Vakbonden Brussels Airlines dreigen met staking

© belga

“De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken. Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond”, klinkt het bij de vakbonden na het nieuws dat het Duitse moederbedrijf Lufthansa het Belgische merk fors zou inkrimpen.

Eerder deze week deden in de media berichten de ronde over de Duitse plannen met Brussels Airlines, met de integratie in lagekostenfiliaal Eurowings. Mogelijk houdt het Belgische merk enkel de vluchten naar Afrika over. De bonden vrezen daarom banenverlies. Hoeveel, hangt af van Lufthansa. “Maar hun plan belooft weinig goeds”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK.

Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines
Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines© Belga

Mogelijk worden CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker maandag bedankt voor bewezen diensten. Uit ongenoegen lanceerden de werknemers van Brussels reeds een internetpetitie voor Gustin, die altijd het huidige hybride model met goedkopere Europese vluchten en de langeafstandsvluchten naar Afrika verdedigde.

De bonden verwachten na afloop van de raad van bestuur een uitnodiging voor een bijzondere ondernemingsraad. Die zou volgens de bonden dinsdagochtend of reeds maandagavond plaats kunnen vinden. “Met de vakbonden hebben we afgesproken dat we in functie van wat aangekondigd wordt, een actieplan zullen moeten maken”, verduidelijkt Filip Lemberechts van de liberale ACLVB aan Belga.

Lemberechts sluit bovendien spontane acties niet uit bij slechts nieuws. Dan zou de reactie bij de 3.500 werknemers “wel eens heel emotioneel kunnen zijn”. “De afgelopen jaren hebben we hard moeten vechten zodat het model winstgevend kan zijn.” Dat mag niet met één pennentrek ongedaan gemaakt worden, klinkt het. “Vliegtuigen die spontaan aan de grond blijven, zijn niet uit te sluiten.”

De sociale onrust komt bovenop de onvrede bij de piloten. Die voeren al een aantal dagen stiptheidsacties. Ze klagen aan dat er in een reeks dossiers – over bijvoorbeeld de vliegtijden en de pensioenen – geen vooruitgang wordt geboekt. In dit dossiers is er reeds dinsdag overleg gepland.

Dat Lufthansa zo duidelijk de teugels in handen zou nemen, is eigenlijk pas sinds dit jaar mogelijk. SN Airholding is sinds begin vorig jaar volledig in handen van Lufthansa. Tot eind 2017 hadden de vier Belgische bestuurders een vetorecht, maar dat is nu vervallen. Dat betekent dat de vijf Duitse bestuurders met een eenvoudige meerderheid hun wil kunnen doordrukken, als ze dat willen.

Partner Content