Boeing-mysterie: 4 straffe scenario’s die nog perfect mogelijk zijn

Langkawi © Reuters
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

De verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines is zo een groot mysterie geworden dat de onderzoekers zelfs de wildste theorieën niet kunnen uitsluiten. De Britse omroep BBC heeft enkele van de spectaculairste scenario’s die circuleren op het internet, voorgelegd aan (ex-)piloten en andere luchtvaartspecialisten.

In het kader van de nieuwste bevindingen van de onderzoekers, namelijk dat het vliegtuig opzettelijk van koers is veranderd in westelijke richting en dat het nog enkele uren in de lucht was nadat het voor het laatst werd gedetecteerd door de radar, zijn dit vier scenario’s die onwaarschijnlijk lijken, maar nog perfect mogelijk zijn.

De Andamaneilanden
De Andamaneilanden© Reuters

1. Geland op de Andaman- of Nicobareilanden

De Andamanen en de Nicobaren vormen de meest oostelijke grens van India en liggen ten noorden van het Indonesische eiland Sumatra en ten westen van Myanmar en Thailand. De militaire radars waren daar mogelijk niet eens operationeel, aangezien het dreigingsniveau er als uiterst laag wordt beschouwd. Van de 570 eilandjes zijn er maar 36 bewoond en er zijn vier landingsbanen. ‘Als het vliegtuig gekaapt is, dan zou dit dé beste plaats zijn om in het geheim te landen,’ zegt Steve Budygan, een voormalige piloot van British Airways. Het is volgens hem zelfs niet onmogelijk om op het strand te landen, maar de kans op schade met een explosie tot gevolg is groot. ‘Zelfs als het veilig aan de grond is gezet, dan zou de kans klein zijn dat het toestel er nog terug kan opstijgen.’

Taklamakanwoestijn
Taklamakanwoestijn© Reuters

2. Geland in de Taklamakanwoestijn

Een kaping door Oejgoerse moslimextremisten is een theorie die al van in het begin ernstig wordt genomen. Onder de 227 passagiers waren immers 153 Chinezen. Een mogelijke bestemming is dan de Taklamakanwoestijn in het noordwesten van China, een van de grootste zandwoestijnen op de aarde. Het is er perfect mogelijk om met een Boeing 777 te landen zonder dat iemand het gezien heeft. Dit impliceert wel dat het vliegtuig slaagde om ongemerkt over verschillende landen te vliegen.

Langkawi
Langkawi© Thinkstock.com

3. De piloot deed de juiste dingen, maar faalde

Chris Goodfellow, een voormalige piloot met 20 jaar ervaring, schrijft in een blogpost op Wired dat het best kan zijn dat de piloot van de verdwenen Boeing 777 ‘al de juiste dingen’ heeft gedaan. Goodfellow wijst erop dat de communicatiesystemen van het toestel kunnen zijn uitgevallen door bijvoorbeeld een brand. Het afwijken van de geplande route naar links kan een poging zijn geweest om het vliegtuig alsnog veilig aan de grond te zetten. ‘Een ervaren piloot zoals Zaharie (meer dan 30 jaar en 18.000 vluchturen dienst, nvdr.) zoekt dan de dichtstbijzijnde, veilige luchthaven en vermijdt bergketens en grote steden. Kuala Lumpur was in dat opzicht geen optie.’ Goodfellow oppert dat Zaharie misschien wel naar Langkawi probeerde te vliegen, een eiland voor de oostkust van Maleisië. Dat was niet alleen dichterbij maar daar is ook een landingsbaan die hij van over zee kon benaderen zonder hindernissen. Aangezien het toestel daar nooit is geland, zou volgens deze theorie de Boeing 777 in zee gecrasht zijn. De theorie is wel in strijd met de berichten in The New York Times dat de koerswijziging niet manueel werd gemaakt, maar het werk van de computer was.

Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines.
Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines. © Reuters

4. Voorbereiden op een terreuraanslag

Een van de wildste (complot)theorieën is dat het toestel is gekaapt door terroristen die een aanslag in de grootorde van 11 september 2001 (wilde) plannen. Het zou dan in het grootste geheim geland zijn, verborgen of gecamoufleerd zijn, opnieuw volgetankt worden en voorzien worden van een nieuwe transponder. Hoewel dit zeer onwaarschijnlijk lijkt, is het volgens ex-piloot Sean Maffett van de Britse Royal Air Force niet uitgesloten. ‘Het mysterie is zo groot geworden dat we zelfs de meest onlogische verklaringen moeten overwegen,’ zei hij aan de BBC.

Partner Content