Ludo Dosogne

Theater: Terra Nova, CREW

Ludo Dosogne Ludo Dosogne volgt voor Knack de 65e editie van het Festival van Avignon.

Futuristisch theateravontuur van Crew plaagt de zintuigen.

Avontuurlijke theaterfreaks spoeden zich als de bliksem naar de Chartreuse van Villeneuve-les-Avignon, waar ze zich kunnen onderdompelen in een spannend en baanbrekend experiment van Crew.

Dit Vlaams artistiek collectief, dat dertien jaar geleden door tekenaar en multimediarealisator Eric Joris werd opgericht, volgt ook de ontwikkelingen in de neurologische wetenschappen op de voet. In ‘Terra Nova’ gaat een groot deel van de aandacht uit naar het brein. Op de rug van elke toeschouwer wordt een opengeklapte laptop vastgegespt, die in verbinding staat met de hoogtechnologische apparatuur op het hoofd. Ogen en oren worden afgesloten van de buitenwereld. De vooraf opgenomen geluiden en videobeelden, die een deelnemer te zien krijgt, kunnen hem zodanig in verwarring brengen dat hij zich met een virtueel personage identificeert. Een leger hulpvaardige, maar ook plagende assistentes, die zo lijken weg gestapt uit een SF film of een futuristische strip, moet verhinderen dat het fout loopt met de toeschouwers, die hun oriëntatievermogen zijn kwijt gespeeld.

Sisyphus revisited

‘Terra Nova’ was ook de naam van het schip, waarmee de Britse marineofficier Robert Falcon Scott precies honderd jaar geleden een expeditie naar de zuidpool ondernam. Maar de weersomstandigheden zaten niet mee. De boot liep averij op en de meegevoerde Siberische pony’s stierven van de kou. De meeste passagiers haalden de eindmeet niet. Toen R.F. Scott, volledig uitgeput, bij aankomst vaststelde dat de Noor Roald Amundsen hem te vlug af was geweest moest hij eerloos de terugreis aanvatten. Maar ook hij zou net als al de nog resterende expeditieleden omkomen. Over zijn ambities, de vele catastrofes en de twijfel aan zichzelf bericht hij uitgebreid in zijn dagboek. In de tekst, die Peter Verhelst hieruit distilleerde en die door Robby Cleiren en Stef De Paepe als aanloop tot het hoogtechnologisch theaterexperiment wordt verklankt,, wordt dit scepticisme nog uitvergroot: ‘Het zou kunnen dat Antarctica alleen maar in ons hoofd bestaat. Het zou dan de vorm hebben van ons hoofd.’ Het verhaal van Scott dient als basis om uit te weiden over de mens, die illusies najaagt: hij kent niet eens zichzelf , maar verbruikt net als Sisyphus al zijn krachten zonder dat het einddoel wordt bereikt.

Strenge hoofdassistente

Omwille van praktische redenen kunnen slechts 55 toeschouwers per voorstelling worden toegelaten. Zij worden meteen in vijf groepen ingedeeld, die het literaire, het theatrale, het choreografische en het experimentele luik in een verschillende volgorde krijgen voorgeschoteld. Elf assistentes in bruine werkkledij stonden onze groep op te wachten aan rechtopstaande tafels, waarin laptops waren geïntegreerd. Vooraleer een draagbare computer op mijn rug werden gehesen, trachtte mijn assistente een wit slabbetje over mijn voorhoofd en mijn neus te schuiven. Om de beelden van de videobril zo perfect mogelijk te aanschouwen mocht geen buitenlicht worden doorgelaten. Uit de koptelefoon klonken mysterieuze geluiden, die evolueerden naar rouwmuziek. Nadat een strenge hoofdassistente naar mijn leeftijd had gepeild bleek dat ik virtueel al gestorven was. In horizontale ligging werd ik in een diepe kuil neergelaten. Vervolgens werd ik door een hele stoet treurende nabestaanden bedolven onder de bloemen tot de volledige duisternis intrad.

De hoofdassistente eist van haar gevolg een strenge discipline. Haar non-verbale instructies hebben veel weg van een choreografie. We kunnen ook de experimenten, die Crew voor de andere groepen in petto heeft, vanuit verschillende perspectieven bijwonen. Telkens blijkt dat wordt gejongleerd met visuele griezeleffecten, die worden aangevuld met live ingrepen van de assistentes. We hebben echter niemand horen gillen of angstig zien wegkruipen. Dat er in het aangereikte beeldmateriaal geen rechtstreekse verwijzingen waren naar de hachelijke zuidpoolexpeditie van Robert Falcon Scott is een gemiste kans.

Ludo Dosogne

In Chartreuse Villeneuve-les-Avignon tot 14/7 om 15 en 18u30

Kortrijk, Buda 1-3/12

Brussel, Kaaitheater, 17 tot 19/2

Gent, Vooruit 30/5 tot 3/6

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content