‘Helaas wordt bij evacuatie-oefeningen geen rekening gehouden met de paniek’

4.000 mensen op een schip hoeft volgens ingenieur André Hage, specialist scheepsveiligheid van de universiteit van Luik, geen risico te zijn.

De schipbreuk van de Costa Concordia maakte al 11 slachtoffers. Voorlopig is alleen de kapitein onderwerp van controverse. Maar 4.000 mensen op één schip, is dat op zich al geen risico? Knack.be vroeg het aan André Hage, ingenieur aan de universiteit van Luik en specialist in scheepsveiligheid.

Zo’n 4.000 mensen vervoeren op een boot, wordt dat geen te groot risico bij ongevallen?

André Hage: Ik denk het niet. Die schepen zijn ontwikkeld om zo’n groot aantal mensen zonder risico te verplaatsen. Tijdens het ontwerp wordt rekening gehouden met de veiligheidsparameters bepaald door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Die veiligheidsmaatregelen zijn van kracht gegaan na de schipbreuk van de Titanic . Ze worden aangepast bij elk nieuw ongeluk, in functie van de huidige constructie-eisen en bijgesteld naargelang de capaciteit van elke boot. Elk vaartuig wordt bij ongeval verplicht een procedure te volgen, het International Safety Management (ISM). Regelmatige controles maken naleven wijselijk en geen enkele boot mag de haven verlaten zonder een certificaat dat de veiligheid garandeert.

Denkt u niet dat de capaciteit van cruiseschepen verlaagd moet worden om dit soort ongelukken te vermijden?

André Hage: De Italiaanse tragedie is een triestige zaak, maar ik denk niet dat daarom de constructie of de capaciteit van de schepen in vraag moet gesteld worden. We moeten geen stappen achteruit zetten. Het heeft veel moeite gekost om dit wetenschappelijk niveau te bereiken, om het mogelijk te maken dit soort schepen te ontwikkelen en de veiligheid te optimaliseren. Om de twee weken doet de bemanning een evacuatieoefening en om de drie maanden wordt een simulatie op poten gezet waarbij de reddingsboten in het water gelaten worden.

Helaas wordt bij die oefeningen de menselijke dimensie niet in rekening gebracht. En meestal bemoeilijken de bewegingen van de menigte en de heersende paniek tijdens een schipbreuk de evacuatie aanzienlijk. Specialisten ontwikkelen nu programma’s die het mogelijk maken rekening te houden met aanwezigheid van mensen tijdens de oefeningen.

Hoe gebeurt de evacuatie van mensen die nog vastzitten in het schip ?

André Hage: Dat is heel delicaat. De romp van het schip kan niet op gelijk welke manier geopend worden. Er moet heel aandachtig te werk gegaan worden. Zo moet er rekening gehouden worden met de zuurstof, want een verkeerde beweging kan de nog aanwezige luchtzakken doen vollopen waardoor eventuele overlevenden verdrinken. De reddingswerkers en ingenieurs ter plaatse hebben veel ervaring. (Le Vif/MVB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content