Eerste slachtoffer AirAsia-crash begraven

De begrafenis van het eerste geïdentificeerde slachtoffer van vlucht QZ8501, Hayati Lutfiah. © Reuters
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

Een van de negen gevonden lichamen uit de crash van AirAsia-vlucht QZ8501 is geïdentificeerd. Ondertussen gaat de zoektocht naar meer dan 150 andere vermisten in slechte weersomstandigheden door.

Nadat verschillende voorwerpen in de Javazee werden opgemerkt, werden ook de eerste slachtoffers van AirAsia-vlucht QZ8501 gevonden. Ondertussen werden negen lichamen geborgen. Het eerste slachtoffer werd geïdentificeerd aan de hand van onder andere vingerafdrukken.

Begrafenis

Het lichaam van de vrouw werd tijdens een korte ceremonie in het politieziekenhuis van Surabaya – waar het vliegtuig was vertrokken – aan de familie overgedragen. Daarop werd het eerste slachtoffer begraven.

Maar meer dan 150 andere inzittenden blijven voorlopig vermist. Midden in het Indonesische regenseizoen hebben hevige winden en regen helikopters en duikers gehinderd in de zoektocht. Sterke zeestroming heeft dan weer geleid tot de verplaatsing van wrakstukken. De romp van het vliegtuig is nog niet gevonden.

Singapore stuurde een onbemande duikboot naar de zone om op de zeebodem naar het wrak en de belangrijke zwarte dozen te speuren. Daarnaast doorzoeken 50 schepen – vooral uit Indonesië – en vliegtuigen met metaaldetectors het gebied.

Lijken in vliegtuigromp

‘We focussen op het vinden van de romp van het vliegtuig’, zei de woordvoerder van de Indonesische luchtmacht, Hadi Tjahjanto, tegen Associated Press. ‘Er werd een donkere schaduw gedetecteerd vanuit een vliegtuig, maar het kan nog niet bevestigd worden of het om het wrak gaat.’ Ook sonarbeelden wezen op wat leek op grote delen van het vliegtuig.

‘Het is goed mogelijk dat de lichamen zich in de romp bevinden’, aldus de opsporing- en reddingcoördinator in Pangkalan Bun, Sunarbowo Sandi, volgens AP. ‘Dus het is een race tegen de klok en het weer.’ Hoe langer de zoektocht namelijk duurt, hoe meer lijken zullen ontbinden en wrakstukken zullen verspreiden.

Volgens experten zou het vliegtuig intact geweest zijn bij het raken van het wateroppervlak, waardoor de kans groot is dat veel passagiers er nog in zitten. ‘De meeste passagiers zouden hun gordel nog omhebben, zeker omdat het vliegtuig door een storm moest’, verklaart Australisch luchtvaartexpert Geoffrey Thomas tegenover het persagentschap.

Noodglijbaan en reddingsvesten

De Airbus A320 crashte met 162 mensen aan boord in de Javazee, 40 minuten nadat het in Surabaya vertrokken was richting Singapore. Het is nog niet duidelijk wat de crash veroorzaakt heeft, maar vermoedelijk hebben de slechte weersomstandigheden daar iets mee te maken.

De piloot wilde een storm ontwijken door van koers te veranderen en vervolgens tot boven de elf kilometer te stijgen. Dat laatste werd hem geweigerd omdat er te veel luchtverkeer was. Daarna verdween het vliegtuig van de radar. Voorwerpen als reddingsvesten, een deur van de nooduitgang, een noodglijbaan, kinderschoenen, een blauwe koffer en rugzakken met voeding werden in zee gevonden op zo’n tien kilometer van waar het toestel het laatst gelokaliseerd werd.

Het vinden van de zwarte dozen, die opnames uit de cockpit en vluchtgegevens bevatten, is belangrijk om te kunnen achterhalen wat er precies misliep.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content