Steeds meer storingen aan wisselverwarming op het spoor

(Belga) In het eerste kwartaal van van dit jaar waren er 12 incidenten door storingen aan de verwarming van de wissels op de sporen. Dat zijn er al meer dan in heel 2012. Het aantal uur vertraging door die storingen is ook al een veelvoud van de voorbije jaren. Dat blijkt uit een vraag van Open Vld-senator Guido De Padt aan minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille.

Het Belgische spoorwegnet telt ongeveer 10.300 wissels. Daarvan zijn er 8.225 verwarmd. Maar de verwarming van de wissels durft al eens te haperen en dat leidt tot vastgevroren wissels. Die vastgevroren wissels leiden op hun beurt dan weer tot vertragingen. Uit cijfers van PS-minister Labille blijkt nu dat er in de eerste drie maanden van dit jaar 12 incidenten waren door storingen aan de wisselverwarming. Die storingen hebben ruim 2.600 minuten of 43,5 uren vertraging veroorzaakt. Dat is een gemiddelde van een half uur vertraging per dag. Ter vergelijking: in heel 2012 waren er maar 11 incidenten. Toen waren er ook maar 700 minuten vertraging of omgerekend gemiddeld 2 minuten per dag. In 2011 waren er zelfs maar 8 incidenten. Volgens minister Labille werkt de NMBS aan een nieuw winternoodplan-dienstregeling waarbij gefocust zal worden op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Volgens de PS-minister zal in dat noodplan gewerkt worden met een “eenvoudigere treindienst” met daarbij minder lange trajecten. Reizigers die lange afstanden afleggen, zullen bij streng winterweer wellicht vaker moeten overstappen. “Uiteraard zal dit zorgen voor langere verplaatsingstijden”, waarschuwt senator De Padt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content