De spoorlijn van 826 kilometer lang gaat van Bakoe in Azerbeidzjan via de Georgische hoofdstad Tbilisi naar Kars, in het oosten van Turkije. 'Het gaat om de kortste en betrouwbaarste verbinding tussen Azië en Europa', verklaarde de president van Azerbeidzjan, Ilham Aliev.

Treinen kunnen voortaan vanuit China door Kazachstan sporen, vervolgens met de ferry de Kaspische Zee oversteken naar Bakoe en van daar de reis naar Europa voortzetten via Georgië en Turkije. De Europese Commissie spreekt van 'een belangrijke stap voor de interconnectiviteit langs de oude Zijderoute'.

De nieuwe spoorverbinding heeft meer dan een miljard euro gekost. In de beginfase zou er elk jaar tot 5 miljoen ton goederen over vervoerd moeten worden, maar de uiteindelijke capaciteit zal 17 miljoen ton zijn. Daarnaast wordt gerekend op een miljoen passagiers.

De spoorlijn van 826 kilometer lang gaat van Bakoe in Azerbeidzjan via de Georgische hoofdstad Tbilisi naar Kars, in het oosten van Turkije. 'Het gaat om de kortste en betrouwbaarste verbinding tussen Azië en Europa', verklaarde de president van Azerbeidzjan, Ilham Aliev. Treinen kunnen voortaan vanuit China door Kazachstan sporen, vervolgens met de ferry de Kaspische Zee oversteken naar Bakoe en van daar de reis naar Europa voortzetten via Georgië en Turkije. De Europese Commissie spreekt van 'een belangrijke stap voor de interconnectiviteit langs de oude Zijderoute'. De nieuwe spoorverbinding heeft meer dan een miljard euro gekost. In de beginfase zou er elk jaar tot 5 miljoen ton goederen over vervoerd moeten worden, maar de uiteindelijke capaciteit zal 17 miljoen ton zijn. Daarnaast wordt gerekend op een miljoen passagiers.