‘Culturele barbarij van IS’ motiveert Libeskind om Koerdisch museum in Erbil te bouwen

Zo zal het Koerdisch Historisch Museum in Erbil eruitzien © Daniel Libeskind/Twitter

De architect Daniel Libeskind, ontwerper van het Joods Museum in Berlijn, heeft zijn ontwerp voor een Koerdisch Historisch Museum in het Iraakse Erbil voorgesteld.

De Poolse architect Daniel Libeskind toonde deze week voor het eerst zijn plannen voor een Koerdisch historisch museum in Erbil, Irak. Dat schrijft De Architect.

‘Het museum moet de veerkracht, rijke cultuur en de toekomst van Koerdistan in de verf zetten’, aldus Libeskind die samenwerkt met de regionale Koerdische regering. ‘Het gebouw moet twee extreme emoties uitdrukken’, beschrijft de architect zijn project. ‘Enerzijds de droefheid en tragedie van de geschiedenis en anderzijds de hoop als het land naar de toekomst kijkt.’

Financiering

Een museum in het centrum van Erbil is geen evidentie. De hoofdstad van Iraaks Koerdistan ligt namelijk vlakbij de frontlijn met terreurgroep Islamitsche Staat (IS). En naast de politieke onzekerheid is ook de financiering nog niet volledig rond. De autoriteiten hopen op buitenlandse investeerders, maar voorlopig lijken die niet geneigd om toe te happen.

De bouw van het museum stond eigenlijk twee jaar geleden al gepland, maar werd uitgesteld toen IS Mossul innam. Sindsdien heeft de terreurgroep een groot deel van het culturele erfgoed, waaronder Palmyra, vernietigd. ‘Daardoor raakte ik nog gemotiveerder om het museum in Koerdistan te bouwen’, aldus Libeskind. De architect wil naar eigen zeggen een tegenwicht bieden aan de ‘culturele barbarij van IS.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De bouw van het museum zal starten ‘wanneer de stabiliteit is teruggekeerd in de regio en de dreiging van IS geminimaliseerd is.’

Genocide

De vorm van het ontwerp, vier in elkaar schuivende ruimtes, staat symbool voor de vier Koerdische regio’s: in Turkije, Syrië, Iran en Irak. Voorts besteedt Libeskind ook aandacht aan de genocide onder Saddam Hussein. De volumes worden namelijk onderbroken door een lijn die het gebouw opsplitst in twee brokken – het verleden en de toekomst.

Libeskind is niet aan zijn proefstuk toe. Zo ontwierp hij onder meer het nieuwe WTC-gebouw in New York en het Joods museum in Berlijn. (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content