Wat we online lezen onthouden we niet

Studeren via het internet is niet bevorderlijk voor het opslaan van nuttige informatie.

Het is zo gemakkelijk, iets opzoeken op het internet. Het wordt ook steeds meer een bron van studiemateriaal.

Maar blijkbaar is dat niet zo’n goed idee, want volgens de International Journal of Education Economics and Development wijst een studie uit dat driekwart van een pak onderzochte studenten weinig onthoudt van wat hij of zij op het internet heeft gevonden. Dat impliceert echter niet dat het resterende kwart er wel voordeel uithaalt, want dat onthield NIETS van wat er gelezen was.

De universiteitsstudenten van vandaag worden ondertussen graag de ‘digitale inboorlingen’ geheten, omdat ze de eerste generatie is die haar leven lang met computers is omgegaan. Maar de vraag begint zich op te dringen of dat wel zo’n goede zaak is. Er waren al langer twijfels over de kwestie of veelvuldig surfen bevorderlijk is voor een kritische opstelling ten opzichte van informatie. Als nu blijkt dat die informatie ook niet lang in het hoofd bewaard blijft, is er een extra probleem.

De onderzochte studenten waren wel uitzonderlijke veelgebruikers van het internet. Misschien krijgen ze gewoon té veel informatie binnen om efficiënt te kunnen bewaren. De studie besloot dat het in ieder geval wenselijk is de problematiek dieper te ontleden. Want het kan niet de bedoeling zijn dat digitale inboorlingen met minder kennis dan de vorige generaties het beroepsleven instappen. (DD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content