Flipboard

De app die Mike McClure voor iPad lanceerde, bundelt niet alleen nieuwsverhalen in een soort magazine, met een mooi lettertype, een niet te drukke interliniëring en een leesplezier bevorderende bladspiegel, maar betrekt die verhalen ook van een niet zo voor de hand liggende bron: de Facebook-, Twitter- en LinkedIn-meldingen van vrienden, die dus het wel erg persoonlijke ‘nieuwsoverzicht’ van het moment vormen.

‘De toekomst van het web zal meer lijken op die van gedrukte media’, zei Flipboard-ceo Mike McClure onlangs tijdens de Web 2.0-conferentie in San Francisco. ‘Onze industrie is goed geworden in het maximaliseren van elke vierkante centimeter op het scherm, opdat er zoveel mogelijk doorgeklikt wordt. Maar tegelijkertijd hebben we de ziel eruit gewerkt. De ziel van een website is de inhoud, en die wordt tot kleine blokjes herleid.’

Internetnieuws wordt immers niet altijd mooi gepresenteerd: nieuwssites zijn druk, en geven niet de lekker-uitzakkenleeservaring van een magazine. En daar wilde McClures bedrijf wat aan doen. De app die het voor de iPad lanceerde, bundelt niet alleen nieuwsverhalen in een soort magazine, met een mooi lettertype, een niet te drukke interliniëring en een leesplezier bevorderende bladspiegel, maar betrekt die verhalen ook van een niet zo voor de hand liggende bron: de Facebook-, Twitter- en LinkedIn-meldingen van vrienden, die dus het wel erg persoonlijke ‘nieuwsoverzicht’ van het moment vormen. Persoonlijke opmerkingen van vrienden staan zo naast inhoud van 50 mediapartners, zoals Wired, The New York Times, CNN en de BBC.

Natuurlijk hebben niet al uw Facebookvrienden of Twittercontacten iets nieuwswaardigs te vertellen: zeurpieten die ’s ochtends of ’s avonds iedere treinvertraging op hun Facebookstatus moeten melden, of mensen die op hun LinkedInpagina tijdens de zoektocht naar een nieuwe job verwoed hun kwaliteiten als medewerker etaleren, staan niet zo mooi naast een New York Times-analyse van de val van het Khaddafiregime in Libië. Maar dat hoeft u gelukkig niet te pikken. ‘Flipboard levert heel dynamische mogelijkheden om precies aan te passen welke berichten van sociale netwerken je in het nieuwspakket wilt, en welke niet’, zegt Thomas Van Sundert. ‘Vind je Facebook sowieso niet interessant voor je nieuwsdieet? Dan vliegt het eruit. Hebben bepaalde Facebookvrienden geregeld iets interessants te vertellen, maar andere helemaal niet? Eruit met die laatste.’

Flipboard
Platform: iOS (iPad) Prijs: gratis

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content