Alles over Apache

Klokkenluider Reynders dient klacht in bij federaal parket voor doodsbedreigingen

Nicolas Ullens, de voormalige inspecteur van de Staatsveiligheid die klacht indiende tegen MR-vicepremier Didier Reynders en diens rechterhand Jean-Claude Fontinoy, heeft nu bij het federaal parket klacht ingediend voor doodsbedreigingen en belaging. Dat meldt nieuwssite Apache en het nieuws wordt bevestigd door de advocaat van de man, meester Alexis Deswaef. De klacht is gericht tegen Reynders en Fontinoy, de chef enquêtedienst van het Comité I en vertrouwelingen van Didier Reynders binnen de Staatsveiligheid.

Belgische IS-vrouwen vertrokken uit Syrisch kamp met hulp van mensensmokkelaars

Zes vrouwen van Belgische IS-strijders zijn recent uit het Koerdische kamp Al Hol ontsnapt via mensensmokkelaars. Dat zegt Heidi De Pauw van Child Focus. Professor Gerrit Loots, die de situatie in de kampen van nabij opvolgt, bevestigt dat een aantal Belgische IS-vrouwen het kamp heeft verlaten. Dat schrijft Apache op zijn website.

Alain Mathot (PS) verdacht van witwasoperatie bij aankoop Thaïse luxevilla

PS-Kamerlid en voormalig burgemeester van Seraing Alain Mathot wordt ervan verdacht geld te hebben witgewassen via de aankoop van een luxevilla op een Thaïs eiland. Dat schrijven Apache en Le Vif/L'Express. Het Luiks parket-generaal startte een onderzoek naar de oorsprong van de geldmiddelen voor de aankoop van de villa waar Mathot 475.000 euro voor betaalde.

Zeker 22 mensen van lijst-Kucam zijn te laat met asielaanvraag

In de zogenaamde visa-affaire rond Mechels N-VA-gemeenteraadslid Melikan Kucam blijkt dat 22 van de mensen die een humanitair visum kregen via zijn lijst te laat zijn met hun asielaanvraag. Hun jaar wachttijd is verlopen. Hoe dan ook ziet het ernaar uit dat Theo Francken onjuiste informatie heeft verstrekt.

Wat liep er mis met de bijdragen van Peter Blasic?

Freelancejournalist Peter Blasic publiceerde sinds 2012 ruim vierhonderd artikels in bekende Nederlandse bladen en online media. De man is door journalisten van De Groene Amsterdammer ontmaskerd als een oplichter en journalistieke fraudeur. Blasic publiceerde vorig jaar ook zes artikels op Knack.be en Weekend.be. Uit eigen onderzoek blijkt dat Blasic bepaalde bronnen die hij in die artikels citeert nooit heeft gesproken en een aantal anonieme getuigen wellicht heeft verzonnen. De man was eerder ook aan de slag voor MO* en de website Apache.