Na het vertrek rond 9 uur in Amsterdam en een stop in Rotterdam, hield de hogesnelheidstrein van Eurostar een uur halt in Brussel-Zuid. Daar stapten zowat 220 mensen op de trein. Onder hen ook federaal minister van Klimaat, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling Zakia Khattabi (Ecolo) en klimaatactivisten Anuna De Wever en Adelaide Charlier. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was op het perron om hen uit te zwaaien.

' Meest klimaatvriendelijke transport'

Kort na 11 uur zette de trein zijn reis voort naar Londen, waar een overstap is voorzien. De reizigers moeten er wandelen tussen de stations St. Pancras en Euston. Van daaruit rijden ze met een Pendolino-trein van maatschappij Avanti West Coast naar Glasgow, waar de trein rond 18 uur met in totaal meer dan 500 mensen zou moeten aankomen.

Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en bevoegd voor de Europese Green Deal was zaterdag in Brussel aanwezig bij het vertrek van de klimaattrein in Brussel. 'De trein nemen naar de klimaattop in Glasgow is zonder twijfel de meest klimaatvriendelijke manier voor delegaties om erheen te reizen. De trein is duurzaam en biedt veel comfort, of je nu voor je werk of voor je plezier reist. Bovendien wordt de trein binnen Europa een steeds aantrekkelijker alternatief voor het vliegtuig, vooral op kortere afstanden.'

Rail to the COP

Volgens de spoormaatschappijen is er bij een vlucht tussen Amsterdam en Londen evenveel koolstofuitstoot als bij zeven reizen met een Eurostar. Ook één vlucht tussen Londen en Glasgow is het equivalent van bijna zeven treinreizen, luidt het.

'Rail to the COP' is een initiatief van de non-profitorganisatie Youth for Sustainable Travel en de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder ProRail. Spoorwegmaatschappijen Eurostar, NS en Avanti West Coast werkten eraan mee. Financiële steun kwam er onder meer van de infrastructuurbeheerders op het traject (Infrabel, SNCF Réseau, Getlink, HS1), de NMBS en EWS Schönau.

De COP26 gaat zondag in het Schotse Glasgow van start en duurt tot 12 november.

Na het vertrek rond 9 uur in Amsterdam en een stop in Rotterdam, hield de hogesnelheidstrein van Eurostar een uur halt in Brussel-Zuid. Daar stapten zowat 220 mensen op de trein. Onder hen ook federaal minister van Klimaat, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling Zakia Khattabi (Ecolo) en klimaatactivisten Anuna De Wever en Adelaide Charlier. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was op het perron om hen uit te zwaaien.Kort na 11 uur zette de trein zijn reis voort naar Londen, waar een overstap is voorzien. De reizigers moeten er wandelen tussen de stations St. Pancras en Euston. Van daaruit rijden ze met een Pendolino-trein van maatschappij Avanti West Coast naar Glasgow, waar de trein rond 18 uur met in totaal meer dan 500 mensen zou moeten aankomen.Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en bevoegd voor de Europese Green Deal was zaterdag in Brussel aanwezig bij het vertrek van de klimaattrein in Brussel. 'De trein nemen naar de klimaattop in Glasgow is zonder twijfel de meest klimaatvriendelijke manier voor delegaties om erheen te reizen. De trein is duurzaam en biedt veel comfort, of je nu voor je werk of voor je plezier reist. Bovendien wordt de trein binnen Europa een steeds aantrekkelijker alternatief voor het vliegtuig, vooral op kortere afstanden.'Volgens de spoormaatschappijen is er bij een vlucht tussen Amsterdam en Londen evenveel koolstofuitstoot als bij zeven reizen met een Eurostar. Ook één vlucht tussen Londen en Glasgow is het equivalent van bijna zeven treinreizen, luidt het.'Rail to the COP' is een initiatief van de non-profitorganisatie Youth for Sustainable Travel en de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder ProRail. Spoorwegmaatschappijen Eurostar, NS en Avanti West Coast werkten eraan mee. Financiële steun kwam er onder meer van de infrastructuurbeheerders op het traject (Infrabel, SNCF Réseau, Getlink, HS1), de NMBS en EWS Schönau.De COP26 gaat zondag in het Schotse Glasgow van start en duurt tot 12 november.