Lemmens promoveert aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over gameverslaving. Hij deed hiervoor onderzoek bij 851 jongeren tussen 12 en 18 jaar.

Het zijn vooral eenzame jongens met een laag zelfbeeld en weinig sociale vaardigheden die verslaafd geraken aan games. Door de verslaving blijft er nog minder aandacht over voor school, werk, familie en relaties. Er ontwikkelen zich negatieve gevoelens, die de gamer ontvlucht in een virtuele wereld waar beloning en succes altijd binnen bereik zijn. Hij verwaarloost sociale contacten, de problemen in het echte leven worden steeds groter en de gamer steeds meer geïsoleerd.

Prikkelbaar

Volgens Lemmens resulteert die spiraal uiteindelijk in problemen op school of met de ouders. De gamer moet afkicken, en dat leidt tot prikkelbaarheid en agressief gedrag in situaties waarin hij niet kan spelen.

Lemmens stelt zo dat de verslaving op zich het agressieve gedrag uitlokt, en niet de hoeveelheid geweld die in de spelletjes voorkomt.

Lemmens promoveert aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over gameverslaving. Hij deed hiervoor onderzoek bij 851 jongeren tussen 12 en 18 jaar. Het zijn vooral eenzame jongens met een laag zelfbeeld en weinig sociale vaardigheden die verslaafd geraken aan games. Door de verslaving blijft er nog minder aandacht over voor school, werk, familie en relaties. Er ontwikkelen zich negatieve gevoelens, die de gamer ontvlucht in een virtuele wereld waar beloning en succes altijd binnen bereik zijn. Hij verwaarloost sociale contacten, de problemen in het echte leven worden steeds groter en de gamer steeds meer geïsoleerd. Prikkelbaar Volgens Lemmens resulteert die spiraal uiteindelijk in problemen op school of met de ouders. De gamer moet afkicken, en dat leidt tot prikkelbaarheid en agressief gedrag in situaties waarin hij niet kan spelen. Lemmens stelt zo dat de verslaving op zich het agressieve gedrag uitlokt, en niet de hoeveelheid geweld die in de spelletjes voorkomt.