Philippe Rogge

Recept voor een boeiende organisatie

Philippe Rogge Philippe Rogge is CEO van Microsoft België. Hij schrijft op geregelde tijdstippen opiniebijdragen voor Knack.be

Een recruteringshorizon die slechts reikt tot de leeftijd van 45 jaar is een luxe die dateert van voor de crisis. Die dagen komen niet meer terug.

Wij hebben ons kantoor in Zaventem zopas opnieuw ingericht. Gordijnen, behang, tafeltjes en stoelen, een canapé hier en daar. Thuis naar het werk gebracht, zeg maar. Het heeft wel iets. En onze medewerkers hebben er onmiddellijk hun draai in gevonden.

Onze medewerkers behoren voor een groot stuk tot wat men de Generation Y is gaan noemen; zij die geboren zijn tussen 1980 en 1995. Het zijn jongeren die opgegroeid zijn met computers en het internet; twee zaken die ook een groot deel van hun leefwereld uitmaken. Het internet opgaan is een even grote basisbehoefte als eten en drinken. En dat bepaalt ook meteen hun hele denken en leefwereld.

Zo hebben zij hebben zij lak aan hiërarchie: hun world is flat. Als je dat overbrengt op de werkvloer beseffen zij dat er een hiërarchisch/functionele opdeling is, maar zij verwachten van hun “baas” dat hij een gelijkgestemde is, die hen inspireert en met hen meedenkt op weg naar het gezamenlijke doel. Zij willen zich best engageren om dat doel zo snel mogelijk te bereiken, zonder teveel hindernissen onderweg, zelfs als die hindernis “de baas” zelf blijkt te zijn. Die Y-ers werken om te leven en niet andersom.

Dat heeft bepaalde consequenties. Zo zijn ze best bereid om tijdens hun privé-uren te werken op voorwaarde dat zij hun privé ook naar het werk mogen brengen. Vandaar dus de gordijnen en de canapés. Maar ook Twitter en Facebook. En een koptelefoon op om tijdens het werk naar hun favoriete muziek te luisteren.

De komst van een nieuwe streamingdienst in eigen land is dan ook belangrijk nieuws voor hen. Belangrijk, net zoals het gebruik van een coole PC en smartphone. Dat zijn immers de toestellen waarmee zij hun identiteit kunnen manifesteren in hun digitale wereld. Zij houden er ook een werk/leven balans op na waarmee ze zich perfect in hun vel voelen.

Bedrijven houden maar beter rekening met deze kapitaalsintensieve groep jongeren. Het is voor hen belangrijk dat ze zich gerespecteerd voelen. Dat gevoel krijgen zij bij hun partner, hun vrienden en hun directe familieleden. Wil je als merk goed liggen bij hen pas je maar best je uitstraling aan met een blij, authentiek en gezond imago. Aan die voorwaarden willen ze je producten wel kopen.

Aan die voorwaarden willen ze ook voor jou komen werken. Een onderzoek van Insites Consulting vond dat niet minder dan een derde van de Millennials zich best een hele loopbaan voor dezelfde werkgever zien werken.

Daarboven zijn de jongsten onder hen (Generatie Z zoals Boenders en Ahlen die noemen) zich heel goed bewust van de economische crisis en de gevolgen daarvan. Zij worden ook wel eens de Babies van de Recessie genoemd. Zij zijn dynamisch, interactief en bereid om uitdagingen aan te gaan. Op voorwaarde dat ze een boodschap hebben aan jouw organisatie.

Het zijn net die profielen waar veel bedrijven naar op zoek zijn. Dus maak dat je organisatie getuned is op hun leefwereld. Daar bedoel ik dan niet louter de gordijntjes en canapés mee. En spreek hen aan via de kanalen die zij gebruiken. Het internet dus. En de sociale media. Vier jaar geleden al schakelde het reclamebureau Duval Guillaume zijn recruteringspolitiek volledig over op LinkedIn.

In een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk gedaan door een firma in bedrijfspsychologie zeggen 56% van de bedrijfsleiders dat zij wel eens de sociale media raadplegen om hun potentiele kandidaten te screenen, hoewel meer dan een kwart van hen toegeeft dat zijzelf zich daar ongemakkelijk bij zouden voelen.

Advies van de bedrijfspsychologen naar de jobzoekers: je kan maar beter je Facebookprofiel uitzetten en voluit gebruik maken van LinkedIn, waarop je je net zo gedraagt als op professionele netwerkingevenementen.

En dan wil ik nog een eigen bedenking eraan toevoegen voor de recruteerders zelf. Zonder afbreuk te doen aan de waarde van de meer traditionele recruteringskanalen, zullen jongeren eerder de weg naar je organisatie vinden via online en sociale media. Ben je zelf een babyboomer op zoek naar een Gen Y-er, hou dan het volgende voor ogen. The House of HR vergeleek onlangs Generatie Y met televisiekok Jeroen Meus, en Generatie X met Piet Huisentruyt. Afhankelijk van het recept dat je wil maken kan je je best aan een van de twee chefs spiegelen in de keuze van de ingrediënten voor je organisatie.

En o ja, in deze tijden van besparingsmaatregelen, hou toch een oog op de 55-plussers ook. De regering heeft de actieve leeftijd wel met twee jaar verlengd, maar dat betekent niet dat we toch met een massale uitstap van de Babyboomers geconfronteerd worden.

Zaterdag nog berichtte De Tijd dat we momenteel 1,8 miljoen gepensioneerden uitbetalen. Dat aantal ligt bijna 2 % hoger dan het jaar daarvoor. Met een vervangingsratio van 8 nieuwe actieve werkers op 10 pensionneringen zullen we alle handen nodig hebben om ons activiteitsgraad en concurrentievermogen op peil te houden. Een aansporingsbeleid van de overheid ligt klaar om uitgevoerd te worden en de generatie vijftigers is bereid om te blijven werken indien er ook rekening gehouden wordt met hen.

Een recruteringshorizon die slechts reikt tot de leeftijd van 45 jaar is een luxe die dateert van voor de crisis. Die dagen komen niet meer terug.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content