Er zit sleet op het merk Trump

© /
Rudi Rotthier

Het gaat niet goed met de Trump-producten, met zijn golfterreinen en hotels. Het aantal gebruikers/bezoekers loopt terug. Donald Trumps nieuwste hotelketen gebruikt niet langer zijn naam. Ook dochter Ivanka’s bedrijf deelt in de klappen.

Het onderzoek gebeurde door Foursquare, een bedrijf dat via apps de bewegingen volgt van 50 miljoen Amerikanen. Volgens dat onderzoek maakten in september 16,5 procent Amerikanen minder gebruik van Trump-diensten dan een jaar eerder.

De dalende lijn was ook in voorgaande maanden al te merken, zij het minder uitgesproken, en wordt verbonden aan de controversiële politieke campagne van presidentskandidaat Donald Trump. De cijfers van Foursquare gingen vooraf aan de onthulling van de video uit 2005, waarin Trump pocht dat hij zich bij vrouwen “alles” kan veroorloven, dat hij als ster vrouwen ongevraagd kan zoenen of tussen de benen tasten.

De neergang is volgens Foursquare over de hele lijn te merken, bij golfterreinen, in hotels, in clubs en zelfs in winkels die Trump-producten verkopen.

Boekingskantoren melden dat steeds vaker klanten expliciet vragen niet in een Trump-hotelkamer te moeten slapen.

Volgens een van die sites, Hipmunk, zijn de boekingen voor Trump-hotels in Chicago, New York en Las Vegas in de eerste helft van dit jaar met 59 procent gedaald.

Andere kantoren komen ook tot een verlaging, zij het minder uitgesproken.

Op vele plaatsen verlaagden Trump-hotels de (sowieso hoge) tarieven.

Uit peilingen blijkt dat zowat 60 procent van de Amerikanen er niet toe wil bijdragen dat Trump geld verdient.

‘You’re fired’

Toen Trump op 16 juni vorig jaar zijn presidentscampagne op gang trok, had hij jaren zijn merknaam opgepoetst. In de jaren 80 verwierf hij bekendheid als bouwondernemer, kocht hij casino’s en zocht hij zelf het kapitaal bijeen. Nadat hij ternauwernood aan een persoonlijk faillessement ontsnapte, werd hij vanaf de late jaren 1990 eerder een merknaam die op allerlei initiatieven kon worden gekleefd. Hij had zelf min of meer met die initiatieven te maken, was er zelf min of meer financieel bij betrokken, maar steeds vaker kleefde hij zijn naam op het geld van een ander. Zo kwamen er Trump Steaks, Trump Wijn, Trump Vodka (hijzelf heeft nooit een druppel alcohol aangeraakt, beweert hij), Trump Water, Trump Magazine, Trump Dassen, Trump Sokken, Trump Pakken, Trump Air, naast natuurlijk Trump Hotels, Trump Casino’s, Trump Golfterreinen. Miss Universe heeft hij nooit naar zichzelf vernoemd – maar dat was de uitzondering.

Het merk Trump werd nog sterker toen hij ruim tien jaar lang de zakelijke ster mocht spelen in reality show The Apprentice. In dat tv-pogramma van NBC vertolkte hij de rol van succesvolle zakenman die leerling-ondernemers in een mum van tijd kon beoordelen en veroordelen: ‘You’re fired’.

De Trump-clan bij de opening van het nieuwe hotel in Washington
De Trump-clan bij de opening van het nieuwe hotel in Washington© REUTERS

Dat merk Trump zou hem helpen bij zijn presidentskandidatuur. De zakenman die nog twee minuten informatie het lot van een leerling beslechtte, moest ook in staat geacht worden om het politiek mijnenveld te ruimen – orde op zaken te stellen in het land en in de wereld.

Maar nu lijkt het tegenovergestelde te gebeuren: de presidentskandidatuur brengt zijn merk schade toe. De chaos in de campagne wekt geen vertrouwen en vooral: velen knappen af op de standpunten van de kandidaat.

Dat was helemaal in het begin van zijn campagne ook al zo. Onder meer warenhuisketen Macy’s besloot niet langer Trumpproducten te verkopen. NBC zegde de samenwerking op.

Maar op dat moment was het mediasucces van Trump nog zodanig, dat NBC gauw de eigen boycot negeerde. Trump werd zo snel dat kon ingeschakeld als presentator voor Saturday Night Live.

Boos op Ivanka

Maar die eerdere onvermijdelijkheid van Trump is vervangen door een groeiende scepsis en ergernis.

En nu wordt er in de financiële pers over gediscussieerd of Trump niet beter zijn bedrijfsnaam zou laten vallen.

Sommigen zijn zeker vragende partij.

Gregor Robertson, de burgemeester van Vancouver, Canada, heeft in een brief aan het bedrijf gevraagd dat het nieuwe hotel in zijn stad niet de naam van de presidentskandidaat zou dragen. De Trumpcampagne druist in tegen alles waar Vancouver voor staat, argumenteerde hij. Aan de site van het hotel is geprotesteerd met onder meer Mexicaanse vlaggen.

De nieuwste hotelketen van Trump, bedoeld voor jonger en iets minder rijk cliënteel, zal al zeker de naam van Trump niet dragen. Die komt er onder de naam Scion. Politicus Trump vindt weinig aanhang bij jongere mensen en zakenman Trump vreest hetzelfde.

In Republikeinse middens geven vooral jongere vrouwen The Donald fel tegenwind – en nog luider sinds de video uit 2005 opdook, en sinds inmiddels 11 vrouwen klaagden over ongewenste intimiteiten.

De weerbots daarvan bereikt nu ook Ivanka Trump.

Shannon Coulter, een marketingspecialiste uit Silicon Valley, besloot een boycot te organiseren tegen de kledinglijn van Trumps dochter Ivanka (en schoenen, en juwelen, en handtassen, omzet 100 miljoen dollar per jaar). Ivanka wordt soms uitgespeeld als de redelijke, centristische, feministische verdediger van haar vader. Het feit dat ze geen afstand van haar vader genomen heeft na de recente gebeurtenissen verdient volgens Coulter actie.

Ze lanceerde de hashtag #GrabYourWallet, een verwijzing naar Trumps video-uitspraak: “grab them by the pussy”. Er is intussen ook een hashtag #BoycottIvanka.

Coulter viseerde niet alleen Ivanka Trump zelf maar ook de warenhuisketens die haar spullen verspreiden zoals Nordstrom, Zappos, Bloomingdale’s, en ook postorderbedrijf Amazon. Ze maakte die bedrijven duidelijk dat ze niet langer shopt zolang Ivanka’s of Donalds producten te koop worden aangeboden.

Ivanka heeft haar eigen bedrijf, dat gericht is op jongere werkende vrouwen, grotendeels buiten de campagne gehouden, maar bij haar politieke optredens, onder meer tijdens de Conventie, koppelde ze wel publiciteit over de kleren en schoenen die ze droeg aan haar toespraken. Ze liet via Twitter weten dat de roze jurk die ze tijdens de conventie droeg voor 157 dollar te koop was.

De hashtags van Coulter zijn een succes, en de genoemde bedrijven worden inderdaad gebeld door boze klanten. Of de boycot een succes wordt, valt af te wachten. De Chicago Tribune vond in elk geval klanten die het merk van Ivanka afwezen: “Ik wil die naam niet in mijn kleerkast”.

Coulter noemt haar actie in gesprek met The Guardian “persoonlijk”. “Ik bevond me in een kantoor van een bedrijf in Silicon Valley, waar ik werkte, en mijn baas stormde binnen. Ineens stond hij achter me en drukte zich tegen me aan. Hij zei: ‘Waarom zie je er altijd zo goed uit?’ Hij had een collega bij zich en het was zo vernederend”.

Als Ivanka zich na de video van haar vader gedistantieerd had, zou ze anders reageren, zegt ze.

In afwachting van de crash: kassa!

Er is niet alleen slecht zakelijk nieuws voor Donald Trump en zijn campagne.

Woensdag nam hij de pers, die zijn campagne volgt, op sleeptouw naar zijn nieuw hotel in Washington dat plechtig geopend werd. Dat gebeurde in aanwezigheid van ongeveer de hele Trump-clan. De extra publiciteit is nodig want het hotel, dat al een maand officieus open is, geraakt niet vol, en de prijzen zijn al gedaald (van 600 naar 400 dollar per nacht, nog altijd fiks).

Trump maakt nog altijd van zijn campagne gebruik om zijn eigen bedrijven te spijzen.

In de eerste 19 dagen van oktober heeft zijn campagne volgens de kiescommissie 8.544 dollar uitgegeven aan zijn golfresort in Potomac Falls, Virginia. Hij besteedde 6.040 dollar aan wijn die zijn zoon Eric verkoopt.

En dat hotel in Washington mag dan wel naar gasten op zoek zijn: de campagne besteedde er voor 13. 432 dollar, naast 18.014 dollar voor het Trump Hotel in New York en 79.044 dollar voor het hotel in Las Vegas. (de kiescommissie specifieert niet waar het geld voor diende)

Daarnaast betaalde de campagne 169.758 dollar aan huurgeld voor Trump Tower en nog eens 9.000 dollar voor de huur van Trump Plaza. De huur van Trump Tower is vervijfvoudigd sinds Trump niet langer zelf voor zijn campagne betaalt.

Wat zijn vliegtuig dit keer aan de campagne heeft gekost is nog niet duidelijk.

Overigens: in weerwil van beloften aan kiezers heeft Trump in de eerste 19 dagen van de campagne 0 dollar aan zijn eigen campagne gegeven. Hij heeft volgens de gegevens van de kiescommissie wel 31.000 dollar in natura bijgedragen, dat wil zeggen het gebruik van ruimtes en personeel van Trumps bedrijven. Na de bekendmaking van deze cijfers kondigde Trump dat hij in de resterende dagen van oktober alsnog 10 miljoen zal overmaken aan zijn campagne, al blijft hij daarmee ver achter bij het totaalbedrag van 100 miljoen dat hij enkele dagen eerder in het vooruitzicht stelde – volgens de kiescommissie heeft hij tot dusver 56 miljoen dollar aan zijn campagne geschonken.

Zolang de campagne loopt, lopen de bedrijven. Wat daarna komt, en of het merk de verkiezingen overleeft, is onzeker.

Partner Content