5 flaters in het onderzoek naar de verdwenen Boeing

© BELGA
Eddy Eerdekens
Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

Sinds de verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines krijgt de Maleisische overheid bakken kritiek over de manier waarop de zoektocht geleid wordt en over de communicatie met de familieleden van de inzittenden. 5 flaters in het onderzoek.

1. Maleisië mist cruciale radarsignalen

Het Maleisische leger heeft radarsignalen opgevangen waaruit blijkt dat het vliegtuig een bocht nam en verder vloog in westelijke richting nadat het van de burgerradar verdween. Probleem is dat de signalen niet in realtime opgevangen zijn, zo weet CNN. Daardoor is een belangrijk spoor naar het vliegtuig verloren gegaan.

Het duurde drie dagen voor de Maleisische overheid een uitleg klaar had voor het feit dat er in westelijke richting van de oorspronkelijke koers van het vliegtuig gezocht moest worden.

2. Verwarring over cruciale laatste woorden

In het onderzoek is er verwarring over de laatste woorden die de piloten spraken met de vluchtleiding, zeg maar de manier waarop de bemanning afscheid nam. Dagenlang is gecommuniceerd dat de co-piloot ‘All right, good night’ zei voor de verbinding met het vliegtuig werd verbroken.

Deze informatie is belangrijk omdat de woorden wezen op een erg ongebruikelijke manier van communiceren. Dat zou betekenen dat er op dat ogenblik al iets aan de hand was, bijvoorbeeld een kaping.

Nadat journalisten bleven doorvragen over die laatste woorden, liet de Maleisische regering een communiqué uitgaan waarin te lezen stond dat het laatste wat er werd gezegd toch even iets anders was: ‘Good night Malaysian three seven zero’. Dit afscheid valt dan weer wel helemaal binnen het protocol.

Om het nog erger te maken was er lange tijd verwarring over wie die woorden nu eigenlijk uitgesproken heeft.

3. Chaos en gebrek aan leiding

De eerste dagen van het onderzoek verliepen ronduit chaotisch. Er was geen aanspreekpunt, niemand wist wie de leiding had en Maleisië weigerde de hulp van andere landen in te roepen.

Ook nu nog krijgt Maleisië veel kritiek voor de manier waarop het de zoektocht naar het verdwenen vliegtuig aanpakt. Daarnaast klagen de familieleden van de inzittenden over een gebrek aan communicatie.

4. Verwarring over de plaats waar moet gezocht worden

Het gebied waarin gezocht wordt naar het verdwenen vliegtuig, is plots 600 kilometer verplaatst. Volgens de Maleisische autoriteiten is die beslissing genomen op basis van satellietinformatie. Opvallend is wel dat er geen enkele nieuwe satellietinformatie beschikbaar is. Er had dus al veel eerder op die locatie moeten gezocht worden.

Volgens The Wall Street Journal verloopt zelfs de coördinatie over het gebied chaotisch en gaan er dagen verloren omdat er geen communicatie is tussen de landen die deelnemen aan het onderzoek.

5. Battoli, Battoli, Balloteli

‘Kent iemand van jullie de voetballer Battoli?’ vroeg directeur Azharuddin Abdul Rahman van de Maleisische dienst voor burgerluchtvaart aan journalisten tijdens een persconferentie. ‘Nee, niemand kent Battolli? Allez, die Italiaan? Hoe heet hij nu toch alweer? Battoli, Battoli, nee, Balloteli.’

Rahman wilde dan schijnbaar duidelijk maken dat er een van terrorisme verdachte passagier aan boord was die op Mario Balloteli leek. Achteraf bleek dan dat hij wilde zeggen dat er twee ‘zwarten’ aan boord waren tegen wie een onderzoek gestart was.

Het werd pas echt pijnlijk toen duidelijk werd dat de man wilde bekendmaken dat het om twee Iraniërs ging. Van wie overigens al heel snel bleek dat ze geen terroristen waren.

Partner Content