Over haar politieke toekomst hoeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel zich tijdens haar jaarlijkse wandelvakantie in Tirol geen zorgen te maken. Peilingen leren dat haar christendemocratische partij CDU de verkiezingen op 24 september comfortabel zal winnen. De sociaaldemocratische partij SPD van uitdager Martin Schulz ligt te ver achter om haar nog van haar troon te kunnen stoten. Het lijkt er ook op dat Merkel niet meer verplicht zal zijn om de Grote Coalitie met de SPD verder te zetten. Ze zou kunnen kiezen welke kle...

Over haar politieke toekomst hoeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel zich tijdens haar jaarlijkse wandelvakantie in Tirol geen zorgen te maken. Peilingen leren dat haar christendemocratische partij CDU de verkiezingen op 24 september comfortabel zal winnen. De sociaaldemocratische partij SPD van uitdager Martin Schulz ligt te ver achter om haar nog van haar troon te kunnen stoten. Het lijkt er ook op dat Merkel niet meer verplicht zal zijn om de Grote Coalitie met de SPD verder te zetten. Ze zou kunnen kiezen welke kleinere partij ze als juniorpartner meeneemt in een coalitie, de liberale FDP of de Groenen. Maar terwijl de bondskanselier van de gezonde berglucht geniet, neemt de kritiek toe op het gesjoemel van Duitse autoconcerns met de uitstoot van hun dieselwagens. Twee jaar geleden al bleek dat dieselmodellen van Volkswagen op de proefbank aan de vereiste normen voldeden, maar niet in het normale verkeer. Ondertussen werd duidelijk dat meer autobedrijven dezelfde truc toepasten, en nu leerde verder onderzoek dat Volkswagen, Daimler en BMW daarover met elkaar afspraken maakten. Bovendien bleek dat de Duitse politieke overheid in het schandaal niet geheel onschuldig is. Transportminister Alexander Dobrindt (CSU) riep de grote autobazen in Berlijn bijeen voor een top, waarvan de uitkomst schokkend eenvoudig was. De concerns willen de software in de auto's updaten, waarna ze 30 procent minder stikstofoxide zouden uitstoten, maar ook niet meer dan dat. Het weekblad Der Spiegel becijferde dat er na zo'n update nog altijd drie keer meer gevaarlijk gas in de lucht komt dan wettelijk is toegestaan. Dobrindt probeerde de afspraak eerst nog als een overwinning te verkopen - 'De industrie moet eindelijk haar verantwoordelijkheid opnemen' -, maar de conclusie was vooral dat de industrie doet waar ze zin in heeft. Zeker in Duitsland zijn de autobouwers te belangrijk om hard aan te pakken. Ze zijn alleen al in Beieren goed voor 200.000 banen. Duitse politici lobbyden de voorbije jaren in Europa fors om de schade te beperken. En eigenlijk was Europa vooral bang dat de automarkt zou instorten. Bijvoorbeeld als te veel landen zouden besluiten om dieselwagens uit de binnensteden te bannen. In Tirol bleef het stil. Angela Merkel loofde Volkswagen een tijd geleden als een onverbrekelijk stuk van Duitsland. Nu staat het kwaliteitslabel Made in Germany op het spel, en daarmee de bloeiende Duitse export. Meer dan de gezondheid van de mens en de natuur is dat voor de politieke overheid misschien wel aanleiding om eindelijk actie te ondernemen.