Foursquare

Als u er echt op staat dat iedereen weet waar u de hele dag uithangt, installeert u Foursquare op uw smartphone

Als u er echt op staat dat iedereen weet waar u de hele dag uithangt, installeert u Foursquare op uw smartphone. Dit appje laat niet alleen op Google Maps zien waar u zich bevindt, maar houdt ook nog eens bij hoe vaak u op die plaats ‘incheckt’. En deelt dat alles vervolgens via zijn eigen sociale netwerk, via Facebook of Twitter. De mobiele dienst is pas live sinds 2009, maar inchecken op Foursquare is ondertussen wereldwijd al een begrip geworden, met 10 miljoen geregistreerde gebruikers en drie miljoen geregistreerde check-ins per dag. De handeling die daarvoor nodig is – op basis van uw locatiegegevens de plaats waar u zich bevindt selecteren uit een aantal opgelijste points of interest – is zo eenvoudig dat het een soort spelletje is geworden. Wie het grootste aantal bezoeken aan een bepaald oord op zijn naam heeft staan, wordt daar tot nader order mayor of burgemeester van. En sowieso leveren check-in punten en badges op (zoals ‘avonturier’ voor uw eerste tien check-ins, of ‘barista’ als u incheckt in vijf verschillende Starbuckskoffiehuizen).

De oprichters van Foursquare, New Yorkers Dennis Crowley en Naveen Selvadurai, plaatsen geen advertenties in hun nochtans volledig gratis aangeboden dienst. In plaats daarvan bieden ze lokale handelaars (die eveneens volledig gratis hun etablissement op de Foursquarekaart mogen zetten) de mogelijkheid om een betalend abonnement te nemen, zodat ze ook toegang krijgen tot het aantal bezoekers dat zich bij hen aanmeldt en incheckers promoties kunnen aanbieden op basis van het aantal keer dat ze langskomen. Verder kunnen grote merken (zie Starbucks, maar ook de Amerikaanse krant The New York Times) branded badges uitdelen.

Foursquare heeft zijn eigen sociale netwerk uitgebouwd, met eigen profielpagina’s en vriendenverzoeken, maar de meldingen kunnen ook worden gekoppeld aan de Facebook- of Twitterpagina van de gebruiker. Facebook lanceerde ondertussen een check-inmogelijkheid in zijn eigen mobiele app, waardoor het zich als een directe concurrent van Foursquare opwerpt. ‘Inchecken met Foursquare is, net als twitteren, een reflex’, zegt Sigrid Dufraimont. (Er zit een belangrijk competitie-element in, door de badges en de punten die je krijgt, maar het heeft ook een belangrijke sociale functie: bezoekers van bepaalde Foursquarehotspots kunnen ook tips aan elkaar doorgeven. Zoals gerechten die in een bepaald restaurant echt een aanrader zijn.’

Foursquare
Platform: iOS, Android, Windows Phone 7, BlackBerry Prijs: gratis

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content