Dat zei Robert Sumwalt, de man die namens de National Transportation Safety Board (NTSB) het onderzoek leidt, tijdens een persconferentie.

De snelheid was bij het inrijden van de bocht 106 mijl per uur (170 kilometer), terwijl daar een maximum van 50 mijl toegelaten was. De machinist heeft vervolgens, "tellen voor de trein ontspoorde", aan de noodrem getrokken. Drie seconden later hield de datarecorder op met registreren. "Op dat moment bedroeg de snelheid nog 102 mijl per uur" (163 kilometer).

Automatisch remsysteem

Amtrak, de treinmaatschappij in de VS, kampt al jaren met onderfinanciering. Op de plaats van het ongeval bestaat er geen automatisch remsysteem, gaf Sumwalt toe. Dat wil zeggen: het systeem was al in de trein voorzien, maar was niet gerealiseerd aan de sporen.

"We vragen dit al vele jaren, " zei hij op de persconferentie. "Het Congres heeft het licht al op groen gezet". Volgens hem zou met een dergelijk remsysteem het treinongeluk niet zijn gebeurd.

Zeven mensen kwamen om het leven en meer dan 200 raakten gewond toen de trein ontspoorde. De zwarte doos van de trein moet nog worden onderzocht. Ook de bestuurder, die gewond raakte, moet nog worden ondervraagd. De Amtrak-trein reed op de populaire lijn tussen Washington en New York. Aan boord waren 243 mensen, onder wie ook Belgen, volgens het Franse persagentschap AFP.

(Belga/RR)

Dat zei Robert Sumwalt, de man die namens de National Transportation Safety Board (NTSB) het onderzoek leidt, tijdens een persconferentie. De snelheid was bij het inrijden van de bocht 106 mijl per uur (170 kilometer), terwijl daar een maximum van 50 mijl toegelaten was. De machinist heeft vervolgens, "tellen voor de trein ontspoorde", aan de noodrem getrokken. Drie seconden later hield de datarecorder op met registreren. "Op dat moment bedroeg de snelheid nog 102 mijl per uur" (163 kilometer).Amtrak, de treinmaatschappij in de VS, kampt al jaren met onderfinanciering. Op de plaats van het ongeval bestaat er geen automatisch remsysteem, gaf Sumwalt toe. Dat wil zeggen: het systeem was al in de trein voorzien, maar was niet gerealiseerd aan de sporen. "We vragen dit al vele jaren, " zei hij op de persconferentie. "Het Congres heeft het licht al op groen gezet". Volgens hem zou met een dergelijk remsysteem het treinongeluk niet zijn gebeurd. Zeven mensen kwamen om het leven en meer dan 200 raakten gewond toen de trein ontspoorde. De zwarte doos van de trein moet nog worden onderzocht. Ook de bestuurder, die gewond raakte, moet nog worden ondervraagd. De Amtrak-trein reed op de populaire lijn tussen Washington en New York. Aan boord waren 243 mensen, onder wie ook Belgen, volgens het Franse persagentschap AFP. (Belga/RR)