Treinramp Wetteren – Eerste passagierstrein rijdt succesvol tussen Wetteren en Schellebelle

(Belga) Tussen Wetteren en Schellebelle reed zaterdagochtend de eerste passagierstrein over het vernieuwde traject na de treinramp van 4 mei. Dat bevestigt infrastructuurbeheerder Infrabel.

De passagierstrein richting Brussel-Nationaal-Luchthaven vertrok om 5.24 uur in het station van Gent-Sint-Pieters, stopte om 5.43 in Wetteren en om 5.47 in Schellebelle. “Alles verliep zoals het hoort, er is geen enkele storing te melden, de treinen rijden op uur”, zegt woordvoerder Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Op het vernieuwde traject, over een afstand van 350 meter, moeten de treinen voorlopig 40 kilometer per uur rijden. Dat zorgt voor één tot twee minuten extra reistijd. Sinds de treinramp, die plaatsvond in de nacht van 3 op 4 mei, reden geen treinen meer tussen Wetteren en Schellebelle. Nadat de site door het gerecht werd vrijgegeven, de wagons verknipt, de kapotte infrastructuur verwijderd en de vervuilde bodem afgegraven, legde Infrabel het 350 meter lange spoortraject in vier weken opnieuw aan. “Woensdag was de infrastructuur klaar en werd spanning op de bovenleiding geplaatst”, aldus Thomas Baeken. “Donderdag en vrijdag werd de infrastructuur grondig getest: er vonden testritten plaats en de seininrichting werd elektronisch getest.” In de nachten tussen 8 en 12 juli wordt de infrastructuur met een speciale machine gecontroleerd, een veiligheidsmaatregelen die vastgelegd is in de onderhoudsregels. “Met de ‘onderstoppermachine’ wordt onder meer de sporen opgetild en de ballast (kiezels) door elkaar geschud worden. Die ballast vangt schokken op en is belangrijk voor de stabiliteit en de afvoer van regenwater.” Verder wordt in de eerste twee weken van juli de werfzone afgebroken. Na het bouwverlof zal het terrein van de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld worden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content