Véronique Goossens

Waakzaam zijn op internet

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

André Duval, destijds samen met Guillaume Van der Stighelen de oprichter van het vermaarde reclamebureau DuvalGuillaume, wil het niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar de klassieke reclame is volgens hem op zijn retour.

André Duval, destijds samen met Guillaume Van der Stighelen de oprichter van het vermaarde reclamebureau DuvalGuillaume, wil het niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar de klassieke reclame is volgens hem op zijn retour.

Campagnes die de consument via massamedia bombarderen met reclame verworden tot relikwieën uit de vorige eeuw en one-to-one marketing gaat een bloeiende toekomst tegemoet. Dat wordt in marketingland al meer dan tien jaar gezegd, maar nu komt er pas echt schot in de zaak, zo is de overtuiging van André Duval. Het discours dat dit een voordeel is voor de ontvanger van de boodschappen is genoegzaam bekend. De ontvanger krijgt immers alleen nog boodschappen die specifiek voor hem bedoeld zijn en dus geen irritatie opwekken. Of zoals André Duval verduidelijkt in Z-Talk Goossens: op het internet weten wij dat u kaas lust – wat overigens waar is – en dus vindt u het fijn als er een kaasboodschap op u wordt afgevuurd. Daar ben ik het helemaal niét mee eens. Een kaasboodschap is voor mij even irrelevant als een mannenscheermesboodschap. Het gaat hem erom dat de boodschap steengoed moet gebracht worden, wat evengoed geldt voor alle andere reclame-uitingen. Natuurlijk ga ik een lekker glaasje halen als het reclameblok van start gaat, of ik spoel door want ik ben een uitgesteld kijken-kijker. Ik laat mijn brein niet meer vervuilen met de zoveelste spot die mij belooft dat mijn rimpels in twee weken gaan verdwijnen. Wat niet wil zeggen dat ik niet ontzettend kan genieten van knap gemaakte spots, zoals die van de Belgische bankenfederatie Febelfin. Hij roept ons op waakzaam te zijn op het internet, want ons hele leven gooien we er te grabbel. Vaak zonder dat we dat weten. De spot werd intussen al bijna 8 bekeken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

En dat brengt ons naadloos bij de tweede bedenking omtrent peer-to-peer-marketingcommunicatie. Hoeveel privacy willen we daarvoor opgeven? Opvallend is dat ook André Duval vindt dat het welletjes is. Hij heeft thuis zijn computer beveiligd, zodat bedrijven niet stiekem in zijn surfgedrag kunnen snuffelen om hem nadien gerichter te kunnen bewerken. Hij is ook positief over de wetgeving die in Europa in de maak is, die de privacy van de 500 miljoen Europeanen op het internet wil beschermen. Een consument moet baas kunnen zijn over zijn eigen data, zo argumenteert Duval. En als hij wordt uitgenodigd door een bedrijf om zijn data – lees surfgedrag – ter beschikking te stellen – bijvoorbeeld door kortingen te geven – dan wordt het veel gezonder.

In de VS zien ze die strenge wetgeving in Europa niet graag komen. Een leger lobbyisten uit Silicon Valley is op dit ogenblik in Brussel om het Europese parlement nog op andere gedachten te brengen. Zelfs de Obama-administratie stuurt zijn mannetje uit om Europa diets te maken ze de Amerikaanse tech-industrie wel eens heel erg pijn kunnen doen. Een derde van hun omzet wordt gerealiseerd in de Europese Unie. Het legt het enorme verschil bloot tussen de VS en Europa inzake de visie op privacy. Op dit ogenblik worden elke seconde de surfbewegingen van miljoenen Amerikanen op een soort beursplatform verkocht aan adverteerders en bijna geen haan die daar naar kraait.

Bij de Europese voorstellen zouden internetbedrijven gegevens van surfers niet meer mogen analyseren en gebruiken, tenzij de surfers expliciet hun toestemming geven en ook exact weten wat er met die informatie zal gebeuren. Er wordt in het Europese parlement nu ook gedebatteerd over het “recht op vergeten te worden”, waarbij Facebook verplicht zou kunnen worden om alle info over jou te wissen als je daarom zou vragen. Bedrijven die daartegen zondigen zouden van de Europese Commissie een boete kunnen krijgen die 2 procent van hun jaarlijkse omzet bedraagt. De nieuwe wetgeving zou er tegen begin volgend jaar al kunnen zijn. Maar intussen mogen we de lobby-inspanningen van bedrijven als eBay, Amazon, Microsoft, Google niet onderschatten. Laat ons hopen dat Europa zijn verstand gebruikt en er alles aan doet dat wij – gebruikers van het het wereldwijde web – niet als vee worden verkocht aan adverteerders.


Véronique Goossens André Duval is dit weekend te gast in Z-Talk Goossens, op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content