Het onderzoek in Duitsland wordt uitgevoerd door het KBA. Die gaat eerst informatie verzamelen en dan analyseren, luidde het bij het ministerie van Verkeer. Audi wilde maandag geen commentaar kwijt, verwijzend naar het lopende onderzoek in de Verenigde Staten. Ook bij de milieu-autoriteiten van Californië werd de informatie niet bevestigd.

Volgens het krantenbericht zouden de Audi-modellen aan de hand van de bewegingen van het stuur kunnen afleiden of ze op de openbare weg rijden, of in een testomgeving. Daarbij zou dan meer of minder stikstofoxide (NOx) en CO2 uitgestoten worden. De inzet van illegale software om de CO2-waarden te manipuleren, is een nieuw element.

In de VS heeft Audi zo'n 85.000 dieselwagens rijden met sjoemelsoftware. Voor de kleinere modellen bereikte het moederconcern Volkswagen al een financieel vergelijk.

Het onderzoek in Duitsland wordt uitgevoerd door het KBA. Die gaat eerst informatie verzamelen en dan analyseren, luidde het bij het ministerie van Verkeer. Audi wilde maandag geen commentaar kwijt, verwijzend naar het lopende onderzoek in de Verenigde Staten. Ook bij de milieu-autoriteiten van Californië werd de informatie niet bevestigd. Volgens het krantenbericht zouden de Audi-modellen aan de hand van de bewegingen van het stuur kunnen afleiden of ze op de openbare weg rijden, of in een testomgeving. Daarbij zou dan meer of minder stikstofoxide (NOx) en CO2 uitgestoten worden. De inzet van illegale software om de CO2-waarden te manipuleren, is een nieuw element. In de VS heeft Audi zo'n 85.000 dieselwagens rijden met sjoemelsoftware. Voor de kleinere modellen bereikte het moederconcern Volkswagen al een financieel vergelijk.