MySpace plant triomfantelijke terugkeer

Het ooit zo populaire maar daarna dood gewaande MySpace gaat in het offensief tegen Facebook, onder impuls van investeerder Justin Timberlake. De nieuwe look oogt veelbelovend.

MySpace legde medio de jaren 2000 de fundamenten voor wat we later ‘social networking’ zijn gaan noemen. Het was de virtuele ontmoetingsplaats bij uitstek voor gebruikers om muziek, filmpjes en foto’s te delen met gelijkgestemden, en een heuse gratis marketingtool voor muzikanten, filmmakers en acteurs. Even lokte MySpace zelfs meer bezoekers dan Google en YouTube.

Maar toen Facebook ten tonele verscheen, werd MySpace resoluut naar de achtergrond verdrongen. Bijgevolg zette het NewsCorp van mediamogul Rupert Murdoch het platform vorig jaar in de etalage. Een groepje investeerders, met de popster Justin Timberlake als uithangbord, nam MySpace onder zijn hoede, en plant nu een triomfantelijke terugkeer van het platform. Het zopas onthulde nieuwe, verrassend minimalistische design – dat wat weg heeft van Pinterest en Microsofts Metro-stijl in Windows 8 – spreekt alvast tot de verbeelding.

Of MySpace 2.0 opgewassen is tegen ingeburgerde sociale netwerken als Facebook en Twitter en muziekdiensten als Spotify en Deezer, zal uiteraard nog moeten blijken. Wanneer de nieuwe dienst precies uit de startblokken schiet is nog niet bekend. Wie er vlug bij wil zijn, kan zijn e-mailadres wel al achterlaten op new.myspace.com.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

VIND IK NIET MEER LEUK Vijf webdiensten die ooit onmisbaar leken, maar vandaag niet langer ‘geliket’ worden.

Second Life Dit virtual reality-game werd bij de start in 2003 lovend onthaald – grote merken openden er virtuele winkels, bioscopen en koffiehuizen, en bands als U2 gaven er virtuele optredens -, maar stierf daarna een stille dood. In 2010 telde Second Life wereldwijd nog maar een schamele 1,4 miljoen actieve gebruikers.

Altavista
Een zoekmachine annex portaalsite, die de mogelijkheid om op volledige frasen te zoeken introduceerde. Altavista floreerde in de jaren ’90, maar het verpulverende succes van Google zorgde ervoor dat eigenaar Yahoo er in 2010 de stekker uit trok.

Netscape NavigatorNetscape Navigator was ooit de dominantste webbrowser, tot het de ‘browseroorlog’ verloor tegen Microsofts Internet Explorer. In 2008 werd de Navigator opgedoekt.

ICQ De voorloper van MSN Messenger, die de instant messaging-technologie eind jaren ’90 bij het grote publiek bekend maakte. ICQ bestaat nog wel – ook in mobiele vorm -, maar wordt dezer dagen, net als MSN, overschaduwd door Facebook en co.

Ping
Dit op muziek gerichte sociale netwerk van Apple had een succes kunnen worden, aangezien het ingebed zit in ’s werelds belangrijkste muziekdienst, iTunes. Maar de interactie is te beperkt, en er zat geen grootschalige marketingmachine achter. Vanaf 30 september zal Ping dan ook niet langer deel uitmaken van iTunes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content