‘Spotify dreigt de nieuwe Snapchat te worden’

'Spotify is vandaag hét platform van de muziekindustrie, maar de concurrentie heeft meer technologische kennis.' © Getty Images

Spotify ging dit jaar naar de beurs. Tom Simonts, financieel econoom bij KBC, ziet een goed product, maar vreest voor de toekomst op lange termijn.

3 april 2018

De Zweedse streamingdienst Spotify debuteert op de beurs van New York. Met een startprijs van 166 dollar per aandeel is het bedrijf net geen 30 miljard dollar (26,6 miljard euro) waard.

Tom Simonts: Over het product kun je weinig slechts zeggen. Maar de financiering ervan steunt op abonnementenverkoop en op samenwerking met artiesten: Spotify kan dus alleen maar groeien door meer artiesten op te tekenen en zo meer abonnementen te verkopen. Hoe meer ze groeien en winst maken, hoe meer artiesten een betere vergoeding zullen vragen. Daardoor is Spotify voor honderd procent overgeleverd aan de gratie van artiesten. Tegelijk beseffen die artiesten ook dat ze niet zonder een succesvol Spotify kunnen.

Spotify is de pionier, maar intussen zijn er ook Apple Music en YouTube Music. Overleven de Zweden die concurrentie?

Simonts: Er is het risico dat Spotify de Snapchat van de muziekindustrie wordt (Snapchat was immens populair totdat Instagram, een Facebookdochter, de belangrijkste functies kopieerde, nvdr). Google en Apple hebben diepere zakken. En ze hebben ook een platform om gebruikers bij zich te houden. Spotify is voor gebruikers een keuze. Bij Apple of Google heb je vaak al andere diensten: dan neem je hun muziekaanbod er sneller bij.

Spotify is voor honderd procent overgeleverd aan de gratie van artiesten.

Is het een probleem dat Spotify alleen maar muziek streamt? Zoals Netflix alleen maar films en series streamt?

Simonts: Het verschil is dat Netflix op een gegeven moment veel heeft geïnvesteerd in eigen content. Spotify zou iets vergelijkbaars kunnen doen en zelf artiesten in huis halen. Maar ook dat is geen evidentie, want dan kun je verwachten dat andere artiesten klagen en hun deel van de winst eisen.

Vijftien jaar geleden opende Apple zijn digitale muziekwinkel. Heeft streaming het definitief gewonnen van mp3?

Simonts: Zeker kun je dat niet zeggen, maar de trend van mp3’s kopen tegenover muziek streamen is dalende. Al is er vandaag ook meer digitale radio, kanalen die inzetten op één genre.

Zal de technologie onze muziekconsumptie nog verder bijsturen?

Simonts: Streaming zal blijven, maar ik verwacht wel een invloed van 5G, dat er binnenkort aankomt, en spraakassistenten als Siri. Nu moet je opletten met je dataverbruik als je in de wagen connecteert. Binnen drie tot vijf jaar heb je veel meer datavolume, een netwerk dat die data snel kan leveren en een spraakassistent. Dan vraag je Siri of Google Assistant om de beste nummers van Sepultura of het laatste van Bart Kaëll. Voor de meeste gebruikers maakt het niet uit of Siri die nummers bij Apple, Amazon, Spotify of elders haalt.

Google en Apple hebben hun eigen digitale assistent. Betekent dat dat Spotify op lange termijn niet zal overleven?

Simonts: Ik wens ze alle succes, maar overleven vereist ook een aantal lucky shots. Spotify is vandaag onmiskenbaar het platform bij uitstek van de muziekindustrie, maar de concurrenten hebben veel meer kennis van technologie en klanten winnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content