Ruim jaar vertraging voor nieuw ticketingsysteem De Lijn

(Belga) Het langverwachte nieuwe registratie- en ticketingsysteem (ReTiBo-systeem) bij De Lijn zal pas volledig klaar zijn tegen begin 2016. Dat is ruim een jaar later dan gepland. Vervoersmaatschappij De Lijn heeft daarover een nieuwe akkoord bereikt met THV Profa, de leverancier van het ReTiBo-systeem. De nieuwe overeenkomst is vrijdag ook bekrachtigd door de Vlaamse regering. De Lijn eist wel 1,2 miljoen euro aan boetes van de leverancier omdat die de afgesproken deadlines niet heeft gerespecteerd.

Er zijn al langer plannen bij De Lijn om het bestaande systeem met (magneet)kaarten te vervangen door een systeem met elektronische chipkaarten. Op die manier zou De Lijn precies kunnen weten hoeveel mensen de tram of bus nemen en zou er een einde kunnen komen aan de discussies over de reizigerscijfers van de vervoersmaatschappij. In augustus 2011 kreeg de Tijdelijke Handelsvereniging (THV) Profa de opdracht het nieuwe registratie-, ticketing- en boordcomputersysteem (ReTiBo) in te voeren. Profa moest onder meer 4.500 boordcomputers en 4.500 touchscreens installeren voor de chauffeurs en 12.000 apparaten voor het lezen van de chipkaarten (MOBIB-kaarten) van de reizigers. Daarnaast moesten alle reizigers ook een nieuwe MOBIB-kaart krijgen. Tegen eind dit jaar moesten alle voertuigen van De Lijn al uitgerust zijn met boordcomputers en tegen eind 2014 moest alles klaar zijn. Maar al vrij snel bleek dat de leverancier die deadlines niet of moeilijk zou halen. Zowel de ontwikkeling van de software als de uitrusting van de voertuigen liep vertraging op. De Lijn stelde de leverancier ook officieel in gebreke. Er was sprake van een mogelijke boete van 3,7 miljoen euro. Daarvan zal de vervoersmaaatschappij nu een deel, met name 1,2 miljoen euro, innen. Na intensief overleg is een nieuwe timing afgesproken. Bedoeling is dat alle voertuigen tegen midden 2015 (ipv eind 2013) zullen uitgerust zijn met het nieuwe systeem. Begin 2016 (ipv eind 2014) zullen alle reizigers van De Lijn hun MOBIB-chipkaart kunnen gebruiken. Die kaart moet ook compatibel zijn met de kaarten van andere openbaarvervoerbedrijven. Het bestaande en het nieuwe ticketsysteem zullen in een overgangsfase naast elkaar bestaan, maar bedoeling is dat het oude systeem in de loop van 2016 verdwijnt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content