Computergestuurd knuffelen in een ‘parachuteharnas’

Wetenschappers en techneuten over de hele wereld werken hard aan technieken om digitaal contact ‘menselijker’ te maken.

Wetenschappers en techneuten over de hele wereld werken hard aan technieken om digitaal contact ‘menselijker’ te maken. Japan lanceerde na 5 jaar onderzoek een prototype robot die afstanden moet overbruggen en fysieke sensaties toevoegt aan cybercontact.

De kern van de iFeel_IM! (“I feel therefore I am”) is een soort ‘parachuteharnas’, dat voor de gelegenheid verrijkt is met allerlei sensoren, motoren en luidsprekers. Zo kan de robot lichamelijke ervaringen als een knuffel, hartslag, of vlinders in de buik nabootsen. Op die manier krijg je de mogelijkheid om gevoel over te brengen dat het niveau van een emoticon overstijgt.

De robot is getest bij spelers van Second Life, een virtuele wereld waarin spelers hun eigen looks, carrière en leefomgeving kunnen ontwerpen. En waarin het menselijk contact sowieso nogal, euhm, fysiek blijkt te zijn. Wanneer de spelers met elkaar praten, vertaalt de iFeel_IM! voorgeprogrammeerde zinnen in de bijhorende emotie. “Leuk je te zien!” wekt kriebels rond de maagstreek op en een virtuele omhelzing haalt de riempjes om je lichaam wat strakker aan.

Volgens de makers zal de iFeel_IM! straks jassen en truien omturnen in computergestuurde knuffelaars.

Tina Stroobandt / Jusbox.be


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content