Knacklezers testen experimentele hybrides

Morgen testen 20 Knacklezers op het circuit van Andenne 15 hybride wagens, waaronder enkele heel experimentele modellen.

De 20 Knacklezers mogen niet alleen die hybrides uittesten, ze krijgen eerst ook een slipcursus en een opleiding ‘eco-rijden’. Of “verstandig remmen en gas geven”, zoals Knack-medewerker Urbain Vandormael het noemt. Hoe verstandig de proefkonijnen dat deden, leest u op 21 septemberin Knack Extra.

Voor deze Knack Extra staat de commotie over elektrische wagens en hybride technologieën als vervangingsvermogen centraal, legt Urbain Vandormael uit. “De industrie laat uitschijnen dat die evolutie vlot loopt, maar toch kon minder dan de helft van de aangeschreven autoconstructeurs ons een testmodel sturen.”

Er is volgens Vandormael dus een grote kloof tussen wat gezegd wordt en wat werkelijk is. “Die batterijtechnologie staat nog niet helemaal op punt. Je kunt zogezegd 80 tot 100 kilometer rijden met je batterij. Maar dat is in ideale omstandigheden: als het koud is of je plankgas geeft, kom je maar 40 à 50 kilometer ver.”

Anders gaan rijden

Daarmee is meteen ook een belangrijk punt gemaakt, aldus Vandormael: “We moeten op een compleet andere manier gaan rijden met deze wagens. Plankgas geven valt niet meer te rijmen met deze technologie.”

Vandaar dat de Knacklezers eerst een opleiding zuinig rijden krijgen, weet Vandormael. “Door verstandig te remmen en gas te geven, kun je zo’n vijf à tien procent verbruikswinst boeken. Dat resultaat behalen met technologische verbeteringen kost heel veel geld.”

Experimenteren met Mercedes’ waterstofmotor

Na die ‘Eco-drive’-opleiding en een slipcursus, mogen de Knacklezers de 15 hybride wagens testen. En daar zitten enkele exclusieve, want nog experimentele, wagens tussen. “Mercedes brengt vanuit Duitsland – in een afgesloten vrachtwagen – een compleet experimenteel model met waterstofmotor over. Die wagen zou pas over een jaar of vier uitkomen.” En er is de Opel Ampera (foto), die 500 kilometer zou kunnen rijden met een volle batterij. Die komt eind dit jaar op de markt, geeft Vandormael nog mee. (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content