Video | Nieuws

Slagbomen op hol in Haacht

Opmerkelijk tafereel gisteravond aan de overweg in de Wakkerzeelsestraat in Haacht. Ruim een uur lang gingen de slagbomen constant open en dicht. Oorzaak was een storing aan het toestel dat detecteert of er treinen aankomen. “De storing zorgde ervoor dat het toestel de ene keer wel, de andere keer geen trein detecteerde. Daardoor gingen de slagbomen telkens open en dicht”, legt Thomas Baeken van Infrabel uit. De storing begon rond 21 uur en ruim een uur lang konden er geen auto’s over de spoorweg. “Tegen 22u18 kon een specialist het probleem oplossen en kon het verkeer weer door.” Tijdens zo’n storing treedt er een veiligheidsprocedure in, waardoor de treinen niet aan normale snelheid mogen passeren langs de overweg. “Zodra de storing binnenloopt, wordt iedereen op de hoogte gebracht. De treinen die daar rijden gaan dan stapvoets naderen, stoppen en claxonneren en dan pas traag voorbijrijden”, aldus Baeken. Bovendien stond het verkeerslicht wel degelijk op rood, en dat geldt als prioritair.

Opmerkelijk tafereel gisteravond aan de overweg in de Wakkerzeelsestraat in Haacht. Ruim een uur lang gingen de slagbomen constant open en dicht. Oorzaak was een storing aan het toestel dat detecteert of er treinen aankomen. “De storing zorgde ervoor dat het toestel de ene keer wel, de andere keer geen trein detecteerde. Daardoor gingen de slagbomen telkens open en dicht”, legt Thomas Baeken van Infrabel uit. De storing begon rond 21 uur en ruim een uur lang konden er geen auto’s over de spoorweg. “Tegen 22u18 kon een specialist het probleem oplossen en kon het verkeer weer door.” Tijdens zo’n storing treedt er een veiligheidsprocedure in, waardoor de treinen niet aan normale snelheid mogen passeren langs de overweg. “Zodra de storing binnenloopt, wordt iedereen op de hoogte gebracht. De treinen die daar rijden gaan dan stapvoets naderen, stoppen en claxonneren en dan pas traag voorbijrijden”, aldus Baeken. Bovendien stond het verkeerslicht wel degelijk op rood, en dat geldt als prioritair.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content