Facebookgebruikers delen te veel met te veel mensen

© Reuters

Facebook telt steeds meer gebruikers die ook steeds meer informatie delen. Té veel informatie, volgens velen.

Een infografiek van Online Education.net vat verschillende onderzoeken samen en geeft weer wat Facebookgebruikers delen en hoeveel. Een berichtje over het vertrek naar een tropisch land, en dus de aankondiging dat het huis onbewoond zal zijn. Of verhalen over een heel wilde nacht, beladen met liters alcohol. Alles kan.

‘Too much information’

90% van de ondervraagde gebruikers zegt dat mensen die Facebook gebruiken te veel informatie delen. Ondanks dat besef blijven ze in slechte gewoontes hervallen. De meest gedeelde persoonlijke informatie is de geboortedatum, de gezondheid en het liefdesleven.

Wat de activiteiten betreft, delen de Facebookgebruikers vooral uitstapjes – en het precieze tijdstip ervan – en verhalen over alcoholgebruik. Niet ongevaarlijk, want bijna 80% van gearresteerde inbrekers in het Verenigd Koninkrijk geven toe dat hun collega’s wel eens sociale netwerken gebruiken bij hun voorbereidingen.

De gebruikers gaan echter niet zo ver dat ze informatie over kredietkaarten of rijbewijzen posten. Bijna zes op de tien mensen houden ook hun telefoonnummer privé. De helft is echter bereid om die informatie toch prijs te geven aan bedrijven, in ruil voor kortingen.

Privacy

Gevoelige of persoonlijke informatie delen is niet zonder gevaar, maar kan gecontroleerd worden door strenge privacy-instellingen. Daar loopt het echter ook nog vaak fout. 20% van de ondervraagden gebruikt de instellingen gewoon niet. Bijna een derde deelt zijn prikbord ook met vreemden en maar liefst zes op de tien geven toepassingen een volledige inkijk in hun informatie.

Bovendien zijn veel gebruikers bezorgd over wat andere mensen – vrienden – over hen posten op Facebook. Blijkbaar delen sommige Facebookers ook te veel informatie over andere mensen dan zichzelf.

Even goed als seks

Er moeten goede redenen zijn waarom mensen zo veel informatie delen op Facebook, toch? De onderzoeken onderscheiden er alvast drie: het is leuk, de gebruikers zijn over hun toeren en/of ze zijn enthousiast.

Een studie van de Universiteit van Harvard stelt dat informatie delen over zichzelf dezelfde voldoening geeft als voedsel of seks. Wanneer gebruikers bovendien over hun toeren zijn, kan Facebook werken als een coping mechanisme, zegt een studie van de universiteit in Pennsylvania. Zijn de gebruikers ten slotte enthousiast over iets, dan zijn ze sneller geneigd om de informatie te delen met hun vrienden, aldus dezelfde universiteit. (GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content