Die ingreep staat in een wetsontwerp dat vrijdag het fiat kreeg van de ministerraad. De wettekst maakt het ook mogelijk zo'n pakketreis op te zeggen, mits betaling van een opzegvergoeding. Die opzegging wordt gratis in geval van bijvoorbeeld een natuurramp of politieke onrust in het vakantieoord.

Een pakketreis bundelt verschillende diensten, zoals het transport, het verblijf en eventuele excursies. 'De formule zou voor de consument minder zorgen met zich mee moeten brengen, maar dat is niet altijd zo', legt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) uit. 'Zo veranderen reisorganisatoren het hotel zonder het akkoord van de klant of laten ze de reiziger de volle pot betalen als hij de reis wil annuleren.' Een reeks wetswijzigingen brengt daar vanaf juli 2018 verandering in.

De reiziger moet zich vanaf dan uitdrukkelijk akkoord verklaren met een belangrijke wijziging aan de pakketreis, zoniet wordt het contract ontbonden en krijgt de klant binnen de veertien dagen zijn geld terug. Vandaag geldt de omgekeerde regeling. Die schrijft voor dat een klant zich uitdrukkelijk moet verzetten als hij niet akkoord gaat met een belangrijke verandering - een mogelijkheid waar de consument zich vaak niet van bewust is.

Ook wanneer vluchten wijzigen, moet de reisoperator daar in de toekomst soms de toelating van de reiziger voor vragen. Dat zal bijvoorbeeld niet het geval zijn wanneer een vlucht met enkele uren wordt vervroegd of verlaat voor een reis van twee weken. Maar wanneer de terugvlucht na een driedaagse citytrip plots een halve dag vroeger geprogrammeerd staat, moet de klant wel het licht op groen zetten.

Vanaf de zomer van 2018 kan een klant ook een pakketreis annuleren mits betaling van een opzegvergoeding. De reden van de annulatie speelt geen rol. De opzegvergoeding wordt berekend op basis van het tijdstip van de opzegging of de reële kosten voor de organisator. Bij buitengewone omstandigheden op de bestemming van de pakketreis, is de opzegging volledig gratis.

Het wetsontwerp wijzigt ook de spelregels bij boekingen via internet. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat boekingsites de consumenten doorsturen naar aanbieders van andere diensten, zoals het huren van een auto of het boeken van een hotelkamer. Indien de eerste boekingsite de gegevens van de reiziger doorspeelt aan de tweede dienstverlener, dan beschouwt de nieuwe wet dat als een pakketreis. Meteen wordt het bedrijf achter de eerste site aansprakelijk voor het hele pakket.

Een luchtvaartmaatschappij die op die manier hotelkamers aanbiedt, moet met andere woorden voor een terugbetaling of alternatief zorgen indien het hotel failliet gaat. Wanneer er geen gegevens worden overgemaakt aan de tweede dienstverlener, is er geen sprake van een pakketreis, maar van een gekoppeld reisarrangement.

In dat geval zal de reiziger beschermd zijn tegen het faillissement van de eerste dienstverlener. Volgens minister Peeters vond overleg plaats met de sector van pakketreizen en met consumentenorganisaties.

Die ingreep staat in een wetsontwerp dat vrijdag het fiat kreeg van de ministerraad. De wettekst maakt het ook mogelijk zo'n pakketreis op te zeggen, mits betaling van een opzegvergoeding. Die opzegging wordt gratis in geval van bijvoorbeeld een natuurramp of politieke onrust in het vakantieoord.Een pakketreis bundelt verschillende diensten, zoals het transport, het verblijf en eventuele excursies. 'De formule zou voor de consument minder zorgen met zich mee moeten brengen, maar dat is niet altijd zo', legt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) uit. 'Zo veranderen reisorganisatoren het hotel zonder het akkoord van de klant of laten ze de reiziger de volle pot betalen als hij de reis wil annuleren.' Een reeks wetswijzigingen brengt daar vanaf juli 2018 verandering in. De reiziger moet zich vanaf dan uitdrukkelijk akkoord verklaren met een belangrijke wijziging aan de pakketreis, zoniet wordt het contract ontbonden en krijgt de klant binnen de veertien dagen zijn geld terug. Vandaag geldt de omgekeerde regeling. Die schrijft voor dat een klant zich uitdrukkelijk moet verzetten als hij niet akkoord gaat met een belangrijke verandering - een mogelijkheid waar de consument zich vaak niet van bewust is. Ook wanneer vluchten wijzigen, moet de reisoperator daar in de toekomst soms de toelating van de reiziger voor vragen. Dat zal bijvoorbeeld niet het geval zijn wanneer een vlucht met enkele uren wordt vervroegd of verlaat voor een reis van twee weken. Maar wanneer de terugvlucht na een driedaagse citytrip plots een halve dag vroeger geprogrammeerd staat, moet de klant wel het licht op groen zetten. Vanaf de zomer van 2018 kan een klant ook een pakketreis annuleren mits betaling van een opzegvergoeding. De reden van de annulatie speelt geen rol. De opzegvergoeding wordt berekend op basis van het tijdstip van de opzegging of de reële kosten voor de organisator. Bij buitengewone omstandigheden op de bestemming van de pakketreis, is de opzegging volledig gratis. Het wetsontwerp wijzigt ook de spelregels bij boekingen via internet. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat boekingsites de consumenten doorsturen naar aanbieders van andere diensten, zoals het huren van een auto of het boeken van een hotelkamer. Indien de eerste boekingsite de gegevens van de reiziger doorspeelt aan de tweede dienstverlener, dan beschouwt de nieuwe wet dat als een pakketreis. Meteen wordt het bedrijf achter de eerste site aansprakelijk voor het hele pakket. Een luchtvaartmaatschappij die op die manier hotelkamers aanbiedt, moet met andere woorden voor een terugbetaling of alternatief zorgen indien het hotel failliet gaat. Wanneer er geen gegevens worden overgemaakt aan de tweede dienstverlener, is er geen sprake van een pakketreis, maar van een gekoppeld reisarrangement. In dat geval zal de reiziger beschermd zijn tegen het faillissement van de eerste dienstverlener. Volgens minister Peeters vond overleg plaats met de sector van pakketreizen en met consumentenorganisaties.