opgevangen woorden vanuit de vermiste Boeing: 'In orde. Goede nacht.'

Die woorden zouden opgevangen geweest zijn toen het vliegtuig van het Maleisische naar het Vietnamese luchtruim vloog.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Inwoners Maleisische stad Marang hoorden luide explosie op dag verdwijnen Boeing

De politie van de Maleisische deelstaat Terengganu heeft bevestigd berichten te hebben gekregen dat inwoners van de stad Marang zaterdagmorgen, de dag waarop vlucht MH370 spoorloos verdween, een luide explosie hebben gehoord. Dat heeft het Maleisische persbureau Bernama bericht.

Acht mensen hebben gezegd een luide knal te hebben gehoord, maar niets te hebben gezien. Zij hoorden iets mysterieus ten noordoosten van Pulau Kapas en legden de link met de verdwenen Boeing.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

600.000 mensen zoeken op satellietfoto's mee naar vermiste Boeing van Malaysian Airlines

Zowat 600.000 mensen zoeken op satellietfoto's mee naar de al vijf dagen vermiste Boeing van Malaysian Airlines, zo heeft het Maleisische persbureau Bernama gemeld.

Het Amerikaanse bedrijf DigitalGlobe heeft een crowdsourcing-campagne opgestart om een handje toe steken bij de speurtocht. Op een website van de verkoper van satellietbeelden, kan men foto's taggen om bijvoorbeeld het vliegtuigwrak, reddingsvloten, oliesporen of andere aanwijzingen te vinden.

Het bedrijf zegt het beeldmateriaal dagelijks te verversen. Het succes is zo overweldigend dat zijn servers de toestroom nauwelijks konden bijhouden.

© BELGAIMAGE
Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Maleisische premier vraagt geduld en gebed voor 'deze uitdaging van God'

De Maleisische premier Najib Razak heeft om geduld gevraagd in de speurtocht naar de sinds vijf dagen verdwenen Boeing van Malaysia Airlines, temidden van conflicterende berichten over de laatste locatie van het toestel.

Najib riep zijn landgenoten op de regering te steunen en te bidden 'voor informatie die ons eindelijk ertoe kan brengen het vliegtuig snel te vinden'. Hij zei in een vraaggesprek met de televisie dat de Maleisiërs 'deze uitdaging van God kalm moeten aanpakken' en verzekerde dat de 'regering er alles aan doet' om meer middelen in te zetten.

'Ik ben er zeker van dat wij het (toestel) uiteindelijk zullen vinden'. 'De vraag is wanneer. In de huidige situatie moeten we geduldig zijn en bidden', aldus de bewindsman.

Bijna 100 schepen en vliegtuigen van minstens tien landen zoeken ondertussen voort. China heeft nog twee vliegtuigen extra ingezet, Vietnam schroeft de acties wat terug.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Amerikaanse luchtvaartautoriteit waarschuwde al voor 'zwakke plek' in Boeing 777

De Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, waarschuwde in november van 2013 al voor een zwakke plek in de Boeing 777. Dat schrijft de Britse krant The Daily Telegraph.

Die krant meldt dat de FAA in november te horen kreeg over een scheurtje in de romp, onder de antenne, van een Boeing 777 van 14 jaar oud. De FAA waarschuwde daarop de luchtvaartmaatschappijen voor corrosie (aantasting van materiaal zoals roest) op de romp van de Boeings 777.

De gevolgen van zo'n scheurtje zijn niet min, zo meent de FAA: het vliegtuig kan scheuren, de luchtdruk kan wegvallen en er is risico op snelle decompressie. De 42 andere vliegtuigen, tussen de zes en 16 jaar oud, die door de FAA werden onderzocht, vertoonden geen scheurtjes.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

China zet twee extra vliegtuigen in

China zet twee extra vliegtuigen in voor de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines, dat meldt Sky News. Vietnam daarentegen gaat haar inspanningen terugschroeven.

Het vliegtuig is ondertussen vijf dagen spoorloos.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Vietnam onderzoekt getuigenis arbeider boorplatform die 'iets zag branden'

Vietnam gaat haar zoektocht naar de vermiste Boeing 777 terugschroeven, maar onderzoekt wel nog een verklaring van een Nieuw-Zeelandse arbeiders op een boorplatform zo'n 300 kilometer ten zuid-oosten van de Vietnamese provincie Vung Tau, aldus de BBC. De man liet via e-mail weten dat hij 'iets zag branden'.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

'Verwarring over de laatste gekende locatie Boeing 777'

Volgens de BBC verloopt de zoektocht langs beide zijden van het Maleisische schierleiland naar de Boeing in verwarring.

Er zou geen duidelijkheid bestaan over de laatst gekende locatie van de vermiste Boeing.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Hoofd Maleisische luchtmacht: 'Fout dat signalen opgepikt zijn in Straat van Malakka'

Het hoofd van de Maleisische luchtmacht ontkent gezegd te hebben dat er signalen van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines opgepikt zijn in de Straat van Malakka, tussen Maleisië en Indonesië.

Verschillende (internationale) media hadden dat gemeld. Onder meer BBC en Reuters schrijven nu dat Rodzali Daud zegt dat die berichten fout zijn, maar dat het wel mogelijk is dat het vliegtuig teruggekeerd is.

De Straat van Malakka ligt een flink eind ten westen van de geplande route van de Boeing 777 waar 239 mensen op zaten.

Simon Demeulemeester
door Simon Demeulemeester

Ook India biedt hulp aan Maleisië aan

Reuters India meldt op gezag van de woordvoerder van de Indiase minister van Buitenlandse Zaken dat India heeft aangeboden aan Maleisië om mee te helpen zoeken naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines.

Tom Vandyck
door Tom Vandyck

Zoekgebied vermiste Boeing 777 Malaysia Airlines uitgebreid

Dat bevestigde de chef van de Maleisische burgerluchtvaartautoriteiten, Azharuddin Abdul Rahman. De Andamanzee ligt ten noorden van het eiland Sumatra (Indonesië) en ten westen van Myanmar en Thailand.

De zoektocht ten westen van Maleisië wordt dus opgevoerd. Anderzijds schroefde Vietnam, dat ten oosten van Maleisië gelegen is aan de overzijde van het zoekgebied, de zoektocht met vliegtuigen terug, in afwachting van nieuwe aanwijzingen van Maleisië. De zoektocht wordt er op meer beperkte schaal voortgezet.

Omgekeerde richting

De Maleisische luchtmacht sluit inmiddels niet uit dat het vliegtuig tijdens de vlucht volledig van richting veranderde, vooraleer van de radar te verdwijnen. Dat verklaart de uitbreiding van de zoektocht naar het westen, zegt de chef van de luchtmacht, generaal Rodzali Daud, in een persbericht.

Hij ontkende wel mediaberichten dat het vliegtuig door de radar opgemerkt was boven de straat van Malakka, die gelegen is tussen de westkust van Maleisië en Sumatra, en onder de Andamanzee. Indien het toestel daar gevlogen zou hebben, betekent dit dat het vliegtuig in de omgekeerde richting van zijn normaal traject richting China vloog. (Belga)

© REUTERS