Video | Nieuws

Valse Ikeabonnen op Facebook

De handelsfederatie Comeos waarschuwt voor oplichting op het internet. De laatste dagen konden mensen via Facebook waardebonnen voor de meubelwinkel Ikea winnen, maar Ikea Belgium liet donderdag op zijn Facebookpagina al weten dat de actie niet van het Zweeds bedrijf uitgaat. Comeos wijst er in een persbericht op dat dergelijke acties enkel bedoeld zijn om de gegevens te verzamelen van de “argeloze surfers”. De handelsfederatie raadt aan om nooit persoonlijke informatie vrij te geven op websites die niet zelf de uitgever zijn van zo’n bon. “Een Facebookprofiel, e-mailadres, IP-adres of zelfs fysieke adressen worden op die manier verzameld en voor grof geld doorverkocht aan spammers. Die de slachtoffers in het beste geval blijven bestoken met andere aanbiedingen – in het slechtste geval worden de gegevens misbruikt om toegang te krijgen tot de profielen”, zo luidt het persbericht. Comeos wijst ook op de hinder die zo’n acties met zich meebrengt voor de handelaars, omdat de klanten hen overstelpen met vragen. De persdienst van Ikea Belgium bevestigt dat ze de laatste dagen in de winkel en via de klantendienst veel vragen kregen over deze actie.

De handelsfederatie Comeos waarschuwt voor oplichting op het internet. De laatste dagen konden mensen via Facebook waardebonnen voor de meubelwinkel Ikea winnen, maar Ikea Belgium liet donderdag op zijn Facebookpagina al weten dat de actie niet van het Zweeds bedrijf uitgaat. Comeos wijst er in een persbericht op dat dergelijke acties enkel bedoeld zijn om de gegevens te verzamelen van de “argeloze surfers”. De handelsfederatie raadt aan om nooit persoonlijke informatie vrij te geven op websites die niet zelf de uitgever zijn van zo’n bon. “Een Facebookprofiel, e-mailadres, IP-adres of zelfs fysieke adressen worden op die manier verzameld en voor grof geld doorverkocht aan spammers. Die de slachtoffers in het beste geval blijven bestoken met andere aanbiedingen – in het slechtste geval worden de gegevens misbruikt om toegang te krijgen tot de profielen”, zo luidt het persbericht. Comeos wijst ook op de hinder die zo’n acties met zich meebrengt voor de handelaars, omdat de klanten hen overstelpen met vragen. De persdienst van Ikea Belgium bevestigt dat ze de laatste dagen in de winkel en via de klantendienst veel vragen kregen over deze actie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content