Operatoren werken aan digitale simkaarten

© iStock
Bruno Leijnse
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Digitale simkaarten zouden de distributie van simkaarten goedkoper en eenvoudiger maken. Ze zijn ook gewoon nodig voor het ‘internet van de dingen’.

Wearables en geconnecteerde auto’s tonen hoe onpraktisch het huidige distributiemodel van simkaarten is. Het is de operator die de sim-kaart aankoopt bij de fabrikant en aan de gebruiker levert voor activatie. Dat is om allerlei redenen moeilijk vol te houden als het gaat om simkaarten voor zeer kleine of gesloten apparaatjes, zoals bij wearables vaak het geval is. Natuurlijk kan de operator de simkaart rechtstreeks leveren aan de fabrikant, maar dan moet die voorraadlijnen bijhouden per operator. De oplossing ligt voor de hand. Een virtuele simkaart inbouwen die via software wordt gekoppeld aan de operator en de klant.

Twee jaar en zeventienduizend uren ontwikkeling later is een werkgroep van simkaart-fabrikanten en operatoren klaar met een eerste versie van de nieuwe simstandaard, die “embedded sim” of eSIM zal heten.

Ruim 40 operatoren, simfabrikanten en hard- en softwarebouwers ondersteunen de specificatie. Zelfs Apple, hoewel de GSMA-werkgroep toegeeft dat zij de productontwikkeling van Apple niet bepalen.

“Vandaag kan je je apparaatje kiezen. Je kan je operator kiezen. Die vrijheid willen we bewaren in de nieuwe wereld. We willen dat de gebruiker de controle houdt over wat hij gebruikt en met welk abonnement”, zei Jean-Christophe Tisseuil, verantwoordelijk voor simtechnologie bij de GSMA.

Volgens Philippe Lucas van Orange wordt de eSIM een revolutie in het leveren van sims aan de klanten. “Vandaag bestel je een sim online in 5 minuten en vervolgens wacht je 5 dagen tot ze met de post in de bus zit”, zei hij. Met de eSIM zal dat volledig digitaal kunnen gaan.

Hetzelfde geldt ook voor het veranderen van operator. Er zal geen simkaart meer moeten worden opgestuurd en verwisseld. Medialaan hoopt stilletjes al dat dat zal kunnen als het de Jim Mobile klanten van Base overneemt, zoals de overnameovereenkomst toont.

Hardwarecomponent blijft

Tegelijk willen de operatoren de baas blijven over hun sim. De sim is één van de cruciale zaken die hen onderscheid van de Googles en Facebooks. Het wordt ook geen virtuele sim in de zin dat hij alleen uit software bestaat. “Het is een stuk veilige en inbraakbestendige hardware. Veiligheid is superkritisch”, zei Carsten Ahrens van Giesecke & Devrient, één van de grote simleveranciers. Aan die eSIM zullen de operatoren dan een eigen profiel koppelen.

De GSMA toonde een eerste gebruikerscase met de hulp van de Gear S2 van Samsung, het eerste consumentenapparaat waarin een eSIM is ingebouwd. De GSMA toonde een gebruiksvoorbeeld dat met een voucher werkt. Die bon, die gewoon papier kan zijn, bevat het serienummer en de pincode van de simkaart, net zoals nu. Nieuw is de QR-code op de voucher die de link is met het profiel dat de operator op de eSIM in de Gear S2 wil installeren.

Je scant de QR-code met je smartphone en je stuurt het profiel via de Gear Manager app naar de Gear. De Gear herstarten, de pincode invoeren en je hebt een Gear S2 waarmee je mobiel kan bellen.

Volgens GSMA worden ook andere procedures bekeken.

Nog losse einden

De eerste versie van de nieuwe standaard, die bedoeld is voor consumententoepassingen, dateert van eind december. In juni wordt een tweede versie verwacht. Tal van losse einden blijven nog. Zo is de vraag hoezeer de operatoren hun eigen ‘backend’ informatica moeten aanpassen en of het systeem ook voor de huidige simkaarten kan worden gebruikt. Vijay Perumbeti, uit de standaardisatieorganisatie van AT&T, gaf toe dat er nog geen antwoord is op de vraag wat er moet gebeuren als er iets misgaat met het profiel op de simkaart in het apparaat. Moet je dan het apparaat weggooien of kan het profiel hersteld worden?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content