Véronique Goossens

Tijden veranderen, ook in de broodwereld

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

Hij laat zich niet van de wijs brengen. Ja, hij doet er alles aan om zo weinig mogelijk brood weg te gooien. En àls zijn ovens teveel brood hebben uitgespuwd, dan wordt het verkocht aan veevoederbedrijven. Guido Vanherpe is zich bewust van de verspilling.

Als topman van de grootste industriële bakkerij van het land, La Lorraine, weet hij dat brood het meest weggegooide voedingsproduct is. Als je een recente studie van de grootste distributieketen in Groot-Brittannië mag geloven, verdwijnt de helft van het brood in de vuilnisbak. Pas dat toe op de 100.000 broden en 1.000.000 sandwiches die zeven op zeven uit de fabrieken van La Lorraine rijden, en je ontwaart een kolossale berg potentiële wentelteefjes. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het zo erg is, maar we hebben wel degelijk een probleem. Dé oplossing is volgens Guido Vanherpe de diepvries. Natuurlijk, denk ik meteen met mijn maligne karakter. Diepvriesbrood is immers de belangrijkste groeipoot van La Lorraine, een bedrijf dat er jaarlijks met 15 procent op vooruit gaat. Hij ziet ons broodgedrag zelfs al in die richting evolueren. Ik beken. Op zondag kopen wij vier grote, lange, grijze, gesneden broden voor een hele week. Die proppen we in het vriesvak en zij komen er een voor een weer uit. Maar helaas, alle wentelteven ten spijt, een deel verdwijnt in de pedaalemmer.

Goed, de supermarkten dan. Als die diepvriesbrood gaan bakken, zullen ze aan het einde van de dag met veel minder gene hun afvalcontainers vullen, zo lees ik tussen de regels, die Guido Vanherpe tijdens Z-talk Goossens uitspreekt. Want, benadrukt hij, het afvalprobleem moet je steeds bekijken doorheen de hele keten. Van landbouwer tot bord. Net zoals je niet mag schieten op voedingsproducenten als het over ongezonde voeding gaat. Leer deftig eten, dat wil zeggen gevarieerd, en uw lichaam zal stralen, zo horen we bij elke topman van een voedingsbedrijf.

Guido Vanherpe eet zijn eigen brood, zo vertelt hij. Of hij thuis eten weggooit ben ik vergeten te vragen. Wat ik vooral van hem onthoud is zijn charisma. En dat hij niet naar verse pistolets ruikt. Wat me ook zal bijblijven is zijn authentieke wil om het goed te doen. Als ondernemer, als een man met verantwoordelijkheden. De uitstervende warme bakker zal mogelijk misprijzend naar dit interview luisteren, als hij tenminste geen patisserie staat te versieren dit weekend. Maar tijden veranderen. Ook in de broodwereld. Uw kleine huishoudfrustratie van de komende jaren? Kruimels in het vriesvak.

Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine, is dit weekend te gast bij Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content