Porsche 718 Spyder R als ultiem topmodel

Dit wordt het ultieme Cayman-model met een klassieke benzinemotor. De volgende generatie is elektrisch.
Gert Verhoeven

Porsche lanceert de snelste 718 Spyder ooit. Met een zescilinder van 500 pk zijn de prestaties ronduit waanzinnig.

Bijna drie decennia geleden haalde Porsche het idee om een compacte roadster met middenmotor te ontwikkelen vanonder het stof. De Duitse sportwagenfabrikant mag dan wel legendarische modellen met staartmotor (de 911) produceren, maar de roots liggen eigenlijk bij meer bescheiden sportwagentjes met een viercilinder boxermotor zoals de 356 waar het allemaal mee begon.

Bij de lancering van de Boxster en later ook in de gesloten Cayman verhuisde die motor een beetje naar voren. De meer centrale opstelling zorgt voor een onwaarschijnlijk neutraal weggedrag. Door dit te combineren met een chirurgisch nauwkeurige stuurinrichting ontstaat een duivels efficiënte sportwagen. 

GT3-motor maakt het verschil

Waar de basismodellen worden aangedreven door viercilindermotoren die (iets) minder performant zijn maar vooral minder wegen, legt Porsche in de absolute topversies de zescilinder boxermotor uit de 911-modellen. Dat gebeurt ook bij de absolute topper, de 718 Spyder RS, die net als de Cayman GT4 RS de 500 pk sterke zescilindermotor uit de 911 GT3 krijgt .

Dit vier liter grote (atmosferische) motorblok levert 500 pk en 450 Nm bij 9.000 toeren. Dankzij de vliegensvlug schakelende DSG-transmissie spurt deze supersnelle Cayman in 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u, de 200 km/u tikt hij al na minder dan 11 tellen aan. Dergelijke prestaties dankt hij enerzijds aan de krachtige motor, maar ook aan het gewicht van amper 1.410 kg.

Misschien laat de constructeur uit Zuffenhausen zich hier een laatste keer gaan met een klassieke verbrandingsmotor want het is een publiek geheim dat de volgende generatie Boxters en Caymans aan de stekker hangen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content