'Ik ben als elektrotechnicus jaren geleden bij The Powershop terecht gekomen en heb sindsdien aan heel wat grote projecten meegewerkt, zowel sportevenementen als muziekoptredens. Momenteel ben ik via een subcontract in dienst bij Logistic Operation Center (LOC), een organisatie in handen van de Russen. Zij regelen de technical power in de 12 stadions van het WK en de presentatiestudio op het Rode Plein in Moskou.

'In Kazan zorg ik voor de stroomvoorziening van de 37 camera's in het stadion, de slomomachines, de grafische computers, de controle- en regiekamers, de buitenlandse captatiewagens en van de antenne op het dak van het stadion voor de ontvangst van de helikopterbeelden. We nemen geen stroom van het net omdat we niet kunnen riskeren dat er iets fout loopt tijdens de uitzending van een match. De kwaliteit moet top zijn, het wordt tenslotte wereldwijd uitgezonden en er gaat enorm veel geld mee gemoeid.

'Als heel Kazan zonder stroom valt, blijven de camera's draaien via onze eigen generatoren. In principe kunnen we ons dus redden, maar ik mag er niet aan denken dat het echt gebeurt - het zou een ware nachtmerrie zijn. Een totale black-out zou een verlies van miljoenen euro's betekenen. Nu is mijn functie louter adviserend, de Russen hebben het contract op zak, zij moeten de boel regelen. Maar het is de eerste keer dat ze zo'n groot evenement meemaken, en ik voel me als adviseur dan ook verantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen.

'The Powershop levert naast generatoren en ander materiaal ook de kabels. In totaal gaat het om een goeie vijf kilometer lengte aan hoofdkabels en dat nog eens maal vijf. Alles bij elkaar hebben we zeven containers met materiaal uit België laten overkomen. Voor het tv-gedeelte alleen hebben we een installatie van twee megawatt staan, in praktijk is dat voldoende om een heel dorp van stroom te voorzien.

'Het mooie aan deze job is dat je getuige bent van de emoties van een enorm publiek, zowel bij sportwedstrijden als bij concerten. De eerste keer dat ik de haka van de IJslanders meemaakte in Frankrijk was puur kippenvel. Nu is het nieuwe eraf en is de magie weggeëbd. Bij een concert is dat niet het geval: dat is telkens weer een ervaring aan emoties omdat ik bij het podium zit en de sfeer volop meemaak. Tijdens een voetbalwedstrijd ben ik niet in het stadion aanwezig maar zit ik in de tv-compound, waar ik de meterstanden en de stroomlevering in de gaten houd. Van de wedstrijd zelf zie ik niets. Je mag dan ook absoluut geen voetbalfan zijn om deze job te doen. Ik zou te veel afgeleid worden, vrees ik. Maar ik steun de Rode Duivels uiteraard voor 100 procent.'